مجلس در هفته ای که گذشت/از تقدیم لایحه بودجه 96 از سوی رئیس جمهوری تا قانع شدن نمایندگان از پاسخ های وزیر دادگستری

بهارستانی ها در هفته ای که گذشت با اتفاقات بسیار مهمی پیش رفتند، تقدیم بودجه 96 ز سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی از اتفاقات مهم این هفته خانه ملت بود که در کنار این اتفاق حواشی مختلفی رخ داد.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: اولین جلسه این هفته خانه ملت روز یکشنبه 14 آذر ماه به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار شد.

در ادامه به مهمترین اتفاقات رخ داده در خانه ملت می پزدازیم

لاریجانی: ایران در این شرایط به هم ریخته از امنیت پایدار برخوردار است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی روز یکشنبه، حلول ماره ربیع الاول و روز مجلس را به تمامی همکاران خود تبریک و تهنیت گفت.

وی تصریح کرد: شرایط زمانه مدرس و به هم ریختگی شرایط بین الملل و چند دستگی های آن دوره در مدرس بی تاثیر نبود اما نظریه مدرس مربوط به یک دوره تاریخی خاص نیست.

لاریجانی به حوادث اخیر ماه صفر اشاره کرد و گفت: جنایات داعش در حله تاسف آور است، در این شرایط به هم ریخته ایران با تدبیر نیروهای مسلح و امنیتی از امنیت پایدار برخوردار است. (اینجا)

رییس جمهوری: برنامه جامعی برای استمرار نرخ رشد اقتصادی طراحی کرده ایم

در ادامه، رئیس جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی برای تقدیم بودجه 96 به مجلس شورای اسلامی وارد شد.

وی هنگام تقدیم چهارمین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید در فرصت قانونی به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت یازدهم تقدیم به موقع لایحه بودجه را رعایت شان و منزلت مجلس و نشانگر اهتمام خود در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی می داند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نکاتی درباره سیاست‌های کلی بودجه سال 96، اظهارداشت : دولت برنامه جامعی را با هدف دستیابی به رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال‌زا و ضدفقر تهیه و تدوین کرده که بودجه سال آتی، نخستین گام از این مجموعه اقدامات است، در فرصتی دیگر جزییات برنامه‌های اصلاحی دولت را در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با توجه به شرایط پسابرجام که تدوین و طراحی شده به اطلاع مردم خواهم رساند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه در سال 96 ادامه رشد صادرات نفت همانند سال 92، نخواهد بود، استمرار رشد اقتصادی ایجاد شده در سال جاری مسأله اصلی اقتصاد کشور است و تمامی سیاست‌های اقتصادی کشور باید حول این هدف شکل گیرد به همین منظور، دولت بودجه سال 96 را بر مبنای دو رسالت، تهیه و تنظیم کرده، رسالت اول؛ ارایه خدمات از محل بودجه عمومی در بالاترین سطح کمیت و کیفیت با توجه به محدودیت منابع و رسالت دوم؛ اهرم کردن منابع بودجه دولتی برای فعال کردن و به حرکت در آوردن بخش غیردولتی در جهت تجهیز بیشتر منابع در اقتصاد و ایجاد رشد و تحرک اقتصادی است.

در ادامه، تعدادی از نمایندگان خوزستان سخنان رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه بودجه 96 کل کشور در مجلس را قطع کردند. (اینجا)

قابل ذکر است، رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از دولت به دلیل ارائه لایحه بودجه سال ۹۶ در زمان مقرر گفت: بررسی لایحه بودجه ۹۶ با تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه آغاز می‌شود. (اینجا)

استیضاح آخوندی با ۷۰ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد

در بخش دیگر از بهارستان، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی با هفتاد امضا تقدیم هیئت رئیسه شد. (اینجا)

صادقی در تذکری خطاب به لاریجانی: چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس طی نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اتفاق اخیر درباره خود را شرح داد. (اینجا)

در گوشه ای از جلسه خانه ملتی ها، محمود صادقی خطاب به علی لاریجانی گفت: چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید؟ (اینجا)

توضیحات نوبخت درباره یک فوریت درخواست دولت در قالب لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت به منظور توضیحاتی در ارتباط به یک فوریت درخواست دولت که در قالب لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه به منظور اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته به مجلس ارائه شده بود در صحن حضور یافت.

