رویای؛ آموزش و تربیت در مدارس

وقتی تصمیم می‌گیرید که صاحب فرزند شوید، در واقع مسئولیت سنگین و بلندمدت تربیت او را پذیرفته‌اید. تربیت به معنی تعلیم دادن و پروراندن است. وقتی فرزندان خود را تربیت می‌کنید به آنها می‌آموزید چگونه رفتار کنند. یعنی شما با قانون‌گذاری و اعمال انضباط به آنها کمک می‌کنید تا تکلیف خود را بدانندوبا ارائه توجه و محبت مناسب از سوی خانواده گام مهمی در ارتقای بهداشت روان کودک و اطرافیان برداشته می‌شود.اما به محض اینکه کودک وارد محیط مدرسه و جامعه می شود کمی از بار تربیتی خانواده کاسته شده و بیشتر خانواده نقش نظارتی را ایفا می کند، براین اساس خانواده منبع اصلی انتقال مهارت‌های اساسی، رفتارها،عادت‌ها و میراث فرهنگی به فرزندان محسوب می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از قانون، اگر از سوی خانواده و معلمین خطایی صورت بگیرد و فرزندان نتوانند آن مهارت های لازم برای تبدیل شدن به شهروند خوب را کسب کنند و همچنین راهنمایی های لازم را به کودکان ارائه ندهند می تواند باعث بروز مشکلات برای کودک و خانواده و هم برای جامعه به وجود بیاورد،لذا آموزش هم‌وزن پرورش شانه به شانه هم قرار می‌گیرند. از آنجایی که بحث تربیت و آموزش از سوی خانواده و مدرسه مهم تلقی می شود خبرنگار ماهنامه «ندای تدبیر»با «مهدی فتحی»دبیرریاضی و کارشناس آموزشی گفتگویی انجام داده است که این کارشناس آموزشی می گوید: شکل گیری شخصیت کودکان از محیط خانواده آغاز می شود و این آموزشی به مدرسه می رسید بنابراین آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی، فرهنگی و.... هر جامعه است.اما تاز مانی که مدارس فضای مناسب و امکانات مطلوب را برای دانش آموزان و هم برای معلمان ایجاد نکنند، توسعه اجتماعی و فرهنگی نخواهیم داشت.البته باید اشاره کرد که در کنار تمام معضلاتی که پیشروی آموزش و پرورش وجود دارد به عنوان مثال کانون اول پرورش یعنی خانواده هم با مشکلات مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند بنابراین آموزش و تربیت کودک را به خطر می اندازد.

خانواده؛بنیان گذار شخصیت کودک

«تربیت،مسأله ی حیات و ممات ملت هاست، بنای آن در خانواده آغاز می شود و جامعه و مدرسه تکمیل می شود!»مهدی فتحی با بیان این جمله می گوید:بر کسی پوشیده نیست که خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی ضامن سلامت، سعادت و تعالی جامعه است. به بیان دیگر خانه و خانواده بنیان گذار اصلی شخصیت کودک به شمار می روند. خانواده نخستین پرورشگاه و آموزشگاه هر جامعه است و از سوی دیگر معلم در تربیت و سرنوشت کودک نقش مؤثری ایفا می کند، او بر تمامی رفتارها و عملکرد فراگیر کودکان تأثیر گذار است. همان تأثیری که آفتاب بر زمین می گذارد و همان نتایجی که آب در حیات بر جای می گذارد. در زندگی بشر سازمان ها و نهاد های گوناگون دست در دست یکدیگر در جهت پیشرفت جوامع تلاش می کنند.این کارشناس آموزشی با بیان اینکه بی تردید برای اینکه کودکان بر اساس اصول صحیح اخلاقی تربیت یابند نیازی نیست که حتما با سواد شوند،اظهار می کند: سواد نقش تسریع کننده آموزه های اخلاقی و تربیتی برای کودکان را دارد اما کودکان با مهارت سواد می توانند مطالب علمی، تربیتی و اخلاقی را مطالعه کنند و روی غلطکت آموزش قرار بگیرند.

