کیان‌پور: لوایح برنامه ششم و بودجه 96 توجهی به کارآمدی نظام آموزشی کشور ندارند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس لوایح برنامه ششم و بودجه 96 را بی‌توجه به ناکارآمدی نظام آموزشی کشور دانست و افزود: نظام آموزشی کشور در تربیت نیروی کار فنی و ماهر با خلاء روبروست و بازار کار به تکنسین‌های ماهر و فنی نیاز دارد بنابراین وقت آن است تا در برنامه ششم و بودجه 96 فکری اساسی برای آن کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مجید کیان‌پور گفت: دانش‌آموزان بعد از گذراندن سال اول دبیرستان در صورت تمایل به کسب مهارت‌های فنی و هنری به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌روند اما ابزار و امکانات هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای به‌روز و مبتنی بر دانش روز نیست به بیان روشن‌تر ابزار و امکانات هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای هم سطح سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیست و این یک اشکال بزرگ است. به طور مثال حتی یک عدد از ماشین‌تراش‌های صنعتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌ها نیست. همین عامل موجب ناآشنایی دانش‌آموزان هنرستانی با ابزار و تجهیزات روز بازار کار و پایین بودن مهارت آنان بعد از ورود به بازار کار شده است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس بزرگ‌ترین ایراد نظام آموزشی کشور را انطباق نداشتن کتاب‌ها و آموزش‌ها با نیازهای روز بازار کار دانست و افزود: نظام آموزشی کشور سالهاست که بدون کوچک‌ترین توجهی به ایرادات و خلاءهای این نظام و بدون توجه به عطش بازار کسب و کار به تخصص‌های فنی، هنری و خدماتی و سایر تخصص‌های مورد نیاز بازار براساس الگوهای آموزشی از رده خارج، فارغ‌التحصیلانی پرورش می‌دهد که به درد بازار کار کشور نمی‌خورند. با حجم انبوهی از فارغ‌التحصیلان تحصیل کرده روبرو هستیم که همگی دنبال پشت میزنشینی، کارهای مدیریتی و ریاست واحد هستند و معدودی از آنان حاضرند در کارخانجات و واحدهای تولیدی آستین‌ بالا بزنند و به عنوان نیروی کار ماهر و فنی مشغول کار شوند.

وی نیاز بازار کار به تکنسین‌های ماهر در رشته‌های فنی، خدماتی و هنری را مورد اشاره قرار داد و افزود: اینکه دانشجویان ایرانی مدارج عالی علمی را طی کنند بسیار خوب است اما این مسئله جوابگوی نیاز بازار کار به نیروهای ماهر و تکنسین نیست. نظام آموزشی کشور در تربیت نیروی کار فنی و ماهر با خلاء روبروست. بازار کار به تکنسین‌های ماهر و فنی نیاز دارد و در همین بخش با مشکل روبرو هستیم. برای حل این معضل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا شده و به وزارت آموزش و پرورش الحاق شود و امکانات و ابزار پیشرفته‌اش با هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تلفیق شود تا دانش‌آموزان چنین هنرستان‌هایی به عنوان یک تولیدکننده، یک مولد و یک کارآفرین وارد بازار کار شوند.

کیان‌پور اقدام سنجیده وزارت‌های آموزش و پرورش و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی را لازمه الحاق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: برای تحقق این مهم دولت‌مردان مسئول باید پای کار بیایند و در قالب لایحه‌ای تحولی تاثیرگذار مبتنی بر نیاز بازار دانش و کار از خود بر جای بگذارد. در این صورت با تلفیق تجربه و تخصص بهترین نیروی کار ماهر و فنی تربیت می‌شود. برای عبور از جامعه سنتی به صنعتی باید به این حلقه مفقوده توجه کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: با چنین تحولی در بخشی از نظام آموزشی کشور، می‌توان بستر انقلاب صنعتی، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را از ریشه ایجاد کرد به بیان روشن‌تر با تلفیق سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در یکدیگر فکر مولد و کارآفرین تولید می‌شود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس، لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 1396 را بستر مناسبی برای پیش‌بینی قانونی انتزاع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و الحاق به وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: از آنجایی که تکلیف این دو لایحه هنوز در مجلس نهایی نشده می‌توان به عنوان پیشنهاد فوق را به هر دو لایحه اضافه کرد تا بستر قانونی انجام این پیشنهاد به وجود آید.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 711177

وب گردی

وب گردی