میرلوحی: قوای سه‌گانه در چارچوب وظایف خود عمل کنند

یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، گفت: مردم و رسانه‌ها خواستار شفاف بودن ارتباط میان هر سه قوه و سایر نهادهای کشور هستند.

به گزارش ایسکانیوز، محمود میرلوحی در ارتباط با ضرورت حل اختلاف میان روسای قوا، اظهار کرد: مسائل کشور بسیار پیچیده و گسترده است. برای حل مشکلات این گستره راه‌های متعددی وجود دارد، برگزاری جلسات سازنده،‌ گفت‌وگوهای دوجانبه، توجه به راهکارهای قانونی از جمله این راه‌حل‌هاست. در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز برای اختلافاتی که از طریق این راه‌ها برطرف نمی‌شود میانجیگری و یا نظر قاطع رهبری پیش‌بینی شده است.

وی در ارتباط با نقش رسانه‌ها در دامن زدن اختلافات میان قوا، گفت: فضای رسانه‌ای یک بعد رسمی و یک بعد غیررسمی دارد. خواسته یا ناخواسته مخاطبان و کاربران رسانه‌ها با هر دو بعد ارتباط پیدا می‌کنند و اطلاعات زیادی را چه درست و چه نادرست به دست می‌آورند. شفافیت دستگاه‌ها و ادارات از شایعه‌ها و گسترش اخبار نادرست می‌کاهد.

وی ادامه داد: مردم و رسانه‌ها خواستار شفاف بودن ارتباط میان هر سه قوه و سایر نهادهای کشور هستند. سه دیدگاه درباره نحوه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی وجود دارد. اولین دیدگاه که بسیار کهنه و قدیمی است عقیده دارد هیچ اطلاعات منفی نباید به مردم گزارش شود، چرا که این امر به نظام آسیب وارد می‌کند. با گذشت زمان مشخص شده است که چنین نظری کاملاً اشتباه است و بالأخره مردم به اخبار منفی و اشتباهات مسئولین پی خواهند برد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، افزود: دیدگاه دوم عقیده دارد که همه اطلاعات بدون هیچ قید، بند و چارچوبی باید به مخاطب ارائه شود؛ این در حالی است که مخاطب با افزایش اطلاعات بیهوده و مهم گیج می‌شود و دیگر حساسیت خود را نسبت به اخبار مفید از دست می‌دهد.

وی در این همین راستا اظهار عقیده کرد: بهترین روشی که در این میان ارائه شده و کشورهای توسعه یافته نیز از آن بهره برده‌اند، شفاف‌سازی روابط قوای مختلف و انجام وظیفه آنها در چارچوب قانون است. اگر مجری‌ها و ناظران سیاسی کار خود را انجام دهند و در کار دیگری دخالت نکنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. خوب است که آنها به جای آنکه یکدیگر را از لحاظ منفی رصد کنند خودشان را از دیدگاه افکار عمومی بسنجند.

میرلوحی همچنین تصریح کرد: زمانی که مسأله حقوق‌های نجومی مطرح شد جماعتی از اینکه موضوعی برای سرکوب دولت یافته‌اند خوشحال بودند،‌ پس از چندی موضوع مشابهی برای خودشان پیش ‌آمد. باید قبول کنیم که همه جناح‌ها و گروه‌ها در اتفاق‌های اشتباهی که رخ داده سهیم بوده‌اند. کسی نباید بگوید که من و یا گروهم از اشتباه بری بوده‌ایم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، همچنین گفت: قوه قضائیه می‌گوید که چرا از من در مقابل تهمت‌ها دفاع نکرده‌اید، این در حالی است که افکار عمومی در یک زمان دو رفتار متضاد را در مورد دو پرونده مشابه از این قوه دیدند. پرداخت قوه قضائیه به صندوق فرهنگیان و املاک نجومی مورد انتقاد مردم بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به عنوان راهکار حل مسائل پیش آمده میان روسای سه قوه، گفت: رانت‌ها و انحصارات، مزایده و مناقصات و امضاهای طلایی از بزرگترین مشکلات این کشور هستند. اگر هر قوه بتواند به خوبی از این دوران گذار که کشورهای در حال توسعه نیز همواره آن را تجربه کرده‌اند به سلامت عبور کند آرامش به جامعه بازمی‌گردد.

302/300

کد خبر: 709563

وب گردی

وب گردی