یوسفی : شرکتهای دانش بنیان در حال توسعه حمایت شوند/تولید روغن موتور قابل بازیافت با کیفیت بالا توسط شرکت های دانش بنیان

استاد دانشگاه تهران گفت :یک شرکت دانش بنیان نفتی توانسته است، روغن موتوری تولید کند که قابل بازیافت است. یعنی می توان  آن را 2یا 3 بار دیگربه صورت روغن موتور درجه یک بازیافت کرد.

علیرضا یوسفی در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره فاکتورهای قیمت نفت در کشور گفت : عمر قیمت نفت تمام شده است. بدین معنی که دیگر شزایط به گونه ای نیست که بتوان تصور کرد قیمت نفت، روزی به 200 و یا 300 دلار برسد،این قیمت اکنون بر روی 3 فاکتور چالش های سیاسی واقتصادی و رشد بین الملل شکل می گیرد.

او با اشاره به دخیل بودن فاکتورهای مذکور بر نرخ نفت افزود :چالشهای سیاسی بیشتر از چالشهای اقتصادی و رشد بین الملل بر روی نفت اثر می گذارد. به عنوان مثال اکنون عربستان سعودی برای اینکه بخواهد قدرتش را به رخ ما بکشد ،قیمت نفتش را حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش می دهد

یوسفی تاکید کرد : یادتان باشد مصرف جهانی نفت در دنیا 51میلیون بشکه است که تولید بیش از آن را مازاد می گویند لذا وجود این مازاد سبب کاهش قیمت می شود .

مدیر مرکز مطالعات استراتزیک با اشاره به رشد اقتصاد جهانی متاثر از قیمت نفت اذعان داشت : در اقتصاد جهانی قیمت نفت بسیار تاثیر داشته وبا توجه به اینکه رشد اقتصادی کشورها خوب است ،اما همچنان چالش سیاسی مشکل ساز است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به نیازمند بودن شرکت های دانش بنیان به حمایت هرچه بیشتر گفت : اعتقاد من بر این است که شرکت های دانش بنیان که در پارک های علم و فناوری و در شهرک های علمی و تحقیقاتی هستند نیاز به حمایت وزارت نفت دارند چرا که ما از نفت حدود 450 ماده مختلف تفکیک می کنیم ، اما به دلیل اینکه در کشور ما نفت حاکمیت دولتی است آن گونه که باید و شاید نتوانسته اند رشد کنند.

او افزود : شرکتهای دانش بنیان ما خیلی راحت می توانند از این 450 ماده نفتی استفاده کنند و جای سوال است که چرا مشتقات نفت و گاز به دور ریخته می شود و یا به کشورهای دیگر داده می شود و سپس به صورت خام فروشی مجبوریم دو، سه برابر قیمت خریداری کنیم ؟ استدلال من این است که قیمت نفت اکنون 50 دلار است که اگر به همین روند پیش رفته و رشد اقتصادی داشته باشد و در صورت عدم وقوع رخداد سیاسی پیش بینی می شود در اردیبهشت و خرداد 96 قیمت را بر پایه 80 تا 90 دلار خواهیم دید.

یوسفی با تاکید بر تاثیر شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی افزود : اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد توسعه و پیشرفت . لذا باید شرکتهای دانش بنیان در حال توسعه حمایت شوند که این امر مستلزم حمایتهای دولتی و سرمایه گذاری در این بخش است.

او ادامه داد: نظر من این است که دولت نباید از این شرکت ها مالیات بگیرد و مشکلاتشان برای دریافت وام نیز برطرف گردد.

او با اشاره به خودکفایی این شرکت ها تصریح کرد : این ها شرکت هایی هستند که رشد خودشان را در گرو کار خودشان می بینند.لازم است برایشان شهرک تعریف کنیم.
مدیر مرکز مطالعات استراتژیک همچنین افزود : شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که در مجاورت دانشگاه صنعتی این استان نیز واقع شده ، اولین شهرک تحقیقاتی بسیار بزرگ در ایران است ، که بیش از 1000 شرکت دانش بنیان در آنجا فعالیت می کنند،و در حال حاضر تعدادی شرکت دانش بنیان نفتی نیز در همان شهرک حضور دارند که از مشتقات نفتی ، موادی را به دست می آورند که واقعا بی نظیر است.به طور مثال یکی از آن شرکت ها، روغن موتوری تولید می کند که قابل بازیافت است. یعنی شما میتوانید آن روغن موتور را 2یا 3 بار دیگربه صورت روغن موتور درجه یک بازیافت کنید. یا از مشتقات نفتی ماده آماده ای را ایجاد کرده اند که به عنوان گل حفاری استفاده می شود یعنی در زمان حفاری ، برای بالا آوردن نفت ، آن را در چاه می زنند و نیازی به سوزاندن بی رویه گاز و مشعل ها برای آن نیست ، که البته امسال نمونه آن را زیاد داشتیم.

402/101

کد خبر: 710883

وب گردی

وب گردی