هدف‌گذاری اعطای یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ازدواج تا پایان سال/ بانک مرکزی برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی تا پایان سال ندارد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به عملکرد بانک‌ها درباره وام ازدواج گفت: از ابتدای سال تا کنون ۵۹۰ هزار فقره وام ازدواج به ارزش ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که تلاش می‌کنیم این رقم تا پاین سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره برسد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر میرمحمد صادقی در نشست خبری امروز با اشاره به عملکرد بانک‌ها برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اظهار داشت: پس از ابلاغ قانون بودجه ۹۵ بانک‌ها مکلف به پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیونی از محل سپرده‌های پس انداز و جاری قرض الحسنه شدند.

وی افزود: برخی در جریان نبودند و گفتند بانک مرکزی در بخشنامه خود اعطای تسهیلات ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه جاری را منعکس نکرده است اما بانک مرکزی به محض ابلاغ قانون بودجه در بخشنامه‌ای به بانک‌ها این موضوع را مورد تاکید قرار داده بود و در ۲۹ تیر ماه هم به بانک‌‌ها اعلام کردیم تمام کسانی که قبل و بعد از ابلاغ قانون بودجه در سامانه تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کردند مشمول وام ۱۰ میلیون ازدواج می‌شوند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه ماحصل تلاش بانک مرکزی و بانک‌ها اعطای حدود ۵۹۰ هزار فقره وام ازدواج از اول فروردین ماه تا ۱۶ آذر ماه امسال بوده است گفت: در این مدت ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه برای وام ازدواج پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ برابری داشته است.

به گفته وی سال گذشته ۵۸۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۲۴۵۰ میلیارد تومان به ۸۰۵ هزار نفر در قالب وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شد و هدف‌گذاری امسال بانک مرکزی اعطای یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره وام ازدواج تا پایان سال است. در مرداد ماه ۹۰ هزار فقره، شهریور ماه ۱۱۰ هزار فقره، مهر ۸۶ هزار و آبان ۸۶ هزار فقره تسهیلات وام ازدواج پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در صورت پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ازدواج سیستم بانکی در سال ۹۵ می‌تواند ۱۲ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تعداد افراد در سقف هم اکنون ۶۴۲ هزار نفر هستند که ۳۴۴ هزار نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد هستند.

وی کل تسهیلات پرداختی از زمان راه‌اندازی سامانه تسهیلات ازدواج از اواخر سال ۸۷ تا ۱۶ آذر ماه امسال را ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه در صورت تحقق بانک مرکزی تقریبا نظر قانونگذار برای میزان اعطای تسهیلات وام ازدواج محقق خواهد شد افزود: روزانه ۳۵۰۰ تا ۴ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت می‌کنند.

میرمحمد صادقی درخصوص پرداخت تسهیلات به بنگاه‌‌های کوچک و متوسط اظهار داشت از مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شده بود تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است؛ همه این منابع از محل منابع بانک‌ها تامین می‌شود.

وی همچنین میزان کل تسهیلات پرداختی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه را ۲۷۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص عملکرد طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: بانک مرکزی ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته که از طریق سه بانک پرداخت می‌شد.

وی افزود: با تصمیمات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار است صدور این کارت‌ها و مهلت استفاده از آن تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد. تاکنون ۱۰۲ هزار کارت اعتباری در قالب کارت خرید کالای ایرانی به متقاضیان اعطا شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم استقبال مناسب از این طرح گفت: این طرح فقط برای قشر خاصی بود و تنوع کالایی در آن وجود نداشت چرا که دارنده کارت فقط می‌توانست کالای ایرانی خریداری کند اما هم اکنون دامنه مشمولان دریافت کارت افزایش یافته و مهلت استفاده از این کارت‌ها تا پایان سال تمدید شده که با این تمدیدات قطعا تعداد متقاضیان افزایش می‌یابد.

