توافق نامه آب و هوایی پاریس منافع ملی ما را تامین می کند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست: توافق نامه بین المللی آب و هوایی پاریس منافع ملی ما را تامین می کند و کیفیت هوای محیط های شهری ما را هم بهبود می بخشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مجید شفیع پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این توافق نامه در 22 آذر پارسال مورد پذیرش 195 کشور عضو سازمان ملل قرار گرفت، افزود: بازه زمانی یکساله از اردیبهشت امسال در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار گرفته بود تا کشورها رسماً با امضای این سند تمایل به الحاق و پیوستن به آن را ابراز کنند که با آمار بی سابقه 177 کشور در چند روز نخست اردیبهشت، تمایل خود را برای پیوستن به مفاد این توافق نامه ابراز کردند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم پس از تصویب این توافق نامه در هیئت وزیران با اعزام وزیر امور خارجه به مقر دائمی سازمان ملل درنیورک تمایل خود را برای الحاق به این توافق نامه اعلام کرد.

شفیع پور با اشاره به اینکه کشورمان به کنوانیسون تغییر آب و هوا یعنی سند بالادستی توافق نامه پاریس و پروتکل کیوتو هم متعهد است، گفت: پس از اینکه سند اعلامی کشورمان در هیئت وزیران در تابستان امسال تصویب شد لایحه آن آماده و تسلیم مجلس شورای اسلامی و حدود سه هفته پیش تصویب شد و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه توافق نامه پاریس ابزار حقوقی برای اجرای بهتر کنوانسیون تغییر آب و هوا است، افزود: سند INDC (سند اعلامی ما برای کاهش گازهای گلخانه ای) بر اساس تصمیماتی است که در کاپ 19 مجموعه کنفرانس های سالانه متعهدین به کنوانسیون تغییر آب و هوا در سال 2013 میلادی گرفته شد که بر مبنای آن قرار شد کشورها برنامه های مشارکت داوطلبانه خود را در رسیدن به اهداف کنوانسیون اعلام کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سند توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و به تصویب هیئت وزیران رسید و عملاً مقدار کاهش گازهای گلخانه ای، ضرورت ها و نیازهای جمهوری اسلامی ایران برای انتقال و توسعه فناوری، ظرفیت سازی و نیاز به تامین مالی در آن مشخص شده است.

شفیع پور افزود: این سند با همکاری مجموعه اعضای کارگروه ملی تغییر آب و هوا متشکل از 16 وزارتخانه و معاونت ریاست جمهوری در آبان پارسال به تصویب هیئت وزیران رسید و تسلیم دبیر خانه بین المللی شد.

در ادامه سید مجتبی امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه هر روز با مسئله آلودگی هوا از جمله ریزگردها مواجهیم، گفت: موضوع معاهده پاریس، تغییرات اقلیمی است نه فقط آب و هوایی و ربطی به آلودگی هوایی که مردم احساس می کنند ندارد.

او با بیان اینکه اصولاً آلاینده های هوا با گازهای گلخانه ای موضوع معاهد پاریس، متفاوت است، افزود: این معاهده برای مدیریت تغییرات آب و هوا شکل گرفته است.

امامی اضافه کرد: نظرات متفاوتی درباره گرمایش زمین وجود دارد که وجود گازهای گلخانه ای یکی از این نظرات است و بسیاری از دانشمندان با این نظریه مخالف هستند.

او گفت: 95 درصد گازهای گلخانه ای بخار آب و فقط 4 درصد آن دی اکسید کربن است و تنها 5 درصد این 4 درصد توسط انسان بوجود آمده است بنابراین بسیاری از دانشمندان معتقدند به تعویق انداختن گرمایش زمین از این طریق غیرممکن است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: سرانه تولید دی اکسید کربن در ایالات متحده 16 و پانزده صدم تن در سال است در حالی که این رقم در کشورمان 6 و 96 صدم تن در سال است یعنی حدود 2 و نیم برابر کشورمان است بنابراین وقتی متعهد می شویم که دی اکسید کربن کمتری تولید کنیم یعنی باید رشد صنایع و کشاروزی ما متوقف شود.

در ادامه پیری، استاد دانشگاه در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا معاهده پاریس ماهیت سیاسی دارد و یا حقوقی و به نفع کدام کشورهاست؟ گفت: توافق نامه پاریس یک معاهده حقوقی و لازم الاجراست و در کشور ما هم فرآیند تصویب این معاهده به گونه ای الزام آور است.

او ادامه داد: معاهده پاریس در برگیرنده تعهدات الزام آور و غیر الزام آور است و همه مفاد آن الزام آور نیست و برخی به صورت داوطلبانه اجرا می می شوند.

پیری گفت: در پروتکل کیوتو، بیشتر، کشورهای توسعه یافته متعهد بودند اما در توافق نامه پاریس اجماع بر این شد که دولت ها با توجه به شرایط توسعه ای و اقتصادی کشورشان به ارائه برنامه اقدام کنند و مفاد برنامه در اختیار خود کشورها قرار داده شده است اما اگر برنامه خود را ارائه کردند به آن متعهد هستند بنابراین کشور ما هم متعهد به برنامه ارائه شده خود است.

در ادامه رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روح حاکم بر کنوانسیون تغییرات آب و هوایی تلاش برای کنترل و کاهش انتشار دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های انسان ساخت است.

شفیع پور افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی الگوی مصرف انرژی از سوی مقام معظم رهبری مقرر شد تا پایان برنامه پنجم توسعه مصرف انرژی به 50 درصد و تا پایان برنامه ششم توسعه به 30 درصد زمان ابلاغ مصوبه ها برسد.

او با اشاره به اینکه میان کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: بر اساس آمار سال 2010 میلادی سرانه تولید دی اکسید کربن در کشورمان حدود 9 و نیم تن، ایالات متحده 21 تن و میانگین جهانی 4 و6 دهم تن در سال بوده است.

شفیع پور افزود: بنابراین جامعه بین الملل تلاش می کند برای افزایش بهره وری انرژی و صرفه جویی آن و روی آوردن به انرژی های تجدید پذیر اقدام کند.

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه معاهده پاریس ربطی به آلاینده های شهری ندارد و نباید مخاطب خود را فریب دهیم، گفت: این معاهده به گازهای گلخانه ای مربوط است و ربطی به آلاینده ها ندارد .

امامی افزود: اعلام سهم، داوطلبانه است اما وقتی تعهد خود را امضاء و اعلام کردیم لازم الاجراست و بر اساس معاهده، لازم است هر 5 سال یک بار تعهدات خود را افزایش دهیم.

او گفت: کشورهای توسعه یافته توسعه خودشان را انجام دادند اما کشورهایی مانند ما که نصف آن ها دی اکسید کربن تولید می کنیم آیا باید مثل آن ها کاهش دهیم؟

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست هم با بیان اینکه باید میان تعهدات و تمایلات، تمییز قایل شویم، گفت: تعهدات، خاص کشورهای توسعه یافته است و کشورهای در حال توسعه ذیل توافق نامه پاریس تکلیف به تنظیم ndc دارند.

شفیع پور تاکید کرد: توافق نامه بین المللی پاریس برای کشورمان تهدید و الزام آور نیست و در جهت منافع ملی ماست و برای بهبود محیط زیست و اقتصاد کشورمان خوب است.

700/703

کد خبر: 711035

وب گردی

وب گردی