سازمان ملل: اردوغان آماده همکاری درخصوص قبرس است

یک مقام در سازمان ملل اعلام کرد، رئیس جمهور ترکیه آماده است برای رسیدن به توافق اتحاد مجدد دو قبرس همکاری کند؛ مساله‌ای که به حل مشکلات فراگیر منطقه از جمله بهبود روابط آنکارا با اتحادیه اروپا کمک می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسپن بارث اید، نماینده ویژه بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل در قبرس گفت: هنوز مشخص نیست که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌خواهد نشست ماه آتی در ژنو با هدف تحقق یک توافق صلح جامع را به کجا هدایت کند.

انگلیس، یونان، ترکیه، قبرس یونانی نشین و قبرس ترک نشین در نشست پنج جانبه‌ای که از نهم تا دوازدهم ژانویه ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد و هدف از این نشست رفع اصلی‌ترین مانع یعنی تامین امنیت در فدراسیونی متشکل از مناطق یونانی زبان و ترک زبان است.

اسپن بارث اید گفت: فکر می‌کنم اردوغان آماده همکاری و کنار آمدن است اما هنوز مشخص نیست که موضع مذاکرات ترکیه چه خواهد بود.

قبرس از سال ۱۹۷۴ میلادی هنگامی که نیروهای ترکیه یک سوم از شمال این کشور را در واکنش به اشغالگری‌های آتن تصرف کردند، به دو قسمت تقسیم شد.

ترکیه خواستار حفظ حضور نیروهایش در قبرس پس از سازش است؛ مساله‌ای که مردم قبرس ترک نشین آن را برای امنیتشان ضروری و اساسی می‌دانند اما مردم قبرس یونانی‌نشین آن را یک تهدید می‌دانند. انگلیس اعلام کرد که از هر تصمیمی که دو قبرس اتخاذ کنند، پیروی خواهد کرد.

اید گفت: توافق صلح قبرس بر بهبود همکاری‌ها در زمینه استخراج منابع گازی زیردریایی شرق مدیترانه تاثیر به سزائی دارد و این توافق همچنین به احیای روابط خدشه‌دار شده اتحادیه اروپا – ترکیه کمک خواهد کرد.

وی افزود: یک قبرس متحد شده تاثیری سمبلیک بر منطقه خواهد داشت و رشد اقتصادی که انتظار می‌رود در این جزیره صورت گیرد، کشورهای همسایه را ترغیب می‌کند.

اید هشدار داد: اگر این بار نیز مذاکرات ناکام بماند منجر به تغییر وضع موجود در قبرس خواهد شد. قطعا نشست ژنو بیشتر از زمان برنامه ریزی شده طول خواهد کشید.

وی گفت: اگر همه چیز خوب پیش رود، نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهور قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین قصد دارند به طور همزمان در اواسط سال آتی توافق نهایی را در هر دو طرف به رای بگذارند. تا آن زمان هر دو طرف می‌توانند به جزئیات نحوه اجرای توافق و توضیح آن به مردم بپردازند.

منبع: ایسنا

306

کد خبر: 711432

وب گردی

وب گردی