مهمترین رویکرد کارگاه های جشنواره تئاتر کودک، مخاطب شناسی است

فائزه فیض که مدیریت طراحی و برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر کودک را بر عهده دارد، مخاطب‌شناسی را یکی از مهمترین رویکردهای این کارگاه‌ها دانست و از هنرمندان خواست خود را «همه‌چیزدان» ندانند و در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر کودک، این هنرمند تئاتر بیان: امسال نیز مانند سال‌های قبل مخاطبان مختلفی را در نظر گرفتیم ؛ از کودک و نوجوان تا مربیان و آموزگاران و هنرمندان تئاتر و علاقه‌مندان به بازیگری و بر همین اساس تلاش کرده‌ایم کارگاه‌هایی طراحی کنیم تا نیازهای همه این مخاطبان را تامین کند.

فیض اضافه کرد: آنچه در طراحی این کارگاه‌ها اهمیت زیادی دارد، این است که طراحی ما به گونه‌ای است که گروه‌های سنی مختلف، مورد توجه قرار بگیرند. ضمن اینکه این کارگاه‌ها برای مخاطبانی با سطوح مختلف دانش و تجربه، طراحی شده است. به این معنا که برخی از آنها مناسب هنرمندان تئاتر است، بعضی مناسب مربیان و آموزگارانی است که از تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی استفاده می‌کنند و برخی دیگر هم مناسب کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به توجه این دوره از جشنواره به مبانی نمایش خلاق که حدود صد سال پیش از سوی جبار باغچه‌بان در تبریز به کار گرفته شده بود، گفت: از آنجاکه در آستانه صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران هستیم، در این دوره از جشنواره نگاه ویژه‌ای به مبانی نمایش خلاق که توسط جبار باغچه‌بان در مهدهای کودک به کار گرفته شده بود، داریم و کارگاه مبانی نمایش خلاق را با همین رویکرد برای کودکان 6 تا 11 سال برگزار می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر افزود: همچون دوره‌های گذشته کارگاه مربیان و آموزگاران، کاربردی‌ترین بخش کارگاه‌های ماست که با حضور خانم لاله مالمیر و آقای جعفری برگزار می‌شود. این دوستان خود تجربه زیادی در این زمینه دارند و سال‌هاست به عنوان مربی با کودکان نمایش خلاق کار می‌کنند.

به گفته فیض، در این دوره از جشنواره کارگاهی هم برای علاقه مندان به بازیگری و کسانی که تصمیمی دارند مهارت‌های بازیگری خود را ارتقا ببخشند، برگزار می‌شود.

او با اشاره به حضور مدرسانی از فرانسه و آمریکا در این دوره از جشنواره ادامه داد: یکی از این کارگاه‌ها با نام «حس، زبان، بدن» برگزار می‌شود و درواقع کاربرد حرکات موزون در بیان تئاتری است و بیشتر برای علاقه‌مندان به مقولات حرکت و بازیگری کارایی دارد.

مدیر کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از حضور یک مدرس ایرانی مقیم آمریکا در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: آقای گنجعلی از هنرمندان ایرانی مقیم آمریکاست که کارگاه خود را بر اساس تجربیاتی که در حوزه تئاتر عروسکی و ساخت عروسک دارد، برگزار می‌کند.

این هنرمند تئاتر گفت: در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌هایی هم برای آشنایی و گپ و گفت گروه‌های داخلی و بین‌المللی داریم ضمن اینکه هر گروهی که علاقه‌مند به برگزاری کارگاه آموزشی داشته باشد، به شرط فراهم شدن سالن مناسب، از برگزاری آن استقبال می‌کنیم.

فائزه فیض درباره مخاطب‌سازی برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی جشنواره و راهکارهایی برای افزایش مخاطبان در نظر گرفته شده است، گفت: در این چند سال روند رو به رشدی داشته‌ایم هرچند مسلما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم و انتظار بیشتری از مخاطبان داریم. بویژه از هنرمندان داخلی و شرکت‌کنندگان در جشنواره انتظار داریم بیشتر از این کارگاه‌ها استقبال کنند چراکه سال‌های گذشته وقت و انرژِی زیای صرف برگزاری کارگاه ها شده است اما متاسفانه شاهد استقبال کمرنگ همکاران بوده‌ایم.

