امانی :دانشجویان نبض تپنده جامعه هستند / مناطق آزاد هفت گانه کشور میزبان 73 هزار دانشجو

 دبیر شورای راهبردی آموزش عالی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزادگفت : 73 هزار دانشجو در 7 منطقه آزاد کشور حال تحصیل هستند .

به گزارش ایسکانیوز دبیر شورای راهبردی آموزش عالی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد در نشست رسانه ای امروز ضمن تبریک و گرامی داشت روز دانشجو گفت :دانشجویان نبض تپنده جامعه هستند که باید همواره در حال حرکت ،ابراز وجود و اعلام نظر باشند .

او افزود:این دانشجویان از دیرباز با بیانیه ها،اعلامیه ها و مواضع اتخاذ شده شان و همچنین با اعلام انتقادات خود توانسته اند در راه اصلاح جامعه گام بردارند.

امانی همچنین یادی هم از شهدای روز دانشجو ،شهید قندچی،بزرگ نیا و رضوی کرد و گفت :شروع روز دانشجو مزین به خون این عزیزان بود که در دانشگاه تهران که تنها موسسه آموزش عالی خوب آن زمان به شمار می رفت رقم خورد.

او با عنوان اسامی 7 منطقه آزاد کشور گفت :در حال حاضر 73هزار دانشجو در حال تحصیل در این هفت منطقه آزاد هستند که جمعیت قابل توجهی است.

او با ذکر نقش مهم مناطق آزاد در اقتصاد کشور گفت: در گذشته چنین تشکیلاتی وجود نداشت تا اینکه مناطق آزاد با اهداف تجاری،اقتصادی ، صادراتی و تولیدی به وجود آمدند و برای هدایت، برنامه ریزی و سازماندهی جمعیت دانشگاهی شورای راهبردی مناطق آزاد تشکیل شد.

امانی با برشمردن تعداد دانشجویان هریک از مناطق آزاد گفت :ارس : 6334 دانشجو در 6 دانشگاه و در 103 رشته ؛ اروند :30682 دانشجو در 10 دانشگاه و 250رشته؛انزلی : 5819 دانشجو در 4 دانشگاه و 68 رشته ؛ چابهار 7368دانشجودر 4 دانشگاه و 60رشته ؛ قشم :10103دانشجو در 7دانشگاه و 164رشته ؛ کیش : 7999دانشجودر 5 دانشگاه و 237 رشته و ماکو با 4902دانشجو در 4 دانشگاهو 92رشته مناطق آزاد میزبان دانشجویان در سراسر کشور و خارج از کشور هستند.

دبیر تشکیل شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد اقدامات انجام یافته در زمینه آموزش عالی معااونت فرهنگی ، اجتماعی ، گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد را اینگونه عنوان کرد :برگزاری شورای کاربردی آموزش عالی در مناطق آزاد،کسب مجوز وزارت اطلاعات برای جذب دانشجوی خارجی در مناطق آزاد.،طرح موضوع مناطق ممنوعه با شورایعالی امنیت ملی، همکاری چهارجانبه وزرات علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در مناطق آزاد.،اقدام برای ارزیابی مدارک تحصیلی صادره از سوی شعب دانشگاه‌های خارجی در مناطق آزاد، تصویب و ابلاغ شیوه نامه نحوه اداره دانشگاههای مستقر در مناطق آزاد،تفکیک مدیریت واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد در مناطق آزاد از هیئت امنای استانی و مدیریت تخصصی آنها از جمله این اقدامات است.

امانی همچنین خدمات شورای کاربردی آموزش عالی مناطق آزاد را اینگونه عنوان کرد :هماهنگی بین واحدهای دانشگاهی مستقر در هر منطقه،اجرای شیوه نامه تحقق شاخص‌های یازده‌گانه اداره واحدهای دانشگاه‌های بین‌المللی مستقر در مناطق آزاد،هماهنگی در اجراء تبلیغات خارجی جذب دانشجوی خارجی (با اولویت کشورهای همسایه)،هماهنگی در راه‌اندازی رشته‌های مورد نظر توسعه مناطق حسب هسته‌های فعالیتی هر منطقه در چارچوب اقتصاد مقاومتی،بررسی راه‌های اقتصادی و درآمدزا شدن دانشگاه‌های مستقر در منطقه،ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجوی خارجی،تدریس دروس تخصصی به زبان انگلیسی،تشکیل انجمن فارغ التحصیلان دانشگاههای مناطق آزاد و برگزاری کنفرانس‌های علمی- بین‌المللی مشترک دانشگاهیان و مناطق از جمله خدمات مورد ارائه این شورا بر شمرد .

او با ذکر قانون پنج ساله ششم گفت : به منظور گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین‌المللی،ایجاد نمایندگی دانشگاه‌های داخلی و معتبر خارجیو دانشگاه‌های مشترک بر طبق اعلام وزارتخانه‌های ذیربط و تاسیس دانشگاه‌های خصوصی در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت قوانین مربوط مجاز است.

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد درباره اهمیت شرکت های دانش بنیان گفت :وجود این مناطق به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره‌وری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات فعال بین‌المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور کمک شایانی کرده است.

او در پایان با تشکر از زحمات دکتر میرزاده و آقای ترکان در پیشبرد اهداف اقتصادی و علمی مناطق آزاد ابراز امیدواری کرد .

601/402

کد خبر: 710067

وب گردی

وب گردی