پیام علی مرادخانی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

با نزدیک شدن برپایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی پیامی را به این رویداد هنری صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان با حضور فعال گروه‌های نمایشی و با شعار "نمایش مهر بر صحنه کودکی"، فرصت ارزنده‌ای است که می‌بایست با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود و مرتبط با موضوع در جهت شناسایی استعداد هنری و تربیت اخلاقی فرزندان برومند و آتیه سازان کشور استفاده شایسته شود. خوشبختانه با استمرار و تداوم جشنواره مذکور و تنوع بخشی و برنامه‌ریزی متناسب برای آن، زمینه مشارکت گسترده هنرمندان و هنرجویان و نیز شکل‌گیری فرهنگ تماشای نمایش توسط کودکان و نوجوانان فراهم گردیده است.

همچنین بخش ویژه یکصدمین سال تئاتر کودک و نوجوان با بزرگداشت مرحوم جبار باغچه‌بان به عنوان پایه‌گذار آن در ایران از جمله فعالیت‌های ارزشمند و قابل تقدیری است که در این دوره از جشنواره، به پیشنهاد و همت بنیاد نمایش کودک برگزار می‌گردد.

امید است این مجموعه فعالیت‌ها به بهبود و تعالی شرایط آموزشی و پرورشی نسل جوان و مصونیت این عزیزان در برابر هجمه‌های فرهنگی کمک کند و آثار برگزیده جشنواره که منتخب نمایش‌های صحنه‌ای یکسال گذشته است، زمینه تشویق و ترغیب فعالان هنری و نمونه‌سازی برای تولید آثار بهتر را فراهم و توجه عمومی و به خصوص مسئولان تعلیم و تربیت کشور را به نقش و اثرگذاری تئاتر کودک و نوجوان بیش از پیش جلب نماید .

از عموم دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به ویژه هیئت محترم داوران ، دبیر محترم و هنرمندان حاضر در جشنواره، صمیمانه تشکر و از خداوند بزرگ سرافرازی و سعادت همه کودکان و نوجوانان ایران اسلامی را مسألت می‌نمایم.

حضور 17 مدیر از کمپانی‌های تئاتر جهان در همدان

دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: برای اولین بار دو داور خارجی در بین داوران ایرانی حضور خواهند داشت.

مهدی قلعه با بیان اینکه میهمانان خارجی طبق زمانبندی تعیین شده وارد همدان می‌شوند؛ اظهارکرد: 17 نفر از مدیران کمپانی‌های تئاتر جهان از اولین روز جشنواره در همدان حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به حضور دو هنرمند خارجی در تیم داوری، افزود: امسال برای اولین بار نیکولاس مالمکارونا از سوئد در تیم داوری بخش نوجوان و سالواتور ترملچر از ایتالیا در تیم داوری بخش کودک حضور دارند و در کنار تیم ایرانی نمایش‌ها را داوری خواهند کرد.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: 10 نمایش خارجی از بین 180 اثر ارسالی با نظر شورای داوری بین‌المللی متن‌های نمایشی و با دقت نظر برای حضور در جشنواره بیست و سوم انتخاب شده‌اند که این نمایش‌ها به نسبت سال‌های گذشته از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

قلعه گفت: از ماه‌ها قبل جلسات متعددی در تهران و ستاد همدان تشکیل شد تا شرایط آماده سازی و برگزاری مطلوب جشنواره فراهم شود.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره بیست و سوم بیان کرد: امسال جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان به یاد برگزاری اولین تئاتر اختصاصی این رده سنی که یکصد سال پیش توسط جبار باغچه بان نوشته و به اجرا درآمد، برپا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره بیست و سوم اضافه کرد: این مراسم روز 24 آذرماه از ساعت 21 تا 24 شب در سینما کانون همدان برگزار خواهد شد و نمایشنامه خوانی آثار باغچه بان، اجرایی چندین ترانه از ثمین باغچه بان و ارائه مقالات و پژوهش‌های نمایش‌های نوع باغچه بان از جمله برنامه‌های این مراسم است.

قلعه گفت: نقطه آغاز تئاتر کودک و نوجوان را یکصدسال پیش باغچه بان برجا گذاشت و پس از گذشت یک قرن، نقطه صدسالگی آن در شهر همدان جشن گرفته می شود.

وی بیان کرد: در اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مراسم تجلیل از رضا فیاضی به پاس تلا‌ش‌های چندین ساله در این حوزه، تولد و تجلیل از اصغر همت و احمد بیگلریان از پیشکسوتان تئاتر همدان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه در طول جشنواره هرشب مراسم نمایشنامه خوانی برگزار می‌شود؛ اظهارکرد: در حال طراحی مراسم شب خاطره در یکی از شب‌های برگزاری جشنواره هستیم که در آن، افراد از شهرها و استان های مختلف علاوه بر خاطره گویی، یکی از قطعات موسیقی محلی مخصوص ناحیه خود را اجرا کنند.

قلعه در خصوص کارگاه‌های آموزشی جشنواره توضیح داد: امسال برای خردسالان بالای 3سال و مربیان مهدکودک کارگاه‌های تخصصی برگزار می شود و همچنین محمد عاقبتی یکی کارگردانان تئاتر قرار است از اولین روز جشنواره با تعدادی از نوجوانان علاقه مند تمرین نمایشنامه خوانی کرده و در روز آخر آن را اجرا کنند.

وی در پایان یادآور شد: در جشنواره بیست و سوم، بخش خردسال برخلاف دوره‌های گذشته در بخش مسابقه حضور دارد.

ناصر آویژه از تولید تئاتر برای کودکان کار خبر داد

ناصر آویژه کارگردان تئاتر گفت : سال آینده نمایشی را با موضوع کودکان کار روی صحنه خواهم برد.

آویژه که با نمایش پسر نیل در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و‌نوجوان حضور دارد، به ستاد خبری این‌ جشنواره گفت: تحقیقات را درباره نمایشی با موضوع کودکان کار آغاز کرده ایم. در اجرای نمایش یا از کودکان کار و یا از بازیگران حرفه ای و یا تلفیقی از این دو گروه استفاده خواهم کزد و‌امیدوارم که بتوانم این نمایش را سال آینده به اجرا برسانم.

آویژه هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا اجرای نمایش پسر نیل در جشنواره با اجرای عمومی آن تفاوت خواهد داشت ، تصریح کرد: آذرماه سال گذشته پسر نیل در تالار هنر روی صحنه رفت و برای اجرای جشنواره نیز تغییراتی نخواهیم داشت.

این کارگردان تئاتر درباره ارزیابی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: این جشنواره سال به سال بهتر برگزار شده است و امسال نیز رویکرد بین المللی قویتری دارد چرا که داوران خارجی نیز بین هیات داوران هستند. خوشبختانه جشنواره روند رو به رشدی دارد و امسال آثار خوب و استانداری در جشنواره حضور دارند.

بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از ٢١ تا ٢٧ آذرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

504

کد خبر: 711186

وب گردی

وب گردی