نخستین راه اندازی حوزه شیعه شناسی در آنکارا / حضور بزرگترین هیات علمی فرانسوی تا هفته آینده در ایران

رئیس مرکز همکاریهای بین الملل وزارت علوم تحقیقات و فناوری از حضور بزرگترین هیات علمی کشور فرانسه طی روزهای 23 و 24 آذرماه به ایران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین سالار آملی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به ارتباطات و تعاملاتی که در سطح بین الملل وزارت علوم صورت داده است گفت: وزارت علوم در حوزه دیپلماسی خود روی سه محور کرسیهای ادبیات فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی همکاری خود را با کشورهای هدف در حوزه علم و پژوهش و بهره گیری از ایرانیان در دنیا اجرایی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در دانشگاه های 35 کشور کرسی ادبیات فارسی برگزار می شود که 3620 نفر در خارج از کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در این کرسیها می گذرانند . وی در ادامه گفت: وزارت علوم در روند کاری خود دو ماموریت استراتژیک را سر لوحه خود قرار داده است که حضور در صحنه های مختلف با تکیه بر توانمندی های کشور و حفظ نیروهای توانمند و نخبه در کشور را شامل می شود که برهمین اساس وزارت علوم مایل نیست که بورسیه های 4 و 5 ساله اعطا کند و اغلب بورسیه ها 6 ساله هستند.

سالار آملی محور دوم مذاکرات وزارت علوم با کشورهای هدف در دولت یازدهم را کشورهای همسایه از جمله: عراق، اردن، تاجیکستان، قرقیزستان و کشورهای چین، آلمان، اتریش، روسیه، فرانسه و ژاپن را اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: محور سوم توسعه علم و فناوری براساس بهره مندی از ایرانیان خارج از کشور است. به طوری که در سال 93 تعداد 13 پروژه مشترک و در سال 94، 15 پروژه مشترک برگزار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی منشا تحولات فناوری بین المللی در خاورمیانه است گفت: ما در سال 94 ، 354 نخبه ایرانی را برای حضور در سیمنارهای مختلف به کشور دعوت کرده ایم. وی از تاسیس و راه اندازی نخستین حوزه شیعه شناسی دردانشگاه آنکارا خبر داد.

سالار آملی در ادامه با اشاره به ورود دو هیات علمی از کشور آلمان برای همکاری های مشترک خبر داد و افزود: طی روزهای آخر هفته دو هیات علمی از کشور آلمان به تبیین اجرای همکاری های مشترک و برگزاری کارگاه های آموزشی به ایران سفر خواهند کرد که طی روزهای 21 و 22 آذرماه نخستین نشست علمی فناوری با دانشگاه های روسیه برگزار خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون هیات 25 نفره از ایتالیا برای همکاری در زمینه فناوری و نوآوری به کشور ورود کرده اند و امید است بتوانیم بهترین نتیجه را در تعاملات بین المللی در جهت جهش به سوی پیشرفت داشته باشیم.

کد خبر: 710120

وب گردی

وب گردی