14 کشته در درگیری های مسلحانه در جمهوری آفریقای مرکزی

14 نفر در درگیری مسلحانه میان شبه نظامیان در شهر 'بریا' در 400 کیلومتری شمال شرقی 'بانگی' پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی کشته و حدود 80 نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تارنمای خبری 'نیوز 24'، در جدیدترین درگیری ها که میان جناح های مختلف شبه نظامیان موسوم به 'سلکا' در شهر 'بریا' در 400 کیلومتری شمال شرقی 'بانگی' (پایتخت) رخ داد، 14 نفر کشته و 80 زخمی بر جا گذاشت.
بر اساس این گزارش، حال شماری از زخمی شدگان وخیم اعلام شده و انتظار می رود شمار کشته شدگان افزایش یابد.
جمهوری آفریقای مرکزی در تلاش است تا پس از جنگ داخلی که در سال 2013 و پس از سرنگونی حکومت فرانسوآ بوزیزه رخ داد، بار دیگر روی پای خود بایستد.
جمهوری آفریقای مرکزی مستعمره سابق فرانسه است و شبه نظامیان در نبود یک دولت مقتدر روز به روز قدرتمندتر شده اند.
تشدید درگیری ها در آفریقای مرکزی در حالی است که فرانسه که قدرت استعمارگر سابق در این کشور آفریقایی بوده، ماه میلادی گذشته به ماموریت نظامیشانش در این کشور که از دسامبر 2013 با ادعای برقراری ثبات وارد آفریقای مرکزی شدند، خاتمه داد؛ اکنون 12 هزار و 500 صلحبان سازمان ملل در این کشور حضور دارند.
از زمانی که گروه شورشی 'سلکا' در جریان کودتای سال 2013 قدرت را در جمهوری آفریقای مرکزی در اختیار گرفت، شبه نظامیان موسوم به 'ضد بالاکا' درصدد انتقامجویی برآمدند که این امر منجر به بروز ناآرامی در این کشور شد.
10 گروه مسلح در جمهوری آفریقایی مرکزی به موجب توافق صلحی که بین آنها منعقد شده، موظف به خلع سلاح شده اند.
بر اساس گزارش ها، تاکنون بیش از هزاران نفر در درگیری ها میان شبه نظامیان مسیحی و مسلمان در جمهوری آفریقای مرکزی کشته شده اند.
جمهوری آفریقای مرکزی مدتها است با درگیری و خشونت های فرقه ای مواجه است که منجر به کشته شدن پنج هزار نفر شده است.
این کشور آفریقایی با وجود برخورداری از منابع غنی معدنی از جمله طلا و الماس، کشوری بسیار فقیر به شمار می آید و بعد از استقلال در سال 1960 صحنه کودتا و شورش های مختلف بوده است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 710429

وب گردی

وب گردی