نوبخت با بیان اینکه اعتبارات طرح‌های عمرانی در دو سقف ملی و استانی در بودجه سال 95 طبقه بندی شده است، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح های تملک دارایی استانی‌های است که از مرداد ماه 50 درصد آن یعنی 3 و هزار و 500 میلیارد تومان به همه استان‌ها تخصیص داده شده است.(اینجا)

عبدالرضا مصری از توضیحات وزیرکار قانع شد

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در ابتدا خطاب به ربیعی گفت: بنده دو سوال از شما داشتم که یکی از آنها گرایش فسادانگیز مالی بود که عمده سوال بنده را تشکیل می‌داد که قرار شد بعدا مطرح شود.

وی ادامه داد: شما رئیس شورای عالی بیمه هستید پس چرا قانون برنامه را به درستی اجرا نکرده‌اید؟

مصری تأکید کرد: این قانون در برنامه تصویب شد برای عمل توسط دستگاه‌های اجرایی نه برای حضور در کتابخانه‌ها.

وزیر کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی خطاب به مصری گفت: شما خودتان زمانی وزیر رفاه بودید و به امور بیمه ها مسلط هستید، به طور طبیعی در آغاز کار هزینه های زیادی پیش آمد که این هزینه ها را دولت نتوانست به سرانجام برساند، بنابراین ذات بیمه ها مشکلی نداشت بلکه در کسری منابع در قانون، مشکلاتی پیش آمد.

وی ادامه داد: چالش مالی بزرگترین چالش ما پس از چالش های زیر ساختی بود که چالش های زیر ساختی را ما در جلسات گذشته آغاز کردیم نظام ارجاع را به زودی ایجاد خواهد شد و سایر کنترل ها و هزینه ها و کنترل در زمینه دارو با روشهای مختلف آغاز شده و ما امیدواریم که با روشهایی که ساختار را اصلاح می کند بتوانیم سه الی چهار هزار میلیارد تومان هزینه ها را کاهش دهیم.

در ادامه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از توضیحات "علی ربیعی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع شد. (اینجا)

لاریجانی: بحران‌های منطقه باید از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی بر طرف شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشی این کشور در مسائل مهم و در ارتباط با ایران همواره از رفتار خردمندانه ای برخوردار بوده است. (اینجا)

بیانیه ی ۲۶۴ نماینده مجلس برای اقدام متقابل ایران دربرابر اقدامات مجلس آمریکا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای خواستار اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام شدند. (اینجا)

رئیس مجلس شورای اسلامی: ۱۶ آذر نماد مبارزه دانشجویان با سلطه‌گری آمریکا است

دومین جلسه علنی روز سه شنبه 16 آذر که به روز دانشجو نام گرفته است، با ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد که در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:حضور دانشجویان در صحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند یک سرور و شادمانی خاصی در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و یک فرزانگی و فرهیختگی در قشر تحصیلکرده به وجود آورد. (اینجا)

در ادامه، غلامرضاکاتب درنشست علنی سه شنبه 16 آذرماه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول قرائت کرد. که سوال ۱۴ نماینده از وزیر نیرو اعلام وصول شد. (اینجا)

درگیری لفظی دو نماینده در صحن

درپی اظهارات ادیانی نماینده قائم شهر نسبت به ویژه خواری و رانت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه طی ادوار گذشته و اخطار قانون اساسی تاجگردون در پاسخ به وی برخی اعضای برنامه و بودجه برای اعتراض گرد ادیانی جمع شدند. (اینجا)

