دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در هفدمین نمایشگاه پژوهش و فناوری با دست پر به میدان آمده است

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد متولی اصلی هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در سال جاری است که مجموعه دانشگاه‌های آزاد خراسان رضوی در این نمایشگاه در غرفه‌هایی اقدام به نمایش دستاوردهای خود در رشته‌های مختلف کرده‌است.

به گزارش ایسکانیوز؛ دانشگاه‌های آزاد خراسان رضوی در محیطی به متراژ ۹۰۰ متر مربع و با ۲۴ غرفه از دستاوردهای پژوهشی، علمی، فناورانه و ایده‌های نو خود رونمایی کرده است که بسیاری از این غرفه‌ها توانسته‌اند پژوهش‌ها و ایده‌های خود را به ثبت رسانده و به تولید انبوه برسند.
غرفه صنایع غذایی
غرفه صنایع غذایی که مجموعه‌ای از دستاوردهای دانشگاه آزاد قوچان، ‌تربت حیدریه، ‌نیشابور و سبزوار را به نمایش و در معرض دید عموم گذاشته است. در این غرفه از نوعی نان دیابتی رونمایی شده که مخصوص بیماران دیابتی بوده و با مصرف آن می‌توانند دیابت خود را بهبود بخشند. با مصرف این نان و دیگر محصولات مشابه آن دیگر نیازی به تزریق انسولین نیست. این تعداد از محصولات هنوز به تولید انبوه نرسیده اما رایزنی‌های با چند شرکت صنعتی برای عقد قرارداد و تولید انبوه انجام شده است.
غرفه بهداشت، درمان و سلامت
در این غرفه که با همکاری گروه‌های علوم پزشکی، پرستاری و مامایی سطح استان دانشگاه آزاد نیشابور، سبزوار، مشهد و قوچان تشکیل شده است چندین برنامه خدماتی برای عموم مردم قابل ارائه است. برنامه سلامت سنجی، برای اندازه‌گیری قندخون و فشار خون عموم مردم است و کسانی که دچار مشکل خاصی باشند به کارشناسان متخصص که در این غرفه حضور دارند، ارجاع داده شده تا از مشاوره‌های پزشکی بهره‌مند شوند.
همچنین آموزش سی پی آر و باز کردن راه هوایی یا احیا نیز در این غرفه برای عموم مردم مفید انجام می‌شود تا اگر فردی در خانواده یا خیابان دچار حمله قلبی شود، افراد با این آموزش‌ها بتوانند برخورد مناسب با بیمار داشته باشند.
برنامه‌های دیگر مخصوص کودکان است که با مسابقه نقاشی، داستان نویسی و ... بتوانند به موضوعات بهداشت و درمان و علوم‌پزشکی توجه بیشتری داشته باشند. همچنین در این غرفه با ارائه بروشورهای آموزشی با محتوای بیماری‌هایی که بیشتر مردم با آن‌ها در ارتباط هستند، اطلاع رسانی می‌شود.
این غرفه و این حوزه از دانشگاه آزاد، در زمینه دانش‌بنیان توانسته است به ثبت اختراع برای «بالش ضد آسم» برسد که سال گذشته نیز در نمایشگاه علوم پزشکی رتبه اول را از آن خود کند.
غرفه روانشناسی و علوم اجتماعی
غرفه روانشناسی و علوم اجتماعی در خصوص اطلاع‌رسانی برای مشکلات روانشناسی و علوم اجتماعی برای گروه‌های مختلف مردمی در این نمایشگاه تاسیس شده است تا افراد آگاه شوند اگر لازم بود به کارشناسان این امر مراجعه کنند. همچنین در این غرفه از تمامی رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف و خدماتی که روانشناسان می‌توانند در حوزه های مختلف روانشناسی، پژوهشی، رفتاری و .. دیگر فعالیتهایی که مربوط به روانشناسی میشود، ارائه دهند، رونمایی شده است. در مجموع روانشناسی با تمام حوزه‌ها ارتباطی غیرمستقیم دارد اما شاخه هایی به نام روانشناسی صنعتی وجود دارد که دارای مباحثی مانند تولید بهتر با روانشناسی، افزایش بهره‌وری در کار، شخصیت شناسی برای شغل‌های مختلف، مطابقت‌های روانی برای کار و بازار فروش است و به طور غیر مستقیم با صنعت در ارتباط خواهد بود.
