حضور 460 تیم دانشجویی در مسابقات/پیام مسابقات گفت وگوی منطقی در فضایی آرام و به دور از تنش است

نشست خبری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تبریک 16 آذر روز دانشجو بیان داشت، این روز نمادی از پوشش و جنبش و حرکت در دانشگاه است. این مقام مسئول، از حضار برای همراهی هر ساله تشکر کرد و این امر را یک همراهی فرهنگی دانست و در ادامه از حامیان برنامه تشکر کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امسال از 23 استان و 9 دانشگاه در برگزاری این مسابقه فعال هستند بیان کرد: سازمانها، دانشجویان به خصوص سازمان وابسته به معاونت دانشگاهی در برگزاری هر چه با کیفیتر این مسابقه تلاش کرده اند.

وی با بیان اینکه مسابقه و بازدید یکی از موثرترین ابزارهای آموزش علمی و فرهنگ سازی کشورها است گفت: با مسابقات مناظره از جذابیت ویژه ای برخوردارند زیرا در قالب یادگیری آموزشها در قالب یک شیوه تجربه شده ارایه می شود و تحت عنوان مناسبقات مناظره 5 دوره در ایران دنبال شده است.

جذابیت مسابقات این است که حول محور گزاره شکل می گیرد

این مقام مسئول در خصوص معنای گزاره توضیح داد: گزاره یک عبارت مثبتی است و جریان مسابقه در قالب گروه ها نسبت به اثبات یا رد این گزاره به مناظره می پردازد.

پورعلی گفت: برای اثبات این گزاره ها یکسری ملزومات، مقدمات و توانمندی ها باید فراهم شود و این مسابقات برای تجزیه و تحلیل استدلال و دستگاه منطقی این گزاره ها استفاده میشود و استفاده از یکسری داده های معتبر برای ساخت دستگاه منطقی ایجاد شده است. این مسابقه با توجه به داده های منطق و استدلال چند ویژگی را از لحاظ فرهنگی تقویت می کند و آستانه تحمل جامعه به ویژه جامعه دانشجویی را ارتقا می بخشد.

این مقام مسئول از دیگر مولفه های این مسابقه مناظره را ترویج فرهنگ تفکر منطقی و تفکر انتقادی به رسمیت شناختن افراد دیگر برای مناظره گفت وگو در فضایی آرام با حضور نهاد داور که بسیار کم هزینه برگزار می شود را بیان داشت.

وی لزوم اعتبار و اعتماد به نهاد داوری را و روند مناظره موثر دانست که این امر باورهای فرهنگی را در مسابقات مناظره را نسبت به اعتماد نهاد داوری تقویت می کند.

وی گفت: از 160 تیم دانشجویی کشور در سال گذشته این تعداد امسال به 460 تیم دانشجویی در مسابقات ارتقا پیدا کرده است و در کل از تعداد 23 استان و 9 دانشگاه در سطح تهران به رقابت در این مناظره می پردازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان از اهداف اصلی برگزاری این مناظره گفت وگو در فضای آرام و منطقی بیان داشت و نیاز به گفتن در عرصه دانشگاهی و به خصوص در هفته دانشجویی احساس می شود و همچنین ضمن برگزاری این مسابقه کارگاه های آموزشی چون: فن بیان، اصول مناظره، کارگاه آموزش مهارت منطقی مناظره، کارگاه آموزشی گفتمان دانشجویی و .... برای تیم های شرکت کننده برگزار شده است.

در ادامه مهندس محمد کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی در تکمیل سخنان دکتر پورعلی ضمن ارایه آمار و اطلاعات تکمیلی از برگزاری 5 دوره مناظره در ایران خبر داد.

کاظمی خالدی بیان داشت: بعد از دو سال و نیم کار مطالعاتی که در ابتدا برای برگزاری این مسابقه مناظره صورت گرفت، مدل مناظره دانشجویان به صورت پایلوت در شورای عالیه مخصوص اساتید علوم انسانی تهیه شد و این مدل به صورت ISTC طراحی شد در نخستین دوره برگزاری مسابقه مناظره با حضور 16 تیم از دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد دور دوم با حضور 28 تیم در دانشگاه علوم اجتماعی تهران برگزار شد که دانشگاه حقوق علامه برنده این مسابقه شدند. در دور سوم، 22 تیم در دانشگاه حقوق دانشگاه تهران این مسابقه برگزار شد و قهرمان مسابقات دانشگاه حقوق امام صادق (ع) بود.

رئیس سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه تیم های دانشجویی به صورت 4 نفره در این مسابقه مناظره شرکت می کنند گفت: در دور چهارم برای اولین بار استان ها نیز در این مسابقه شرکت کردند 10 استان و 4 دانشگاه با ما در تهران همکاری کردند و 170 تیم در مسابقات دور گذشته شرکت داشتند و 58 تیم به مرحله منطقه ای صعود کردند که در آخر 12 تیم به مرحله کشوری مسابقات راه پیدا کردند.

وی با توجه به رشد هر ساله این مسابقه در بین دانشگاه های کشور ابراز داشت: امسال از 23 استان و 9 دانشگاه تهران در اردیبهشت و خرداد این مسابقه برگزار شد 440 تیم دانشجویی در این مسابقه شرکت کردند که 64 تیم به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در کل امسال 16 تیم از میان دانشگاه های شهرهای اصفهان، ایلام، شیراز، زنجان، قزوین، ارومیه، دانشگاه های تهران، خراسان رضوی و جنوبی در این مسابقه خود را به مرحله کشوری رساندند و یکشنبه هفته آینده رقابت خود را آغاز می کنند.

این مقام مسوول افزود: در خلال پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشگاه های کشور 492 مناظره در گزاره های مختلف برگزار شد و 289 عضو هیات علمی داوری مسابقات را برعهده داشتند.

وی افزود: شورای علمی مسابقات برای به روز شدن مسابقات از بین 600 گزاره که از مناطق مختلف گردآوری و به تثبت رسیده استفاده می کنند و 300 گزاره از این 600 گزاره پایان نامه های علوم انسانی دانشجویان است و دانشجویان در قالب پایان نامه های خود در این مسابقه شرکت می کنند.

کاظمی در ادامه ضمن آمار شرکت کنندگان مسابقه گفت: از 1760 نفر ، 1457 نفر مدرک کارشناسی داشتند ، 1014 نفر از دانشگاه های سراسر کشور شرکت کردند و 128 نفر از دانشگاه آزاد، 143 نفر از دانشگاه علوم پزشکی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه دانشجویان علوم پایه حضور جدی تری در این مسابقات نسبت به دانشجویان علوم انسانی داشتند گفت: 867 نفر دانشجوی علوم انسانی امسال شرکت کرده و 728 نفر دانشجوی فنی و علوم پایه که این مساله رشد کمی شرکت کنندگان علوم انسانی را تایید می کند و از بین دانشگاه های کشور دانشگاه زنجان و مرکزی با 44 و 42 تیم و دانشگاه تهران ، دانشگاه امام صادق 14 و 12 تیم رکوردار شرکت در این مسابقه بودند وی در پایان گفت: در مجموع 10 داور دانشجو که به عنوان دانشجویان برتر در این مسابقه داوری می کنند و 31 نفر از اساتید شناخته و مطرح کشور داوری مسابقه مناظره مرحله کشوری را برعهده دارند.

205/200

کد خبر: 709983

وب گردی

وب گردی