استعفا نخست وزیر ایتالیا

در پی آرا منفی مردم ایتالیا به طرح اصلاحات قانون اساسی این کشور متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا گفت از مقام خود کناره گیری خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز در پی ارا منفی مردم ایتالیا به طرح اصلاحات قانون اساسی ایتالیا متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا گفت از مقام خود کناره گیری خواهد کرد. رنتسی در نشستی مطبوعاتی در محل کاخ نخست وزیری این کشور در حال سخنرانی است با قبول شکست در این همه پرسی گفت. من امروز عصر پس از برگزاری اخرین نشست هیات وزیران به نزد رئیس جمهوری خواهم رفت و استعفا خود را تقدیم وی می کنم.

در همین حال خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رم به قلم وانی کاریر نوشت : متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا یکشنبه در گفتگوی زنده تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد و با اذعان به شکستش در همه پرسی درباره اصلاح قانون اساسی افزود روز دوشنبه استعفای خود را به سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا تسلیم خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی که هنگام خروج رای دهندگان از مراکز اخذ رای به دست آمد ، اکثر ایتالیایی‌ها یکشنبه اصلاح قانون اساسی را که رنتسی پیشنهاد کرده بود رد کردند.

بین 54 تا 58 درصد رای دهندگان گفتند «نه» و بین 42 تا 46 درصد نیز گفتند «بله».

رنتسی پس از شکست در این همه پرسی گفت ماموریتش به عنوان نخست وزیر «اینجا به پایان رسید.»

وی افزود دوشنبه در نشست هیئت دولت استعفای خود را ارائه خواهد کرد.

پیش از اعلام نتایج ، ابهامات زیادی در ایتالیا در خصوص اروپا و بازارهای مالی پس از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا به وجود آمده بود و مردم ایتالیا نگران بودند مرحله جدیدی از بی ثباتی در سومین اقتصاد منطقه یورو آغاز شود.

مراکز اخذ رای در ساعت 23 (22 به وقت گرینویچ) برابر بیش از 46 میلیون رای دهنده بسته شد و حدود چهار میلیون ایتالیایی نیز در خارج از این کشور شامگاه پنجشنبه رای داده بودند.

وزارت کشور ایتالیا میزان مشارکت را تا ساعت 20 به وقت محلی (19 به وقت گرینویچ) 57 و 22 صدم درصد اعلام کرد.

وزارت کشور ایتالیا از قلمهایی برای همه پرسی استفاده کرد که امکان از بین بردن جوهر آن وجود نداشته باشد اما رای دهندگان عکس این مسئله را ابراز داشتند و بلافاصله سران جنبش «پنج ستاره» و حزب راستگرای تندرو «تخلفات» در این همه پرسی را محکوم کردند.

اصلاح قانون اساسی ، کاهش اختیارات مجلس سنا را تا حدود زیادی شامل می شد.

بخش گسترده ای از طبقه سیاسی از راستگرا تا مردمی با همه جریانهای تندرو و حتی حزب دموکراتیک که رنتسی وابسته به آن است این اصلاحات را رد کرده بودند و آن را موجب افزایش شدید قدرت نخست وزیر می دانستند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ژان -کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا علنا از ایتالیاییها حمایت از اصلاحات را خواستار شده بودند.

احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پس از مخالفت ایتالیاییها با اصلاحات ، حزب پنج ستاره احتمالا برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار خواهد شد اما پیش بینی نمی شود رئیس جمهور سرجیو ماتارلا پیش از اصلاح قانون مربوط به انتخاب نمایندگان ، پارلمان را منحل کند.

با وجود اینکه رنتسی گفته است استعفا خواهد کرد اما می تواند در راس حزب دموکراتیک باقی بماند و حتی دوباره نخست وزیر شود.

300/300

کد خبر: 709853

وب گردی

وب گردی