انتشار گسترده تصاویر نمر باقر النمر در شهر العوامیه

تصاویر رهبر شیعیان عربستان که به دست آل سعود اعلام شد، این روزها بر بالای هر تیر چراغ برقی در خیابان‌های منطقه العوامیه در شرق عربستان به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، در کشوری که در تمامی نقاط آن تصاویر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگر چهره‌های برجسته خاندان آل سعود به چشم می‌خورد، مشاهده تصاویر شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان بر دیوارها و بالای چراغ برق‌ها اتفاقی غیرعادی و تحریک کننده است.

شاهدان عینی در منطقه العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان که حدود ۳۰ هزار سکنه غالبا شیعه در خود جای داده، از وضعیت استثنایی شهر که طی سال‌های اخیر مرکز تنش‌ها و حوادث امنیتی بوده خبر دادند.

شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان در اعتراضاتی بود که در سال ۲۰۱۱ در راستای تحقق مساوات آغاز شد. وی از جمله ۴۷ تنی بود که در ژانویه گذشته به تروریسم متهم و اعدام شدند.

اعدام نمر تظاهرات گسترده‌ای را در العوامیه به دنبال داشت و شهر شاهد آتش سوزی‌ها و تیراندازی‌هایی بود که آثار برخی از آنها هنوز وجود دارد.

به دنبال اعتراضات سال ۲۰۱۱ پلیس عربستان اسامی ۲۳ فرد تحت تعقیب را منتشر کرد که بسیاری از آنها در درگیری‌های مسلحانه بازداشت یا کشته شدند.

تصاویر چهره این افراد کشته شده که ساکنان العوامیه نیروهای امنیتی را مسوئل مرگشان می‌دانند، با رنگ سیاه بر دیوارهای گورستان این منطقه نقاشی شده است.

آل سعود شیعیان ساکن شرق عربستان را به حاشیه رانده است. خیابان‌های این منطقه بسیار ضعیف بوده و در شب از نور بی‌بهره هستند و این برخلاف اتوبان‌ها ویترین‌ پاساژهای بزرگ و ساختمان‌های جدیدی است که در ساحل الخلیج دیده می‌شوند.

حتی مساجد العوامیه نیز در مقایسه با مساجد سراسر عربستان بسیار ساده هستند، در واقع این منطقه که قطب تجاری و فرهنگی عربستان است، بسیار شبیه به مناطق جنوبی و ضعیف این کشور است.

توبی جونز،‌ استاد تاریخ و مدیر "مرکز مطالعات خاورمیانه" در دانشگاه راتجزر، آمریکا نوشته است، در اواسط قرن بیستم القطیف و دیگر شهرهایی که در قلب زندگی تجاری و فرهنگی ساحل خلیج بودند در مقایسه با شهرهای نفت خیز دیگر از جمله الدمام در حاشیه قرار گرفته‌اند.

توبی جونز افزود: ثروت نفتی البراقه در عربستان در اواخر دهه ۷۰ با "فقر گسترده" مناطق شیعه نشین دارای منابع آبی محدود تناقض دارد.

علاوه بر این‌ها از حدود دو سال قبل نیز نوع دیگری از خشونت در شرق عربستان شکل گرفت.

داعش سلسله انفجارهای تروریستی و تیراندازی‌هایی را آغاز کرد که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ شیعه از سال ۲۰۱۴ در این منطقه شد.

به گفته برخی فعالان حقوقی، در حال حاضر ۲۵ شیعه دیگر نیز منتظر اجرای حکم اعدام خود به اتهام مشارکت در اعتراضات القطیف هستند.

به نوشته روزنامه "عرب نیوز" ماه گذشته میلادی نیز سه شیعه دیگر به جرم تیراندازی به سمت خودروهای پلیس به اعدام محکوم شدند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 711336

وب گردی

وب گردی