نخستین همایش گرامیداشت "روز ملی حسابداری" در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد

به همت گروه آموزشی و انجمن علمی حسابداری نخستین همایش روز ملی حسابداری با محوریت نقش شفافیت و انضباط مالی در پیشگیری از فساد با حضور ایرج نوروش، شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و تنی چند از معاونین در محل سالن اجتماعات علامه شهیدی این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این همایش مدیر گروه حسابداری واحد بروجرد طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز حسابدار گفت: «تکامل یا سقوط ملتها با ارزشهای اخلاقی ارتباط تنگاتنگ دارد. زیرا پیمودن راه کمال بدون ارزشهای اخلاقی ممکن نیست. ایجاد تحولات بزرگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بی آنکه آینده‌ سازان متحول گردند و در یک بازسازی درونی دچار تحولات اخلاقی شوند امکان نخواهد داشت.

محمود همت فر افزود: «راه صلاح وفلاح را بدون چراغِ روشن اخلاق نمی شود پیمود. اگر انسانها یا ملتهایی پیروز گردیدند وبه اوج قله کمال رسیدند همه آن پیشرفتها، پروازها و موفقیت ها در سایه ارزشهای اخلاقی بود که امیر بیان علی (ع) فرمود: آگاه باشید ای بندگان خدا که پرهیزگاران از دنیای زودگذر به سلامت گذشتند وآخرت جاودانه را به دست آوردند. با مردم دنیا، در دنیایشان شریک گشتند. اما مردم دنیا در آخرت آنها شریک نگشتند. لذت پارسایی در ترک حرام دنیا را چشیدند ویقین داشتند در قیامت از همسایگان خداوند هستند.»

مدیر گروه رشته حسابداری با طرح این سئوال که فساد مالی و اقتصادی چیست؟ گفت:«هرگونه سوء استفاده از قدرت ومنصب، هرگونه سوءاستفاده از امکانات وتسهیلات دولتی وعمومی در راستای منافع شخصی را فساد می گویند. هوا و هوس و دنیا پرستی نیز ریشه اصلی فساد است.»

وی افزود:«در تعالیم دینی سفارش شده است از سه خصلت همیشه به دور باشید.اول تکبر، دوم حرص، طمع و ولع که ریشه فساد است و سوم حسادت.»

مدیر گروه رشته حسابداری واحد بروجرد انواع فساد از نظر سیستم شفاف سازی را چنین برشمرد: «1- فساد اداری و بروکراسی 2- فساد سیاسی 3- حق کمیسیون و قراردادها 4- رشوه 5- اختلاس(سوء استفاده از امکاناتی که مدیریتش در اختیار فرد است) و خیانت در امانت 6- رانت خواری (یعنی سوء استفاده از اطلاعاتی که در اختیار فرد است. مثلا اطلاعاتی که درمورد نرخ دلار وجود دارد) 7- تقلب (اقدامات عامدانه برای فریب کاری، مثل دستکاری در سوابق حسابداری) و تخریب اطلاعات حسابداری به نفع خود 8- پول شویی ( ورود پول از کانالهای غیر قانونی و استفاده از آن در کانالهای قانونی را پولشویی یا تطهیر پول می‌گویند).»

وی بحث عدم انضباط مالی وشفافیت در بودجه کشور را . بیماری 100 ساله کشور در حوزه مالی عنوان کرد و افزود: « درآمدهای مالیاتی پایدارترین نوع درآمد هر کشور است.یعنی اگر مالیات دریک کشور لطمه ببیند اقتصاد لطمه می بیند و اگر اقتصاد لطمه دید بیکاری و جنایات وفساد ایجاد می شود.»

همت فر در خصوص معوقات بانکی گفت: «در بحث منابع 40 میلیارد دلار تقریبا معادل 130 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی داریم. در حالی که کل سرمایه بانکی ما 20 میلیارد دلار است یعنی حدود 60هزار میلیارد تومان.»

وی نوعی دیگر ‌ازعدم شفافیت را عدم پاسخگویی عنوان کرد و گفت: « آمار سازی، عدم شفافیت در اطلاعات، پنهان کاری، حساب سازی ، حساب آرایی همه ناشی از عدم انضباط مالی است و بحث حقوق های نجومی هم یک نوع پنهان کاری است. که اگر نظارت و کنترل دقیق به دخل وخرج م‍ؤسسات دولتی وغیر دولتی اعمال شود و گزارشگری به موقع انجام شود هرگز اختلاسی صورت نخواهد گرفت.»

