وضعیت امنیتی و قدرت دفاعی ایران مطلوب است

عضو موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: بهره وری تحقیقات دفاعی، وضعیت امنیتی و قدرت دفاعی ایران مطلوب است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا آذری در همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد افزود: مثلث طلایی وزارت دفاع شامل سه ضلع 'علم و فناوری'، 'ثروت و اقتصاد' و 'دفاع و امنیت' است که این راهبرد را بیش از 10 سال محور فعالیت های خود قرار داده است.
وی بیان کرد: کار وزارت دفاع تبدیل علم و فناوری به ثروت و اقتصاد و در نهایت رسیدن به دفاع و امنیت است اما مشکلات بازار دفاعی شامل بازار ضعیف محصولات دفاعی، تحریم تسلیحاتی ایران، ضعف در تجاری سازی فناوری و مهمتر از همه کمبود بودجه تحقیق و توسعه، کار را مشکل کرده است.
وی گفت: وزارت دفاع به دلایلی قادر به پرداخت پول به کشورهای دیگر برای خرید تسلیحات و همچنین صادرات مطلوب تسلیحاتی نیست از این رو باید از مسیر علم و فناوری به ثروت و توسعه تسلیحاتی دست یابد.
آذری افزود: از سوی دیگر وزارت دفاع نمی تواند تجاری سازی محصول داشته باشد و محصولات علم و فناوری را تبدیل به پول کند زیرا وظیفه تجاری سازی برعهده شرکت های دانش بنیان است .
وی اظهار کرد: در سال 2013 کل کشورهای دنیا یکهزار و 671 میلیارد دلار برای انجام تحقیقات هزینه کردند که سهم ایران از این میزان 1.1 درصد و معادل یک میلیارد و 150 میلیون دلار بود در حالی که سهم ایران باید به 18 میلیارد و 400 میلیون ریال می رسید.
وی گفت: در حالی که سه دهم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خرج تحقیقات می شود به دلیل بهره وری مطلوب تحقیقات صنایع دفاعی در ایران، وضعیت امنیتی و قدرت دفاعی کشور مطلوب است.
آذری ادامه داد: پیشتازی صنعت دفاعی در مطالبه علم و فناوری بدیهی است زیرا به صورت طبیعی بخش دفاعی زودتر از باقی بخشها به مرز دانش می رسد و نیاز به علم و فناوری پیدا می کند.
وی با بیان اینکه ایران کمتر از 10 درصد از بودجه تحقیقاتی دولتی خود را در بخش دفاعی هزینه می کند، گفت: این در حالی است که آمریکا 56 درصد از بودجه تحقیقات دولتی و رژیم صهیونیستی 100 درصد بودجه تحقیقات دولتی خود را در بخش دفاعی هزینه می کنند و متداول این رقم در دنیا نیز 33 درصد است.
وی افزود: هزینه عمده تحقیقات بخش دفاعی در سایر کشورها توسط بخش خصوصی تامین می شود اما در کشور ما اینگونه نیست.
عضو موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی اظهار کرد: باید بتوان با کمک منابع پایدار مردمی از جمله وقف، منابع مالی بخش دفاع را تقویت و آن را تبدیل به علم و فناوری و در نهایت تبدیل به محصول کرد.
وی برخی کارهای دارای اولویت در بخش علم و فناوری حوزه دفاعی ایران را قراردادن ماهواره در مدار ژنو، بهره ور کردن خدمت سربازی دانش آموختگان و طرح حمایت از رساله های دکترا و کارشناسی ارشد برشمرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: وقف مهمترین پشتوانه برای پیشرفت علمی کشور و تامین امنیت جامعه است به همین دلیل توسعه موقوفات علمی و پژوهشی در دستور کار قرار گرفته است.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: اگر پروژه های علمی و فناورانه کشور پشتوانه مالی قوی داشته باشند اجرای آنها هیچ گاه تعطیل نمی شود.
وی بیان کرد: به همین منظور در اسفند ماه سال 1393 با مشارکت دفتر همکاری های علمی و امور نخبگان منطقه شمال شرق کشور دبیرخانه و کمیته یاوران وقف علم و فناوری در استان خراسان رضوی شکل گرفت.
وی گفت: کمیته یاوران وقف علم و فناوری با ماموریت فرهنگ سازی و جهت دهی منطقی جریان موقوفات و امور خیریه در راستای توسعه فناوریهای نوین و نیاز محور، ایجاد اشتغال و کارآفرینی دانش محور، با ساختاری متشکل از یک شورای راهبردی به صورت هیات امنایی 9 نفره و سه کارگروه تخصصی تشکیل شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به موقوفات مربوط به علم و فناوری در این استان افزود: پنج موقوفه مطرح در این زمینه مربوط به وقف زمین و ساختمان مسکونی به نیات شناسایی و حمایت از نخبگان، خرید تجهیزات فنی و تحقیقاتی برای دانشگاه ها و ارائه خدمات مختلف در این حوزه است .
وی اظهار کرد: یک موقوفه جمعی نیز به نیت وقف علم و فناوری توسط پنج نفر از جوانان استان وقف شده که به صورت سهام قابل واگذاری است تا با مبلغ جمع آوری شده از طریق فروش سهام، محلی برای درآمدزایی خریداری و عواید حاصل از آن صرف توسعه علم و فناوری گردد.
در این همایش از پیش نویس این وقف جمعی مربوط به علم و فناوری رونمایی شد.
منبع:مهر

706/700

کد خبر: 710781

وب گردی

وب گردی