انتشار سیاهه‌ای از منابع ذرات 2.5 میکرون تا پایان سال

رئیس محیط زیست شهر تهران با اشاره به ساماندهی و شناسنامه دار کردن واحدهای صنعتی، گفت: برای انجام این کار 40 گروه را ساماندهی کردیم که در 12 محور در پهنه سکونت گاهی که می توان به نام تهران بزرگ از آن یاد کرد، بروند و شناسایی کنند و هم زمان آزمایشگاه های مرجعی که داریم و آزمایش های معتمد سازمان از آنها پشتیبانی می‌کند و امیدواریم بتوانیم ظرف مدت سه ماه سیاهه ای از منابع انتشار ذرات 2.5 میکرونی را در آن منابع ساکن پیدا کنیم و اعلام کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین بازگیر در برنامه رادیویی با موضوع ساماندهی و شناسنامه دار کردن واحدهای صنعتی کشور در سخنانی با اشاره به تغییرات نوع آلودگی هوا از دهه 60 تا کنون عنوان داشت: آلودگی هوا تا اواخر دهه شصت بخاطر وجود مونوکسید کربن و وجود سرب بود و تا اواخر دهه هشتاد، با اتفاقاتی که افتاد موضوع آلودگی هوا ذرات معلق و گازهای ناشی از احتراق سوخت بود و در حال حاضر هم همین است. آلودگی موجود بخاطر ذرات با قطر 2.5 میکرون است.

وی در خصوص منبع این ذرات و آلودگی موجود بیان داشت: علاوه بر وسایل نقلیه و منابع متحرک، منابع ساکن هستند. بخشی از این منابع ساکن جزو صنایع یا صنوفی که فعالیت های آلاینده هوا را دارند، موتورخانه منازل مسکونی، مجتمع های تجاری، ترمینال های بین شهری، پایانه های مسافربری و توقفگاه ها هستند.

وی افزود: یکی از عمده ترین این منابع آلاینده، زباله سوزی و آتش سوزی های متفرقه ای است که در سطح شهرها یا اطراف شهرها اتفاق می افتند. کارگاه های دانه بندی شن و ماسه و معادنی که در این خصوص است و همچنین کارگاه های متولی بتن از منابع تولید ذرات با قطر 2.5 میکرون است و در این طرح مورد پایش ما هستند.

رئیس محیط زیست شهر تهران با اشاره به ساماندهی و شناسنامه دار کردن واحدهای صنعتی، گفت: برای انجام این کار 40 گروه را ساماندهی کردیم که در 12 محور در پهنه سکونت گاهی که می توان به نام تهران بزرگ از آن یاد کرد، بروند و شناسایی کنند و هم زمان آزمایشگاه های مرجعی که داریم و آزمایش های معتمد سازمان از آنها پشتیبانی می کند و امیدواریم بتوانیم ظرف مدت سه ماه سیاهه ای از منابع انتشار ذرات 2.5 میکرونی را در آن منابع ساکن پیدا و اعلام کنیم.

در ادامه بهنام یزدانی در خصوص پایش واحدهای صنعتی در سطح شهر گفت: واحدهایی که در داخل شهرها فعالیت می کنند، گرچه ممکن است درصد کمی از آلودگی هوا را در تهران نسبت به وسایل نقلیه متحرک داشته باشند، اما به هر حال پایش این واحدها هم در سازمان محیط زیست و هم در شهرداری تهران بوده و ما بعنوان سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در کنار واحدهای صنفی که پایش کردیم، بحث صنایع را هم به نوعی در آن دخالت داشتیم. اما در خصوص آلایندگی، چون در چارچوب وظایف سازمان محیط زیست است، ما بعنوان نیروی کمکی در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم.

وی با اشاره به شناسایی و شناسنامه دار کردن صنایع، عنوان کرد: این مسئله از سال ها قبل اتفاق افتاده بود و بحث پایش آنها به صورت آنلاین است تا بتوانند خروجی های آنها را کنترل کنند مثل کاری که در کارخانه سیمان اتفاق افتاده است و این باعث می شود تا همه صنایع مجاب شوند از فیلترهای مناسب روز استفاده کنند.

معاون هماهنگی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه حدود بین صنف و صنعت در کشور ما مرز مشخصی ندارد، آن را به عنوان یک مشکل مطرح کرد و گفت: از یک حجمی بیشتر از تولید جدا می شویم و تعداد کارگر ها در کارخانه وقتی از یک تعدادی که خارج می شود به عنوان صنعت حساب می شود و باید بروند از وزارت صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره برداری بگیرند. در تعداد کارگر پایین تر، واحدهای صنفی حساب می شوند و باید از اتحادیه هایشان مجوز فعالیت شان را بگیرند.

یزدانی با ارائه آماری در خصوص خروج واحدهای ریخته گری از سطح شهر تهران، عنوان کرد: در شهر تهران 65 هزار رای بر اساس ماده 55 قانون شهرداری ها داریم، به نوعی نسبت به ترتیب و انتقال واحدهای آلاینده های کوچکتر اقدام کردیم و در سال های گذشته بیش از هزار واحد ریخته گری از تهران خارج شده و به شهرک های صنعتی منتقل شده است.

وی با بیان به اینکه به دلیل هزینه کرد در تغییرات موجود در کارگاه ها و صنایع، مقاومت خاصی در این رابطه وجود دارد، گفت: این فشار از سوی ما و سازمان حفاظت از محیط زیست برای بهسازی و بهبود روند فعالیت شان و استفاده از سوخت های بهتر وجود دارد.

منبع:ایسنا

703

کد خبر: 711443

وب گردی

وب گردی