کوچک سازی ماشین ها برای تولید انرژی توسط برنده جشنواره خوارزمی

محقق برتر رتبه دوم پژوهش های بنیادی بیست و نهمین جشنواره خوارزمی درصدد است تا ماشین ها را در حد نهایی کوچک سازی کند تا از آن برای تبدیل انرژی استفاده کند.

به گزارش ایسکانیوز، پروفسور پاول وایس اظهار داشت: ما در حال کنکاش و جستجو در حدود نهایی کوچک سازی، کوچکترین سویچها و موتور ها در دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه این ایده اصلی از طبیعت گرفته شده است، گفت: در این طرح تحقیقاتی از مولکول های سنتز شده صلب (rigid synthetic molecules ) استفاده می کنیم؛ همچنین از سوی دیگر بنا داریم با استفاده از مکانیک کوانتوم به مهندسی مکانیک در آزمایش، تئوری و شبیه سازی برسیم.

وی افزود: در این پروژه از طراحی مولکولی، سنتز های طراحی شده، تعاملات بین مولکولی به منظور هدایت مولکول هابه سمت موقعیت مطلوب و ساخت سازه های نانو، ارتباط مولکول های کاربردی با دنیای بیرون و سازه هایی برای اندازه گیری مولکولی استفاده شده است.

برنده جشنواره خوارزمی افزود: به نتیجه رسیدیم که توانایی استقرار یک مولوکول در موقعیت مشخص در شرایط کنترل شده را می توان توسعه داد تا امکان ایجاد میکروسکوپ هایی که قادرند به صورت همزمان از سازه،عملکرد و طیف با قابلیت تفکیک پذیری کمتر از اندازه مولکول، فراهم شود.

به گفته وایس، در این طرح تحقیقاتی کوچک سازی ماشین ها برای کاربرد در مکانیک و بیوتکنولوژی در حد نانو، تبدیل انرژی از میکروب و سلول برای انرژی با فناوری نانو مد نظر است.

وی با بیان اینکه برای تبدیل یک واکنش شیمیایی جهت تولید انرژی راندمان پایینی دارد، گفت: ولی ما در صدد هستیم که با راندمان بالا این کار را در زمینه تولید انرژی انجام دهیم.

، دکتر پاول وایس، مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود را از موسسه تحقیقات ماساچوست MITو دکترا را از دانشگاه کالیفرنیا در بروکلی در رشته شیمی دریافت کرده است. وی دوره پسا دکترا را در ازمایشگاه بل و دوره فرصت مطالعاتی را در مرکز تحقیقاتی IBM گذرانده است. همچنین وایس، در سال ۲۰۰۹ همزمان مدیر موسسه سامانه های نانویی کالیفرنیا، استاد دانشکده شیمی و بیوشیمیایی در دانشگاه UCLA شد. وی قبل از ان استاد برجسته شیمی و فیزیک در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا بود.

کارهای علمی وی بر خواص فیزیکی، شیمیایی ، مکانیکی، نوری و الکتریکی سطوح و ساختارها در مقیاس اتم است.وی روش های جدیدی برای توسعه قابلیت کاربرد ویژگی های شیمیایی، میکروسکوپ های اسکن پروبی ارائه داده و صاحب تعدادی ثبت اختراع و بیش از ۲۰۰ مقاله منتشر شده است.

منبع:مهر

205/200

کد خبر: 711246

وب گردی

وب گردی