همکاری انقلابی مایکروسافت و کوالکام: اجرای نسخه کامل ویندوز ۱۰ با پردازنده های ARM

چند هفته پیش خبر رسید که مایکروسافت به دنبال اجرای اپلیکیشن های مبتنی بر معماری x86 در ویندوز ۱۰ است. در آن خبر گفته شده بود که اهالی ردموند احتمالاً نتیجه این تلاش را در نسخه «Redstone 3» اعلام خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ ساعاتی پیش ولی مایکروسافت و کوالکام به شکل مشترک اعلام کردند که موفق شده اند نسخه کامل و دسکتاپ ویندوز ۱۰ را با استفاده از پردازنده های ARM و برابرساز اپلیکیشن های x86 اجرا کنند. به همین شکل چیپست های مجتمع اسنپدراگون، نخسیتن سیستم-بر-چیپ های موبایلی خواهند بود که از نسخه کامل ویندوز ۱۰ پشتیبانی می کنند.

البته باید به خاطر داشت که این اولین تلاش مایکروسافت برای استفاده از پردازنده های مبتنی بر ARM نیست. چند سال پیش مایکروسافت سیستم عاملی خلق کرد به نام ویندوز RT که با شکست مواجه شد. اکنون این شرکت یک برابر ساز برای نرم افزارهای x86 win32 توسعه داده که درون لایه های خود ویندوز جای گرفته و بدون اینکه متوجه شوید، می تواند اپلیکیشن هایی که بر مبنای معماری x86 نوشته شده اند را با پردازنده ARM اجرا کند.

مزیت اصلی استفاده از پردازنده های مبتنی بر تکنولوژی ARM، افزایش قابل توجه عمر باتری دستگاه است. چیپ های ساخت اینتل از مصرف باتری بالایی برخوردارند و در سال آینده و زمانی که ابزارهای ویندوزی با چیپ های موبایلی عرضه شوند، می توان شاهد افزایش شدید عمر باتری آنها بود.

«کریستیانو آمون»، معاون ارشد کوالکام امروز در همین رابطه گفت: «کوالکام اسنپدراگون اکنون سازگاری کاملی با ویندوز ۱۰ دارد و همین مسئله موجب انقلابی در نحوه استفاده از ابزارهای هوشمند و متصل به فضای ابری خواهد بود. چیپست های کوالکام در حال حاضر پیشرفته ترین قابلیت های پردازشی موبایلی را در جهان در اختیار دارند؛ قابلیت هایی مانند گیگابیت LTE، پشتیبانی حرفه ای از محتوای چند رسانه ای، یادگیری ماشینی و قابلیت های امنیتی. همه این ها با یک طراحی بدون فن و با عمر بالای باتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.»

مایکروسافت اجرای فوتوشاپ را در کامپیوتری که به «ویندوز ۱۰ Enterprise» مجهز بود و از اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده می کرد نمایش داد. این شرکت همچنین خاطر نشان کرد که سازندگان ابزارهای ویندوزی می توانند از چیپست های اسنپدراگون برای اجرای ویندوز ۱۰ بهره گیرند. از طرفی با نمایش دادن اجرای فوتوشاپ، مایکروسافت به شکل غیر مستقیم اعلام کرد که قرار نیست صرفاً اپ های ساده ویندوز برای این معماری آماده شوند.

مایکروسافت همچنین اشاره ای غیر مستقیم به کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ با قابلیت تماس تلفنی کرد که برخی این مورد را اشاره ای به «سرفس فون» می دانند.

انتظار می رود که نخستین دستگاه های ویندوزی مجهز به چیپست های اسنپدراگون در نیمه دوم ۲۰۱۷ از راه برسند و در آن زمان ابزارهای اینچنینی از اسنپدراگون ۸۳۵ بهره خواهند گرفت.

منبع: دیجیاتو

203/200

کد خبر: 711061

وب گردی

وب گردی