خانه‌هایی روی آب/میراث «سیمین و جلال»، «رهنما»، «نمازی» و «نیما یوشیج» بلاتکلیفند

حال و روز بناهای تاریخی پایتخت چندان خوب نیست. میراث «سیمین و جلال» بلاتکلیف مانده و وعده می‌دهند که در بهار تکلیف آن روشن می شود، خانه «رهنما» به حال خود رها شده، ویلای «نمازی» در خطر تبدیل شدن به هتل ٣٠ طبقه است و خانه «نیما یوشیج» هم درگیر اختلافات وارثان است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند تا به حال نه شهرداری و نه میراث فرهنگی، هیچ کدام نتوانسته‌اند این بناها را نجات دهند. همه قول می‌دهند اما روزی نیست که دلسوزان میراث فرهنگی از این وضع گلایه نکنند. این‌بار «احمد حکیمی‌پور»، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تذکراتی را در صحن شورا مطرح کرده است. او عصر روز دوشنبه هم از برخی از این بناها بازدید کرده بود: «براساس اطلاعات ارایه شده از سوی پیمانکار، مرمت خانه سیمین و جلال که به یک پاتوق فرهنگی برای نویسندگان تبدل می‌شود تا چند ماه آینده و در نیمه اول‌سال آینده به پایان می‌رسد. شهرداری تمام اسباب و وسایل این دو نویسنده بزرگ را نگهداری می‌کند تا آسیبی به آنها نرسد.» این خانه از دو‌سال قبل از سوی شهرداری خریداری شده است و با جود وعده‌هایی که گاهی داده می‌شود هنوز تکلیف آن مشخص نیست. ابتدای ‌سال ٩٥ اما وارثان این خانه اعلام کردند که از فروش خانه پشیمان هستند و با بسته شدن در خانه «سیمین و جلال» نگران تخریب آن شدند، این درحالی بود که در آن خانه، یک آب انبار جدید هم کشف شده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران: ویلای «نمازی» در خطر تبدیل شدن به هتل ٣٠ طبقه است


خانه «زین‌العابدین رهنما» بنای دیگری بود که از سوی حکیمی‌پور مورد بازدید قرار گرفت؛ میراث مردی که نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و پژوهشگر بود و مدیریت روزنامه ایران و ریاست انجمن قلم ایران را نیز در سال ١٣٢٠ در کارنامه داشت. به گزارش ایسنا، حکیمی‌پور در این‌باره گفت: «شاهد هستیم که برج عظیم‌الجثه‌ای دقیقا در کنار این خانه و بدون رعایت حریم این بنا ایجاد شده است. متاسفانه سوداگری ساخت‌وساز به حفظ حریم بناهای میراثی ارجحیت دارد. سازمان میراث از رعایت نشدن حریم این بنای تاریخی گلایه دارد و نسبت به این موضوع شکایت حقوقی کرده است. در تذکری جدی از شهرداری و میراث می‌خواهم که درخصوص حفظ نکردن حریم بناهای میراثی توضیح دهند.» خانواده مرحوم رهنما هم از حضور مداوم مسئولان در خانه‌شان گلایه داشته و اعلام کردند که تاکنون مسئولان زیادی از این خانه باغ بازدید کرده و قول‌هایی داده‌اند اما محقق نشده است.
این عضو شورا در بازدید از خانه «نمازی» که به‌تازگی از لیست آثار ثبت شده ملی خارج شده است هم توضیحاتی را ارایه کرد: «‌سال ٩١ مالک بنای نمازی خواستار ایجاد هتل ٢٠ طبقه به جای این عمارت متعلق به دوره پهلوی اول شد. مدیرکل میراث فرهنگی تهران مجوز تأسیس آن را صادر و مالک نیز به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و خواستار خروج بنا از لیست ثبت آثار تاریخی شد.» او روز گذشته هم در شورا نسبت به سرگذشت این بنا و «باغ رهنما» تذکر داد: «وقتی می‌گویم نظارت شورا ضعیف است به خاطر همین مسائل است.»
بر خلاف خانه سیمین و جلال که به‌دلیل تعلل شهرداری بلاتکلیف مانده، خانه «نیما یوشیج» که تنها چند قدم آن‌طرف‌تر قرار دارد، درگیر اختلافات ورثه است. آنها هنوز آمادگی خود درباره تملک را به شهرداری اعلام نکرده‌اند چرا که به گفته حکیمی‌پور: «وقتی بحث تملک به میان می‌آید سوداگران نیز وارد میدان می‌شوند.»

700700

کد خبر: 710636

وب گردی

وب گردی