او ادامه داد: خوشبختانه در این سال‌ها در همدان هم نیروهای جوان علاقه‌مند به کارگاه‌ها افزایش یافته‌اند و هم مربیان و آموزگاران از این کارگاه‌ها استقبال کرده‌اند به طوریکه معولا کارگاه‌های ویژه آنان، شلوغ‌ترین کارگاه‌های جشنواره است و امیدواریم هنرمندان هم بیشتر از کارگاه‌ها استقبال کنند.

فیض با اشاره به شرایط ویژه هنرمندان برای اجرای آثارشان در جشنواره اضافه کرد: درک می کنم که گروه‌ها دلهره اجرای آثارشان را دارند اما ای کاش بعد از اجرای نمایش‌هایشان در کارگاه ها شرکت کنند چون گاه می‌بینیم آنها بیشتر دنبال سرگرمی هستند و گشت و گذار در شهر را به حضور در کارگاه‌های آموزشی ترجیح می‌دهند.

او یادآوری کرد: دوره‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که شاید همکاران ما علاقه چندانی به حضور در کارگاه‌های تئوری ندارند بنابراین با وجود ضعفی که در این زمینه داریم، در سال‌های اخیر بیشتر بر کارگاه‌های عملی متمرکز شده‌ایم و امیدواریم خود را "همه چیز دان" تلقی نکنیم و بیشتر از مباحث این کارگاه‌ها بهره‌مند شویم.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی 22 تا 27 آذر برگزار می‌شود.

بخش ویژه اساتید و پیشکسوتان در جشنواره راه اندازی شود

کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان گفت: با برگزاری بخش ویژه اساتید و پیشکسوتان، داوری مناسبی در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان صورت خواهد گرفت.

مریم اکبری با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، یکی از آسیب‌های حال حاضر جشنواره را رقابتی بودن آن عنوان کرد و افزود: متأسفانه هنوز ما به فرهنگ جشنواره رقابتی نرسیده‌ایم .

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه همه برای اجرای یک نمایش خوب زحمت می‌کشند، بیان کرد: زمانی که جشنواره به صورت غیر رقابتی برگزار شود؛ دیگر کسی برای کسب مقام و جایزه نمایش اجرا نمی کند و همه بدون دغدغه تئاتر خود را با همان سطح کاری خودشان به روی صحنه خواهند برد.

اکبری افزود: تفکیک بخش خردسال، کودک و نوجوان از هم بسیار منطقی است، چرا که دغدغه‌ها و نوع اجرای نمایش این رده‌های سنی بسیار متفاوت بوده و حتی نوع بازی برای آن‌ها یکسان نیست.

وی با بیان اینکه باید در تئاتر نوجوان دغدغه‌های فکری آن‌ها مدنظر قرار داده شود، تصریح کرد: نمی توان نمایشی را که چون ساختار کودک ندارد، در رده نوجوان تلقی کرد. این یکی از اشتباهاتی است که در تئاتر نوجوان اتفاق می افتد، در نمایش کودکان باید از تکنیک خلاقیت بهره برد، حال آنکه در تئاتر نوجوان نیازی به این تکنیک نیست.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: یکی از کارهای خوب همدان راه اندازی بخش ویژه همدان است و بسیار کار درست و به جایی بوده؛ اما ای کاش در کنار این بخش، بخش ویژه اساتید و پیشکسوتان نیز راه اندازی می شد.

اکبری افزود: در این جشنواره کارگردانان‌هایی شرکت می کنند که استاد همه ما هستند و بیش از 30 سال سابقه کاری در زمینه تئاتر کودک نوجوان دارند و به اعتقاد من صحیح نیست کار آن‌ها در کنار کار همه ما که از شاگردان آن‌ها هستیم داوری شود.

وی ادامه داد: با راه اندازی بخش پیشکسوتان و اساتید مقایسه خوبی بین کارها صورت می گیرد و شأن این اساتید حفظ خواهد شد.

مریم اکبری به عنوان بازیگر نمایش پسر نیل به کارگردانی ناصر آویژه و نویسندگی گیتا داودی در بخش نوجوان بیست و سومین جنشواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه خواهد رفت.

بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از ٢١ تا ٢٧ آذرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 711055

وب گردی

وب گردی