میرمحمد صادقی به روند اجرای طرح کارت اعتباری عام اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار کارت اعتباری در مبالغ ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان توسط بانک‌های رفاه،‌ملی، تجارت،‌ملت، سپه،‌پست بانک،‌پاسارگاد، شهر،‌انصار، آینده، پارسیان و خاورمیانه صادر شده است.

وی درخصوص تفکیک کارت‌های صادره شده گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما فقط در یک بانک که ۷۶ هزار کارت صادر شده ۱۶هزار کارت ۱۰ میلیون تومانی ، ۵۹ هزار کارت ۳۰ میلیون تومانی و مابقی طلایی است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به بحث مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی پرداخت و گفت: سال گذشته این نرخ در بازار از ۲۹ درصد هم فراتر رفت اما با تمهیدات بانک مرکزی به ۱۷ درصد کاهش یافت اما امسال با توجه به تکالیفی که برای سیستم بانکی تعریف شد از جمله طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، تامین منابع سقف خرید گندم، اوراق بیمه سلامت و سایر تکالیف موجب افزایش فشار به سیستم بانکی و رشد نرخ سود در بازار بین بانکی شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تلاش کرد نرخ میانگین را تا حدودی حفظ کند و هم اکنون نرخ سود بین بانکی ۱۸٫۹ درصد است.

وی با رد نرخ‌های ۲۳ و ۲۴ درصد اعلام شده در رسانه‌ها گفت: همان زمان که میانگین نرخ سود در بازار بین بانکی ۱۷ درصد بود برخی بانک‌ها با نرخ‌های ۲۳ و ۲۴ درصد منابع دریافت می‌کردند چون در بازار بین بانکی اعتبارات براساس ریسک بانک‌ها نرخ‌گذاری می‌شود. هم اکنون نرخ‌های ۱۸، ۱۹، ۲۰ تا ۲۴ درصد هم داریم اما میانگین نرخ ۱۸٫۹ درصد است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بعضی بانک‌ها می‌گویند نرخ‌های ۱۸ و ۱۹ درصد فقط برای تسهیلات روزانه و بسیار کوتاه مدت قابل دریافت است و اگر منابع با مدت زمان بیشتری بخواهیم نرخ‌ها به ۲۴ و ۲۵ درصد افزایش می‌یابد گفت: بازار بین بانکی یک بازار کوتاه مدت و شبانه است و به هیچ عنوان بانک‌ها نباید تسهیلات یک ماه یا چند هفته پرداخت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۹۸ درصد معاملات در بازار بین بانکی یک شبه است و اساسا بازار بین بانکی بازاری یک شبه و کوتاه مدت است.

وی در خصوص اتخاذ تصمیمات جدید برای رونق بخش مسکن که پیشنهادات آن از سوی بانک مسکن ارائه شده است اظهار داشت: ما این پیشنهادات را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم و بانک مرکزی تلاش می‌کند تصمیماتی در جهت رونق بخش مسکن اتخاذ کند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اوراق حق تقدم مسکن و نرخ بالای آن گفت: باید توجه داشته باشیم که اوراق حق تقدم سپرده تعهدی نزد بانک ندارد اما برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری انجام می‌شود و اگر نرخ سود اوراق کاهش قابل توجهی داشته باشد انگیزه برای سپرده‌گذاری تعهدی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی نرخ ۱۷ و ۱۸ درصد برای اوراق حق تقدم مسکن منطقی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اخذ وثایق از متقاضیان تسهیلات طرح بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: وزیر محترم صنعت،‌معدن و تجارت باید اجازه دهند بانک‌ها خودشان مشتریان را اعتبارسنجی کنند. باید این حق را برای بانک قائل شویم که بین فرد خوش حسابی که یک چک برگشتی ندارد با فردی که صد چک برگشتی داشته تفاوت قائل شود.

میرمحمد صادقی درخصوص تغییر نرخ سود بانکی گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم بانک مرکزی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و سیستم بانکی برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود ندارد و به نظر می‌رسد ثبات نرخ سود بانکی را تا پایان سال خواهیم داشت.

602

کد خبر: 711067

وب گردی

وب گردی