مجتبی راعی: ساخت فیلم سیاسی در ایران امکان پذیر نیست

مجتبی راعی درباره وضعیت فیلم های سیاسی در ایران، گفت: فیلم های سیاسی که در این سال ها ساخته شده اند به درد جامعه امروز ایران نمی خورند.

مجتبی راعی، کارگردان سینما درباره وضعیت فیلم های سیاسی در ایران، به ایسکانیوز، گفت: گاهی فیلم هایی مانند «سیانور» ساخته می شوند که اصولا به گذشته می پردازند در واقع ما اساسا سینمای سیاسی به معنایی که به جهان سیاسیت در این روزگار بپردازد، نداریم و می خواهم بگویم فیلم های سیاسی که در این سال ها ساخته شده اند به درد جامعه امروز ایران نمی خورند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان ساخت فیلم های سیاسی که با شرایط امروز جامعه هم خوانی داشته باشد، وجود دارد، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ساخت فیلم های سیاسی که به عصر حاضر بپردازد در ایران امکان پذیر نیست چون مسئولین آن وسعت نظر و سعه صدر که برای ساخت اینگونه فیلم ها لازم است را ندارند.

وی افزود: : گروه خاصی را مسبب این اوضاع نمی دانم در واقع ساختار جامعه ایران به شکلی است که در آن فیلم سیاسی نمی توان ساخت و نیرویی وجود ندارد که مانع ساخت فیلم سیاسی در ایران شود چون اگر بگوییم قدرتی وجود دارد یعنی داریم به شخص و یا گروهی تهمت می زنیم.

راعی اظهار داشت: در حال حاضر فیلم های کمدی مناسب هستند زیرا هم فروش خوبی دارند و هم کسی مزاحم ساخت و اکران آنها نمی شود، جامعه شرایط آن را ندارد که در آن فیلم سیاسی ساخته شود و یک شخص و گروه خاص هم مقصر آن نیست، از نظر فرهنگی کشور ما در تمام این سال ها شرایطی که در آن فیلم سیاسی ساخته شود را نداشته است به همین دلیل ما فاقد سینمای سیاسی هستیم.

او در توضیح عدم شرایط کافی برای ساخت فیلم های سیاسی، گفت: به هر حال ساختار و مردم در هم تاثیر می گذارند و مجموع این تاثیرات به شکلی پیش رفته که امکان ساخت فیلم سیاسی درست فراهم نشده است، در فیلم ها می توانیم به مسائل سیاسی که در گذشته اتفاق افتاده است، بپردازیم اما فیلم های سیاسی که با شرایط امروز مطابق است را نمی توانیم، تولید کنیم. بسیاری مواقع حتی اگر برچسب فیلم سیاسی روی یک اثر باشد هم مشکل ساز می شود.

مجتبی راعی ادامه داد: منظور من از فیلم سیاسی، فیلمی که بر ضد شرایط کشور ساخته شود، نیست؛ در واقع فیلم سیاسی اثری است که بینش مردم را نسبت به اجتماع خود و آشنایی با جنبه های مختلف اداره اجتماع بالا می برد، منظور من فیلمی است که روشنگر باشد، در حال حاضر اگر به مردم بگویند که 3000 میلیارد در جایی اختلاس شده است هیچ اطلاعی از ساز و کار آن ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: فیلم های اجتماعی که در کشور ساخته می شوند را فیلم های سیاسی نمی دانم، اینگونه آثار، فیلم هایی هستند که از عالم سیاست که مربوط به اداره جامعه است را کامل چشم پوشی می کنند به همین دلیل هم امکان ساخت دارند، مثلا آدم های قشر کم بضاعت مالی جامعه را به تصویر می کشند و ما هم می دانیم که در همه دنیا این قشر وجود دارد.
501

کد خبر: 711446

وب گردی

وب گردی