گاهی سواد همانند چاقو دولبه عمل می کند

وی با بیان اینکه گاهی نیز همین سواد همانند چاقوی دولبه عمل می کند و در دریافت مطالب علمی و آموزشی کودک را به سمت مطالب غیر اخلاقی و نادرست سوق دهد، تصریح می کند:اما اگر کنترل والدین و معلمان نباشد احتمال سقوط اخلاقی در کودکان بیش از پیش می شود. در کنار همه این موارد نحوه برخورد والدین با کودکان شان حتی از نقش معلمان و جامعه بسیار با اهمیت تر خواهد بود. زیرا کودکان در بسیاری از مواقع آیینه تمام نمای تربیت خانوادگی و نوع برخورد هایی هستند که در خانواده و در بین اعضای خانواده اتفاق می افتد. فتحی با تاکید بر این موضوع که نقش خانواده ها پراهمیت تر از قبل شده و باید در کنار تأمین خواسته های اولیه کودکان اعم از خوراک و پوشاک و... نوع تربیت کودکان را مطابق با اصول درست اخلاقی پیش ببرند، اذعان می کند:بی تردید کودکانی که از سیستم تربیتی سنتی توأم با تنبیه بدنی و فحاشیِ والدین خارج می شوند، نمی توانند با روش های مدرن تربیتی؛ خود را وفق داده و به سختی می شود این نوع کودکان را کنترل کرد و اصول و مبانی صحیح تربیتی را به آنها یاد داد.

آموزش و پرورش؛ معلمان در سیستم سنتی آموزش

این کارشناس آموزشی در ادامه به رفتار پرخاشگروالدین و معلمان در محیط خانه و مدرسه اشاره می کند و می گوید: کودکی که بهترین برخورد والدین شان کتک زدن است و قشنگ ترین الفاظی که از دهان والدین و خانواده می شنود حرف های رکیک و فحاشی است را چگونه می شود بدون کتک زدن و فحاشی کنترل کرد و آموزش داد؟ لذا نقش معلمان در اینگونه مواقع، آن هم در کلاس هایی با بیش از 30 تا40 کودک هم سن و سالِ وی بسیار سخت تر و غیر قابل تصور تر به چشم می آید. مع الوصف از میان یک میلیون معلم مشغول به کار و سیزده و نیم میلیون دانش آموز مشغول به تحصیل، یقینا شاهد موارد اندکی از برخورد های نادرست معلمان با دانش آموزان و یا حرکات زشت و زننده دانش آموزان در کلاس های درس و مدرسه خواهیم بود چرا که معلمان نیز از فضا نیامده و قطعا در همین سیستم آموزشی و تربیتیِ سنتیِ حاکم بر جامعه تربیت و پرورش یافته اند.

شادابی در مدرسه وجود ندارد!

وی بیان می کند:البته در اینجا قصد توجیه تبیه های بدنی ای که برخی معلمان نسبت به دانش آموزان انجام می دهند نبوده و تمایلی به ماست مالی خطاهای این دسته از معلمان را ندارم. و یقینا بسیاری از حرکات دانش آموزان در کلاس های درس و مدارس پاسخ به رفتارهایی است که مدیران و معلمان انجام داده است ووقتی که کلاس های درسی برای دانش آموزان و مدارس به جای کلاس و مدرسه شبیه به پادگان های نظامی است،شاهد چنین حرکات و ناهنجاری هایی از طرف دانش آموزان خواهیم بود. وی تصریح می کند:در خیلی از مواقع با وجود چنین نظام آموزشی سنتی و پر از عیب و ایراد، و چنین مدارس کهنه و فرسوده و بدون هیچ شادابی، پیشبرد اهداف عالیه آموزشی و پرورشی بسیار سخت و دور از ذهن است وگاهی بیشتر به رویا شبیه است.

باید در مدارس امکان گفت و گو میان معلمان مهیا شود

مهدی فتحی با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که در سرراه آموزش و پرورش وجود دارد، عنوان می کند:از معلمان و مدیران و معاونین مدارس انتظار می رود که با سعه صدر بیشتر، و با در نظر گرفتن مشکلات خانوادگی و تربیتی دانش آموزان، که از قبل گریبان گیر آنها شده است برخورد کنند و سعی برجذب کودکان و ایجاد فضایی شاد و پر طراوت برای آنها داشته باشند،همچنین با مطالعه و تحقیق در باره روش های صحیحی تربیتی، برپایی جلسات گفت و گو در دفاتر مدارس میان همکاران می توان جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار را گرفت.

وی در پایان می گوید: با ایجاد رعب و وحشت در کلاس و تنبیه های سخت دانش آموزان بی تردید نه تنها به آن چیزی که مقصودمان است نخواهیم رسید بلکه نگرش جامعه به معلمان تغییر می کند و حتی برخی والدینی که قادر به کنترل یک یا دو فرزندشان بصورت اصولی نیستند؛معلمان، آموزش و پرورش را به باد انتقادهای شدید قرار می دهند و حتی حرف های رکیک و توهین های ناروا به آنان بزنند.

200

کد خبر: 709708

وب گردی

وب گردی