دکتر سیدطه هاشمی: دین و اخلاق در راس برنامه های فرهنگی ‎ دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز بیشترین اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که بتواند فرهنگ دینی و اعتقادی را در جامعه جوان ترویج کند.

دکتر سیدطه هاشمی در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که صبح امروز با شعار «نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی» در مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) کرج برگزار شد ، به ایسکانیوز گفت: نماز از ارکان دین مابه شمار می آید و عالی ترین جلوه عبودیت انسانی است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در آیات ، روایات و دستورات دینی ما به اهمیت و جایگاه نماز تاکید شده است ، افزود : امروز جامعه جوان در معرض آسیب ها و چالش های متعددی قرار دارد و باید کسانی که در حوزه برنامه ریزی بخش های فرهنگی- اجتماعی مراکز آموزشی به خصوص آموزش عالی کشور سهم و نقش دارند اهتمام ویژه ای برای ترویج فرهنگ اقامه نماز داشته باشند.
‎هاشمی اظهار کرد: نماز فی نفسه انسان ها را در ارتباط خاصی با خداوند قرار می دهد و به دلیل آثار شگفت انگیز معنوی ، افراد را از بسیاری از مشکلات، سختی ها ، آسیب ها و پرتگاه هایی که در مقابل آنهاست حفظ می کند.
‎او ادامه داد : خوشبختانه امروز بیشترین اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که فرهنگ دینی و اعتقادی را در جامعه ی جوان ترویج کند. ما در حوزه فرهنگی دانشگاه برنامه های بسیار خوبی را دنبال می کنیم که در 8 محور طراحی شده است و در راس آنها بحث دین و اخلاق قرار دارد.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی اذعان داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر جوانان امکان دسترسی آسان به بسیاری از اطلاعات را دارند باید برنامه هایمان جذاب و قابل توجه باشد تا بتواند به نیازهای آنها پاسخ دهد. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در سه سال اخیر با جدیت در حال پیگیری است.
هاشمی یادآور شد: خوشبختانه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مساجد زیبایی را در قالب طرح های ماندگار فرهنگی بنا کرده ایم که کار بزرگی به شمار می آید. همین مساجد می توانند با معماری زیبای اسلامی خود عاملی مهم برای جذب جوانان باشند. همچنین امکان تشکیل کارگاه های آموزشی و توجیه فلسفه نماز برای واحدهای مختلف دانشگاهی فراهم شده است و از استادان دانشگاه و شخصیت هایی که بتوانند این جایگاه را تبیین کنند استفاده می کنیم.
او درباره اهمیت تشویق جوانان به امر نماز، توضیح داد : ترغیب و تشویق جوانان به امر نماز که یک اساس و رکن در دین مبین اسلام به شمار می آید با اکراه و اجبار ممکن نیست. ما باید امکانی را فراهم کنیم که جوانان با طیب خاطر و علاقه به اقامه نماز بپردازند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی: معتقدم اگر حقیقت نماز ترویج و برای جوانان تبیین و تفسیر شود بسیاری از معضلاتی که امروز در محافل و میان جوانان به چشم می خورد ، کاهش می یابد و مطمئنا آنان از آسیب های اجتماعی مصون خواهند ماند. فراموش نکنیم جامعه ای بیشتر در معرض چالش و مشکل قرار دارد که از معنویات فاصله گرفته باشد.
هاشمی اضافه کرد: یکی از مسیرهای اصلی که بشر را به معنویت نزدیک می کند نماز است و طبیعی است که ما در صدر برنامه های فرهنگی ، اهتمام به مسایل دینی به خصوص امر نماز را در دستور کار داریم.
‎او در پاسخ به این پرسش که حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی چه عمکرد شاخصی داشته که از سوی ستاد اقامه نماز کشور تجلیل شده است ، گفت: به نظر من نخستین چیزی که در دانشگاه آزاد اسلامی محسوس است پرهیز از شعار دادن و قشری نگری است. بعضی اصرار دارند که فقط به ظواهر بپردازند و تصورشان این است که با پرداختن به ظواهر می توانند به مغز و عمق دین برسند ؛ در حالی که چنین چیزی درست نیست.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی افزود : دین ، یک ظاهری دارد و نماز به عنوان پرچم دین است. همچنین دین یک باطنی دارد و آن ارزش های انسانی است. ‎من فکر می کنم دانشگاه آزاد اسلامی شعارزده نیست. سعی می کنیم بر اساس واقعیت ها حرکت کنیم و چون ‎دانشجویان احساس می کنند برنامه های ما تصنعی نیست و بیشتر برای اعتلای فرهنگ جامعه است با جان و دل همکاری می کنند. یکی از جلوه های خاص این موضوع ، حضور دانشجویان در نماز و برنامه های مرتبط با نماز است.
او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با تأسی به قرآن کریم، سیره ائمه اطهار (ع) و منویات رهبر فرزانه انقلاب ، در چند سال اخیر تلاش مضاعف و سیر صعودی را در امر اقامه نماز آغاز کرده و در این مسیر محور اصلی برنامه های فرهنگی را دین و اخلاق قرار داده است

هاشمی تصریح کرد: ساخت بیش از 136 باب مسجد در سطح واحدها و مراکز دانشگاهی و 490 مورد تحقیق و پژوهش با موضوع نماز و حضور بیش از 710 نفر از معاونان، مدیران و کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی درکارگاه های آموزشی مدیریت اقامه نماز ، از مهم ترین اقدام های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز است.

به گفته این مسوول دانشگاهی ، برنامه های سال نماز در یک پروسه کاری شامل برگزاری نشست های کارشناسی با مسوولان ستاد اقامه نماز کشور با موضوع های مختلف نظیر برگزاری نشست های شورای اقامه نماز، ساخت و توسعه مساجد و نمازخانه ها، کارگاه های آموزشی، برنامه های فرهنگی برای خانواده کارکنان و استادان ، نشست های دانشجویی
با موضوع نماز، مسابقه های کتابخوانی، پژوهش و تحقیق با موضوع نماز،
آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل برنامه ها، نشست هم اندیشی استادان ، ساخت کلیپ و فیلم با موضوع نماز، برگزاری جشنواره های فرهنگی، علمی و هنری با موضوع نماز مطرح و پس از تایید و بومی سازی به واحد های دانشگاهی ارایه شده است.

هاشمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه اجلاس 71 این دانشگاه در بهمن امسال ، اذعان داشت: رویکرد و محوریت اجلاس امسال ، فرهنگی است و قطعا غرفه نماز در نمایشگاه مربوط از مهم ترین غرفه ها خواهد بود.
به گزارش خبرنگار آنا ، دانشگاه آزاد اسلامی در ارزیابی بین 107 دستگاه اجرایی کشور شامل وزارتخانهجها، سازمان ها و نهادهای دولتی در امر اقامه نماز با رای هیات داوران ستاد اقامه نماز کشور، شایسته تقدیر شد.
ستاد اقامه نماز کشور در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز ، از دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل عمکرد مطلوب در این حوزه تجلیل کرد. در این اجلاس که صبح امروز با شعار «نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی» و با حضور ۴۵۰ میهمان ویژه از ۳۰ استان کشور در مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) کرج برگزار شد، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ، به نمایندگی از این دانشگاه لوح تقدیر ستاد اقامه نماز کشور را از آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا و حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور دریافت کرد.
در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز ، علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی ، از وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.

*گزارش و عکس از علی بختیار و بهروز آرمان

203/200

کد خبر: 711092

وب گردی

وب گردی