آغاز سده بیست و یکم میلادی همزمان است با تکوین انقلاب شهری نوینی در جهان

رییس پژوهشکده فرهنگ ، هنر و معماری درمراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری که با مشارکت پژوهشکده فرهنگ ، هنر و معماری، دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان ، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو و موسسه مهد پژوهش رهپویان برگزار شد سخنانی ایراد کرد.

دکتر حمید آیتی، رییس کمیته سیاستگذاری کنفرانس در بخشی از سخنانش اظهار داشت : آغاز سده ی بیست و یکم میلادی همزمان است با تکوین انقلاب شهری نوینی در جهان که برای نخستین بار در تاریخ بشریت، حدود نیمی از مردم جهان در شهرها زندگی می کنند و این در حالی است که آثار سوء حاصل از شیوه های زندگی شهرنشینی سال هاست معضلات و لطمه های شدیدی برای محیط زیست و انسان ها به بار آورده است .

وی افزود: این آسیب ها نه تنها حیات موجودات و آدمیان را به خطر انداخته ، بلکه آینده بسیار دهشتناکی را فرا روی نسل آینده نهاده است. در چنین شرایطی موضوع سه منبع عمده حیات بشر یعنی آب ، هوا و غذا با وضعیتی بحرانی روبرو گردیده است .مجموعه ی این موانع و تهدیدها ،از سال 1987، برنامه ریزان و سیاستمداران را به نظریه ی " توسعه پایدار " رساند و کنفرانس امروز از طریق دعوت از صاحبنظران داخلی و بین المللی و برپایی سخنرانی ها، کارگاه ها و ارائه مقالات محققان برآن است تا با توصیه هایی کاربست پذیر در سطوح مختلف جغرافیایی و پاسخگویی به جنبه های نظری و حرفه ای برنامه ریزی در ارتباط با اصول و ملاحظات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،زیست محیطی و کالبدی توسعه پایدار شهری ، تصویر روشن تری از شهرهای پیش روی نسل آینده ترسیم نماید .
شایان ذکر است دراین کنفرانس بین المللی، خانم شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوربا عنوان " زنان و توسعه پایدار " به ایراد سخن پرداخت . همچنین دکتر محمود گلابچی استاد نمونه معماری و چهره ماندگار جمهوری اسلامی در معماری نوین و دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی نیز سخنرانی کردند .
گفتنی است پروفسور دیتوالد گرون ، پروفسور برند بنیکوفسکی از اساتید دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان ، دکتر آرتی مارکوپولو مدیر آکادمیک اسپانیا ،دکتر ماتیلده مارنگو مدیر آموزش موسسه علمی از اسپانیا و اساتید بنام دیگری از کشورهای ایران، آلمان، اسپانیا، هند،سنگال و نیجریه و جمعی از محققان و دانش پژوهان نیز در کنفرانس حضورداشته و در میزگردها و کارگاه ها به بیان دیدگاه ها و چکیده مقالات خود در ارتباط با توسعه پایدار و عمران شهری پرداختند.

200

کد خبر: 711117

وب گردی

وب گردی