غرفه فناوری‌های نوین زیستی
غرفه فناوری‌های نوین زیستی در این نمایشگاه از چندین محصول مانند تولید محصولات زیستی ابریشم زائد، ‌بالش کمک تنفسی رادین، تولید و اصلاح قیر با روش پلیمریزاسیون پیشرفته، دستگاه هشدار دهنده تب، محلول جلوگیری از یخ‌زدگی جاده، کرم زعفران و .... رونمایی شده است. بالش کمک تنفسی رادین در سطوح جهانی به ثبت رسیده و محصول دانشگاه آزاد تربت حیدریه است که در حال حاضر قرار است به تولید انبوه برسد. در حال حاضر سفارش ۱۵ هزارتایی از بالش کمک تنفسی رادین به ثبت رسیده است. این بالش برای افرادی که مشکل تنفسی یا آسم دارند، کمک می‌کند و مشکل خفگی در خواب را حل کرده است.
سامانه ساها
ساها یا سامانه همکاری آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد، مربوط به کل آزمایشگاه‌های استان که مربوط به دانشگاه آزاد است؛ از طریق این سایت میتوان آزمایش‌هایی را سفارش داد. همچنین می‌توان از طریق این سامانه از انجام آزمایش‌های مختلف در آزمای‌گاه‌های استان یا دیگر نقاط کشور با خبر شده و طبق نیاز خود آن را سفارش داد. این سامانه در سطوح صنعتی نیز آزمایش‌هایی که مربوط به این حوزه است را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
غرفه دانشکده کشاورزی
در این غرفه مشاوره رایگان گیاهان دارویی توسط افراد متخصص، مشاوره رایگان مبارزه با آفات گیاهی توسط کارشناسان و همچنین ارائه بذرهای اصلاح شده توسط شرکت فرآورده‌های تولید بذر انجام می‌شود. این غرفه مربوط به دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد مشهد است. دانشجویان فارغ التحصیل از رشته ها وگرایشات مختلف کشاورزی شرکتی دانش بنیان تاسیس و در آن بذرها را به صورت اصلاح شده ارائه میدهند. این شرکت با شرکت‌های صنعتی قرارداد بسته و فروش بالایی نیز دارد.
غرفه شرکت تراوش دانش نگین پردیس
در این غرفه شرکت دانش بنیان «تراوش دانش نگین پردیس» محصولاتی را به عرضه نمایش گذاشته است که توانسته فناوری خود را به کشورها و شرکت‌های خارج از کشور به فروش برساند. در این غرفه «مینی پی سی کامپیوتر» و «تبلت پی سی« در مدل‌ها و سایزهای مختلف که با اختراع و طراحی سعید طوسی زاده، ‌معاون پژوهشی دانشگاه آزاد مشهد به شرکت Chuwi از کشور هنگ کنگ فروخته شده است. شرکتChuwi از پنج برند معتبر و معروف تولید تبلت در دنیا است. در تبلت پی سی‌ها، هم تبلت و هم کامپیوتر به طور کامل وجود دارد. همچنین این مینی پی سی‌ها برای سیستم‌های اتوماسیون اداری ایران نیز به کار گرفته شده است. سیستم های بزرگ و جاگیر جای خود را به این سیستم‌های کامل و بسیار کوچک داده‌اند.
غرفه هنر و معماری
غرفه هنر و معماری دانشگاه‌های آزاد خراسان رضوی ارائه دهنده طرح‌های رشته‌های معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی و نقاشی است. در این غرفه طراحی اسکیس توسط دانشجویان انجام و همچنین دانشجویان رشته نقاشی اقدام به ارائه هنرهای خود می‌کنند. همه رشته‌های این غرفه قابلیت تبدیل شدن به واحد فناوری و ارائه طرح‌هایی برای شرکت‌های دانش بنیان هستند حالا به شکل های خدمات محور یا نوآورانه باشند. همچنین فعالیت‌های پژوهشی زیادی در دانشکده شهرسازی انجام شده است که می‌توان آنها را در مقیاس‌های کلان برای استانداری‌ها یا شهرداری‌ها مورد استفاده قرار داد.

203/200

کد خبر: 710963

وب گردی

وب گردی