برپایی کمپین های اطلاع رسانی هپاتیت در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی

مدیر بخش محققان جوان شبکه هپاتیت ایران با اشاره به برگزاری کمپین اطلاع رسانی هپاتیت در واحد علوم دارویی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی تلاش می کند تا اقدامات لازم در جهت برگزاری این کمپین در نقاط دیگر نیز صورت گیرد که از جمله این اقدامات می توان به برنامه ریزی های لازم در زمینه برگزاری این کمپین برای کودکان کار اشاره کرد. 

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا کریمی ساری مدیر بخش محققان جوان شبکه هپاتیت ایران با اشاره به برگزاری کمپین هپاتیت که در 13 آذر در واحد علوم دارویی برگزار شد به ایسکانیوز گفت: امسال یک حرکت جهانی به نام nohep که مخفف no hepatitis است آغاز شد،این حرکت بیانگر آن است که زمانی که داروهای جهانی مقابله با هپاتیت وجود دارد به طوری که هپاتیت C به طور صددرصد قابل درمان است و هپاتیت B به وسیله واکسن قابل درمان است ، چرا ما نتوانسته ایم پس از این همه سال هپاتیت را ریشه کن کنیم؟ این حرکت در مسیر ریشه کن کردن هپاتیت های ویروسی پیش می رود.

وی افزود: ایران در ابتدای این حرکت جهانی به کمپین nohep پیوست، اولین کمپین ما در 7 مرداد روز جهانی هپاتیت به صورت همزمان با تمام دنیا آغاز به کار کرد که طی آن به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش های لازم در زمینه هپاتیت داده شد تا در مترو ها مستقر شده و آگاهی عموم مردم را نسبت هپاتیت افزایش دهند.

مدیر بخش محققین جوان شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد: از سایر اقدامات این کمپین میتوان به ایجاد هماهنگی های لازم با چند آزمایشگاه مشخص اشاره کرد به طوری که بیمارانی که از طریق این کمپین به مراکز آزمایشگاهی معرفی می شدند می توانستند به صورت رایگان آزمایش هپاتیت B و C را انجام دهند.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری کمپین اول مشخص شد آگاهی دانشجویان در زمینه هپاتیت کافی نیست زیرا دانشجویان علوم پزشکی جزو گروه های پر خطر محسوب می شوند زیرا با بیماران مبتلا به هپاتیت و محیط های آلوده به این ویروس سر و کار دارند، به همین جهت پس از سه هفته از برگزاری کمپین اول هفته اطلاع رسانی هپاتیت بهانه ای برای برگزاری کمپین بعدی شد که در اول آبان ماه آغاز به کار کرد.

این دانشجوی پزشکی اضافه کرد: در کمپین دوم حدود 400 دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی به این حرکت جهانی پیوستند در این کمپین خود دانشجویان علوم پزشکی هدف قرار داده شدند و آموزش های لازم در زمینه هپاتیت به آن ها انجام شد. دانشجویان نیز غرفه هایی در دانشگاه های مختلف برپا کردند تا به سایر دانشجویان نیز در زمینه هپاتیت اطلاع رسانی کنند همچنین لزوم واکسینه شدن در مقابل هپاتیت B و چک کردن آنتی بادی در دوره های مختلف را به سایرین انتقال دهند.

مدیر بخش محققین جوان شبکه هپاتیت ایران در ادامه گفت: شروع این کمپین در هفته اول آبان ماه بود اما به دلیل استقبال دانشجویان برگزاری آن در دانشگاه ها ادامه دارد دو روز گذشته کمپین دانشجویی اطلاع رسانی هپاتیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد که با استقبال خوب دانشجویان این واحد مواجه شد و 13 نفر از دانشجویان علوم پزشکی به ۱۵۰ نفر از دانشجویان واحد ،آموزش های مهم در زمینه ایدز و هپاتیت دادند همچنین واحد علوم دارویی تلاش می کند تا اقدامات لازم در جهت برگزاری این کمپین در نقاط دیگر نیز صورت گیرد که از جمله اقدامات واحد علوم دارویی می توان به برنامه ریزی های لازم در زمینه برگزاری کمپین برای کودکان کار اشاره کرد.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری این کمپین از هر دانشگاه یا دانشکده، یک سرگروه انتخاب می شود و سرگروه با تشکیل یک تیم از دانشجوها مسئول آموزش نکات لازم در زمینه هپاتیت و مقابله با آن به اعضای تیم خود می شود که پس از آن اعضای تیم اطلاعات خود را به سایر دانشجویان و افراد جامعه منتقل می کنند.این اطلاع رسانی به وسیله بروشورهای مختلف صورت می گرفت همچنین افراد می توانستند با مراجعه به شبکه هپاتیت ایران (اینجا) کتاب های لازم در زمینه هپاتیت را دریافت کنند.

کریمی با اشاره به واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی که این کمپین را برگزار کردند گفت: این کمپین در واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که از جمله آن می توان به واحد پزشکی اشاره کرد که سرگروه آن محب الله نادری بود و 41 نفر کادر اجرایی در این کمپین حضور داشتند .همچنین سرگروه واحد پرستاری-مامائی بر عهده مهدی آذرافراز بود و تعداد افراد کادر اجرایی 36 نفر می رسید.

700/701

کد خبر: 709962

وب گردی

وب گردی