دیپلماسی علمی باید تبدیل به یک دغدغه ملی برای حاکمیت شود

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است دیپلماسی علمی باید تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی حاکمیت شود.

هادی اعلمی فریمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اهمیت دیپلماسی علمی بیان داشت: روابط بین دانشگاهی که بتوانند تجربه و علومی که آنها کسب کرده‌اند را انتقال دهند مفید هستند.

وی بیان داشت: باید یک جهت گیری داد و تجربیات کشورهای حوزه اسکاندیناوی را که بسیار موفق هم بودند را در مسائلی مثل مالیات، رفاهی، تامین اجتماعی، بهداشت را در کشورمان منعکس کنند؛ از طریق نهضت ترجمه و آموزش زبان، حوزه هایی به این شکلی را بتوانند به وجود بیاورند. الان مشکلاتی که ما در کشور داریم همان نداشتن تجربه یا بی رقبتی به تجربیات دیگران است.

اعلمی فریمان گفت: یکی از کارهایی که ایران می تواند در خاورمیانه برای بهبود امنیت و رفاه انجام دهد، ایجاد یک مراکز دانشگاهی در کشورهای مختلف مثل افغانستان و سوریه است. فعالیت ما در حوزه های منطقه ای، به علت شکست احتمالی جهانی شدن می‌تواند به نفع ما باشد.

این کارشناس بیان داشت: مسائل توسعه، یعنی ما بایستی حوزه های امنیتی و سیاسی را کمرنگ کنیم و تمرکز آنها را کاهش دهیم. هیات حاکمه این موضوع را به عنوان دستور کار بپذیرد که مثلا در حوزه های منطقه ای و عمرانی بتوانیم بیش از پیش همکاری بین الملل داشته باشیم. البته ظرفیت ها در یک مقاطعی ایجاد شده است. مثلاً در حوزه اکو ظرفیت های خوبی ایجاد شد اما به خاطر بی اعتمادی و رقابت‌های منطقه ای شدید، مسائل ایدئولوژیک و مسائل سیاسی و امنیتی پیشرفتی نداشتیم.

وی افزود: ما اگر بخواهیم در حوزه‌ای با نگاه منطقه‌ای گام برداریم، اینکار دقیقا مستلزم این است که آن حوزه‌های منطقه ای سیاسی را کمرنگ کنیم و این را هیات حاکمه باید در دستور کار قرار بدهد. اگر این انجام نشود این کار شدنی نیست. یعنی ما به یک اجماع مسولین نیاز داریم که این را بپذیرند؛ همه به حاکمیت سایر کشورها احترام بگذارند و این حوزه ها را قدرتمندانه دنبال کنند. اگر این حوزه ها را دنبال کنند قطعا شرایط منطقه‌ای دگرگون خواهد شد.


او بیان داشت: نگاه به دانشگاه‌ها باید یک نگاه باز و روشن باشد. اگر بخواهیم دانشگاه ها در امر توسعه از پیشگامان باشند، بایستی دیدگاه های امنیتی خود را شفاف کنیم. ما در یک کشوری زندگی میکنیم که نگاه های امنیتی و سیاسی با هم متفاوت است. بسیاری‌ معتقدند ما دیدگاه باز و روشن را با مبادلات و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه داشته باشیم. ما با این دو دیدگاه نمی توانیم شرایط را مدیریت کنیم و به توسعه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ایران بیشتر دیدگاه های سیاسی را دنبال می کند گفت: ما اگر بخواهیم واقعا به توسعه دست پیدا کنیم بایستی اجماع نظر کلی شکل بگیرد و توسعه انجام شود. این هم به معنی باز گذاشتن دست دانشگاهها، اساتید، دانشجویان، رفت و آمدها و در واقع پر کردن آنها توسط سیستم سیاسی است.

این کارشناس تصرح کرد: در صورتی که سیستم دانشگاه ما، چه دانشگاه آزاد چه دولتی، به زنجیره جهانی دانشگاه‌ها بپیوندد آن موقع شما می‌توانید شاهد فرایند جهانی شدن دانشگاه ها باشید. تبادل نظر باید سریع صورت گیرد و فضای علمی تحول عظیمی صورت خواهد داد. در چنین شرایطی قطعاً دانشگاه آزاد می تواند نقش مهم داشته باشد.

303/300

کد خبر: 710757

وب گردی

وب گردی