اولین همایش ملی کاربردهای سیستم های مکاترونیکی و رباتیکی به کار خود پایان داد

اولین همایش ملی کاربردهای سیستم های مکاترونیکی و رباتیکی عصر روز دوشنبه 15 آذر در واحد ایلخچی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن تشکر از حضور میهمان عزیز در واحد پر افتخار ایلخچی گفت: امروز روز بزرگ و باشکوهی برای این دانشگاه است. حضور اولین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران که برای اولین بار در شهر تبریز تأسیس شدو همچنین حضور دکتر نریمانی راد رئیس شورای تخصصی استان آذربایجان شرقی و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و رئیس سابق دانشگاه واحد ایلخچی و دکتر قنبری نائب رئیس انجمن مکاترونیک ایران و مدیر الکترونیکی شمال غرب کشور و سایر مدعوین عزیز، میهمان این واحد می باشند. وی تقارن همایش ملی با 16 آذر روز دانشجو را به فال نیک گرفت و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی یکی از موفقترین واحد های استانی و کشوری می باشد که توانسته افتخارات زیادی در عرصه علمی و پژوهشی کسب نماید. مقام سوم جهان در معتبرترین رویدار رباتیکی جهان ، کسب مقام اول مسابقات بین المللی ایران اوپن 2015 و مقام دوم جشنواره خلاقیت ونوآوری در دانشگاه تهران در سال 95، عقد قرار داد صنعتی دو ربات صنعتی با شرکت خودرو سازی سایپا و چند مقام دیگر اتفاقاتی بود که شرایطی را به وجود آورد که دانشگاه واحد ایلخچی جایگاه ویژه ای در جغرافیای رباتیک کشور بدست آورد . و بعنوان یکی از قطبهای رباتیک کشور شناخته شود .

وی اظهار داشت: جهان امروز بدون مفهوم مکاترونیک اصلا قابل تصور نیست. توسعه کامپیوتر ها و نفوذ آنها در لایه های مختلف زندگی بشری نیاز به هوشمندی را در تمامی مقاطع و حوزه ها به ضرورت تبدیل کرده است . جهان امروز جهان بهینه سازی است و سیستم های رباتیکی و مکاترونیکی بخش عمده ای از این وظیفه سنگین را به خود اختصاص داده است. بنابراین تحقیق و پژوهش در حوزه سیستم های مکاترونیکی قطعا یکی از ضروریت های تحقیقاتی محسوب می شود .

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی به همت اساتید مجرب و کارکنان صدیق، تصمیم گرفت که اولین همایش ملی کاربردهای سیستم های مکاترونیکی و رباتیکی را برگزار کند و تلاش بر این خواهد بود که انشاالله این همایش سال آینده در مقیاس بین المللی پی گیری و برگزار گردد.

در ادامه، دکتر کریم زارع رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بعنوان سخنران اصلی این همایش ضمن خرسندی از حضور در واحد ایلخچی به گوشه ای از تأسیس اولین دانشگاه آزاد اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: آن زمان که به فرمان رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی اولین واحد دانشگاهی را در تبریز افتتاح کردیم و بنده این افتخار را داشتم که به عنوان اولین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهر اولین ها شروع به کار کنم، هجمه ها و مخالفتهای زیادی با تاسیس این دانشگاه صورت گرفت. ما توانستیم به همت مردم شریف آذربایجان و مساعدت روحانیون مغزز که آیت الله انگجی که خداوند روحشان را قرین رحمت کند یکی از آن بزرگواران بود و با کمک یک میلیون تومانی رهبر کبیر انقلاب و پشتیبانی آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشگاهی بسازیم که اکنون بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان می باشد. دانشگاهی که دانشجویان و فارغ التحصیلانش از نخبه های علمی و سرآمد ایران عزیز می باشند که نمونه آن کسب مقام جهانی رباتیک توسط دانشجویان این دانشگاه در بزرگترین میدان علمی دنیاست که توانسته بر قله های رفیع علمی و پژوهشی دست یابد.

وی افزود: با ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز تحولی بزرگ در منطقه به وجود آمد و بستر مناسبی برای جویندگان علم و علم آموزی شد و در واقع پلی برای مطالعات علمی و اجرایی در کشور شد.

مشاور ریاست عالیه دانشگاه ضمن بازگویی گوشه هایی از خاطرات حضور 9 ساله در تبریز، رو به دانشجویان که باحضور پرشور خود در مراسم افتتاحیه ایشان را به وجد آورده بود کرد و گفت: عزیزان درس خواندن و پژوهش مسیر سختی است ولی مطمئن باشید که مسیرهایی که سخت است حتما آن مسیرها سازنده و پویاست.

در پایان ایشان ضمن تشکر از میهمان نوازی آذربایجانی ها سخنان خود را با شعری از شهریار والا مقام به پایان رساند و گفت: شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند.

در ادامه دکتر قنبری نائب رئیس انجمن مکاترونیک ایران و مدیر قطب الکترونیکی شمال غرب کشور ضمن ابراز خرسندی در این واحد دانشگاهی، افتخارات بدست آمده توسط دانشجویان این دانشگاه را تحسین کرد و گفت: برای من باور کردنی نیست که در یک شهر کوچکی چون ایلخچی کارهای بزرگی که واقعا در سطح دانشگاههای بزرگ کشور است صورت بگیرد.

وی افزود: دستاوردهای این دانشگاه در سالهای اخیر برای بنده و استان آذربایجان شرقی و کل ایران مایه افتخار است و امروز روز به بارنشستن این اندیشه هاست . ایشان از تلاشهای ریاست دانشگاه آقای دکتر آرش رنجبران و همچنین رئیس سابق این واحد آقای دکتر محمد نریمانی راد که پایه ریز این فعالیتها بود تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه،دکتر حامد تقی پور فرشی دبیر علمی همایش ضمن تشکر از حضور میهمانان ارجمند از جای جای میهن اسلامی بخصوص دکتر زارع رئیس محترم باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، گفت: اولین همایش ملی کاربردهای سیستم های مکاترونیکی و رباتیکی به منظور آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و صنایع مرتبط با یافته های اخیر حوزه های رباتیک، علوم کامپیوتر، مهندسی برق و مکانیک امروز برگزار گردید که از مجموع 153 مقاله واصله به دبیرخانه همایش بعداز داوری های انجام گرفته شده 52 مقاله به صورت سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد.

وی افزود: این همایش با همکاری ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و مجوز آن ستاد و تحت تأیید و حمایت سیویلیکا برگزار شد و مقالات آن در سیویلیکا و کنسرسیوم محتوای ملی نمایه و منتشر خواهد شد.

200/202

کد خبر: 710430

وب گردی

وب گردی