سهم 3میلیارد دلاری بازار دارویی ایران/ در بحثR & D  در داخل کشور ضعیف عمل کرده ایم 

رییس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سهم دارویی ایران تنها سهم دارویی ایران ۰.۰۳ درصد درآمد جهانی است گفت:متاسفانه ما در بخش تحقیق و توسعه ضعیف عمل کرده ایم. 

به گزارش ایسکانیوز سید مهدی رضایت رییس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی در پنل تخصصی که با موضوع ظرفیت جذب و یادگیری فناورانه بنگاه های دارویی ایران که در حاشیه ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری برگزار شد با تاکید بر اینکه امروزه صنعت دارو موضوع جذابی برای تمام کشورهای دنیاست وجذابیتش هم ممکن است بخاطر مسائل بنگاهی واقتصادی آن نباشد گفت: در طبقه بندی های صورت گرفته دارو یک کالای راهبردی و استراتژیک برای تمامی دولت ها محسوب می شود چرا که ارتباط مستقیمی با تمام بخش های سلامتی دارد به همین دلیل است که نام دارو در کنار اصطلاحات مختلفی مانند غذا و یا کالاهای نظامی ذکر می شود.
وی خاطر نشان کرد: شاید اگربخواهیم صرفا به این قسمت نگاه اقتصادی وبنگاهی کنیم شاید عدد رقم هایی که در بحث دارو مطرح هست خیلی بالاتر از عدد رقم های حوزه های دیگر است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی علوم دارویی با تاکید بر اینکه در برنامه ریزی های جامع مقرر شده تا درآمد حاصله اقتصادی دنیا از صنعت دارو تا سال 2020 باید رقمی بالغ بر 1400 میلیارد دلار باشد افزود: بازار فعلی دارو در دنیا نزدیک به1000 میلیارد دلار است که از این مقدار حدود 3میلیارد دلار آن به بازار دارویی ایران تعلق دارد.
وی با اشاره به اینکه تحولات بسیاری در صنعت دارویی کشور بوجود آمده است تصریح کرد: می توان صراحتا گفت که حدود 97 درصد از تولید دارویی کشور تولید بومی خود کشور است و تنها 3 درصد از داروهای مصرفی کشور واردات است.
رضایت ادامه داد: با توجه به 3درصد واردات دارو به کشور گردش مالی این مقدار حدود ۰.۰۳ درصد است.
وی با اعلام اینکه ما به لحاظ آسیب شناسی در بحث ظرفیت جذب ویادگیری فن آورانه وبخصوص با نگاه به هایتک مشکلاتی در کشور داریم افزود: آسیب شناسی های صورت گرفته بیان میکند که متاسفانه ما در بحث تحقیق و توسعه (R&D)در داخل کشور ضعیف عمل کرده ایم و باید گفت که زیر مایه وخمیر مایه ظرفیت جذب واستفاده از فن آوری بالادر حوزه دارویی بخش مهمی بنام R&D است.
رییس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ما در تعاملات بین المللی هم خیلی قوی عمل نکردیم تصریح کرد:برای ارتقای این صنعت مسیر پر تنشی را خواهیم داشت ضمن آنکه با تهدیداتی هم مواجه خواهیم بود که میتوانیم با بصیرت درست و استراتژی مناسب این تهدید هارا تبدیل به فرصت کنیم .
وی خاطر نشان کرد: قبل از سالهای 2000 میلادی داروهای کلاسیک ما تقریبا بیش از 90درصد بازا را به خوداختصاص میدادند اما امروزه حدود 40 درصد آن در بحث استفاده از محصولات هایتک است چرا که سهمی که این محصولات از بازار دارند صرفا محدود به چند قلم دارو است که همین تعداد درصد قابل توجهی از بازار 1000 میلیاردی را به خودشان اختصاص داده اند و این موضوع ارز قابل توجهی را از کشور خارج میکنند بنابر این ما تمرکز خود را بر تولید و دستیابی به فناوری های ساخت دارو صورت داده ایم.
رضایت در پایان با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته وجود شرکت های دانش بنیان حوزه داروسازی بوده است گفت: خوشبختانه با پیشرفت های چشمگیری که صنعت داروسازی جمهوری اسلامی ایران بدست آورده توانسته درصد قابل توجهی از نیاز کشور را تامین کند.

200/204

کد خبر: 711257

وب گردی

وب گردی