مجلس از پاسخ وزیر دادگستری به سوال قاضی پور قانع شد

نادر قاضی‌پور با طرح سوال از وزیر دادگستری در خصوص روند رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز، گفت: وظیفه قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور در مسأله پدیده شاندیز چه بود که اجازه دادند ده‌ها هزار نفر به خاک سیاه بنشینند؟ چرا از ابتدا با این مسأله برخورد نکردند؟

در ادامه: مصطفی پورمحمدی وزیردادگستری در پاسخ به سوال قاضی پور با تاکید بر اینکه پدیده شاندیز با مشکلات عدیده اش یک پدیده است،گفت:مسئولان نباید اجازه بروز چنین تخلفاتی را در کشور بدهند،زیرا حل آن ها ساده نیست. (اینجا)

همچنین، نمایندگان مردم در خانه ملت از پاسخ های وزیر دادگستری به سوال قاضی پور قانع شدند. (اینجا)

تعیین مبنای عضویت نمایندگان در کمیسیون های مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که کسب امتیاز نمایندگان مبنای عضویت آنها در کمیسیون های تخصصی خواهد بود. (اینجا)

لاریجانی در نشست خبری مطرح کرد: گفتگو با رئیس قوه قضائیه در مورد برنامه پیش‌آمده برای صادقی و مطهری

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبتهایش با رئیس قوه قضایه در مورد برنامه پیش‌آمده برای صادقی و مطهری گفت: در شرایط فعلی جامعه و با توجه به مسائل و شرایط بین‌المللی بهتر است که ذهن خود را به این گونه مسائل مشغول نکرده و اولویت را در کشور به بررسی مسائل مهمتر اختصاص دهید. البته گفت‌وگوهایی صورت گرفته و نباید خیلی حساسیت نسبت به این مسائل نشان داد. (اینجا)

لاریجانی: بحران‌های منطقه باید از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی بر طرف شود

جلسه بعدی خانه ملت روز چهارشنبه 17 آذر ماه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه دو کشور به مسائل منطقه ای خیلی نزدیک است، گفت: بحران‌هایی در منطقه به وجود آمده و کشورهایی را از نظر امنیتی ناپایدار کرده ; نفع آن برای اسرائیل است و باید از راه حل سیاسی و گفت و گو حل شود. (اینجا)

ارجاع طرح استفساریه قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به کمیسیون اجتماعی

نمایندگان مردم در خانه ملت با ارجاع طرح استفساریه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به کمیسیون اجتماعی به دلیل قانونگذاری جدید در این استفساریه موافقت کردند. (اینجا)

اعلام سوال ۱۴ نماینده از وزیر نیرو/ قانع شدن پژمانفر از پاسخ های وزیر علوم

عضو هیات رئیسه مجلس سوال ۱۴ نماینده از وزیر نیرو را قرائت کرد. (اینجا)

در ادامه، محمد فرهادی وزیرعلوم،تحیقات و فناوری با تاکید بر اینکه برگزاری اردوهای دانشجویی مختلط هیچ همخوانی با سیاست های این وزارتخانه ندارد، گفت:وزارت علوم از این نوع اردوها پشتیبانی نمی کند. (اینجا)

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از پاسخ های محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قانع شد. (اینجا)

عارف: مسئولان باید در جلسات دانشجویان حضور پیدا کنند

در حاشیه خانه ملت، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در میان خبرنگاران، گفت: فضای دانشگاه و حضور مسئولان سیاسی در روز دانشجو خوب بود اما با فضای مطلوب فاصله دارد. (اینجا)

لاریجانی: کمیسیون های تخصصی بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ را آغاز کنند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توزیع لایحه بودجه بین نمایندگان گفت: نمایندگان پیشنهادات را ظرف ۱۰ روز آینده به کمیسیون ها ارائه و کمیسیون های تخصصی بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ را از هم اکنون آغاز کنند. (اینجا)

300/302

کد خبر: 711139

وب گردی

وب گردی