مدیر گروه حسابداری واحد بروجرد وظیفه حسابداری را تولید اطلاعات از داده ها عنوان کرد و افزود:«یک حسابدار خوب باید دارای تعهد وتخصص باشد که درآئین حرفه ای رشته حسابداری خلاصه شده است.»

در ادامه ایرج نوروش که برای سومین بار که در دانشگاه ازاد اسلامی واحد بروجرد حضور می یافت در این همایش با اشاره به فواید خصوصی سازی گفت: «در ایران اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ماده ٥ نمی‌توانند بیشتر از ٥٪‏ سهم یک شرکت سهامی عام را داشته باشند اما برای شرکت ها و واحد های دولتی استثنا قائل شدیم که این برخلاف اهداف اصل ٤٤ است. شما با یک نگاه در بازار بورس می توانید متوجه شوید که در بخش سهام داران اشخاص حقیقی و حقوقی فقط بخش اندکی از سهامداران را تشکیل داده اندو کسی که سرمایه دارد بخاطر عدم توانایی در تشخیص قدرت ریسک سرمایه گذاری نمی‌کند.»

نوروش افزود:« شما در کشورهای پیشرفته نمی بینید که دولت ها مالکیت داشته باشد و فقط نقش نظارتی دارند. توسعه یافتگی با خصوصی سازی اقتصاد رابطه ی معناداری دارد. در همه ی کشور های پیشرفته دولت فقط نقش نظارتی دارد اما کشوری مثل کره شمالی که کاملاً مالکیت عمومی در بخش اقتصاد مشاهده می شود و کاملا بخش اقتصادی دولتی دارد، دچار عقب ماندگی اقتصادی است. خصوصی سازی چابکی و خلاقیت ایجاد می‌کند.»

وی گفت: «در ایران اینکه می گویند باید قیمت همه ی سهم ها یکسان باشد بزرگترین اشتباه است، زیرا ممکن است هر واحد اقتصادی سهم هایی با ارزش اسمی متفاوت داشته باشند. همه کسانی که سرمایه گذاری می‌کنند دیگر سهامدار نیستند، سهام بخر و سهام بفروش اند و از نوسانات بازار خرید و فروش سهم می‌کنند.»

استاد دانشگاه تهران افزود: «وقتی ترازنامه های شرکت ها را در ایران مشاهده می‌کنید برخلاف آنچه آموزش می‌دهند و آنچه در دنیا رایج است ما چیزی به نام صرف سهام نداریم و در بخش های بسیار مختلفی دچار مشکل هستیم. اینها باید بررسی شوند، انجمن علمی این ها را بررسی کند و نتایج را در نشریات منتشر کند.»

وی با انتقاد از سیستم آموزش در کشور ادامه داد: «در بخش آموزش حسابداری نیز اول باید زیر ساخت ها اصلاح شود.برای مثال باید در دروسی مثل میانه تمامی موارد IFRS (استاندارد های گزارشگری مالی بین‌المللی) ذکر شود. پس چرا کتب این درس اینقدر کم حجم است؟ کتاب های درس میانه خارج از کشور را اگر به ایران برگردانیم ٥ الی ٦ هزار صفحه می شود. اساتید باید همه این مسائل را تدریس کرده و برای هر یک مثال و تمرین حل کنند. ما باید برای تغییر کتاب های درسی هزینه کنیم. چرا همه ی درس ها را به یک رشته تبدیل کردیم؟ مثلا حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی و ... چرا هر چیز را رشته به رشته کرده ایم؟ مگر می شود یک حسابدار همه این عناوین را نداند؟ چرا شورای گسترش وزارت علوم این طرح ها را تصویب میکند؟»

نوروش افزود: «در مقطع کارشناسی ارشد بازنگری هایی شده است. مثلا بعضی از دروسی که کتاب داشته‌ایم به عنوان منبع گذاشتیم و بعضی را که نداشتیم مثلا میانه2 برای کسانی که وارد این رشته می‌شوند و باید پیشنیاز بگیرند به جای منبع درسی گذاشتیم. استاندارد های حسابداری که از مشکلات آموزشی است. یا برای حسابرسی در حسابرسی پیشرفته گذاشتیم. استانداردهای حسابداری ایران که مشکل آموزشی است، زیرا رشته ای به عنوان حسابرسی وجود ندارد و و رشته حسابرسی را به وجود آورده ایم. که همه ی این‌ها مشکلات و بهم ریختگی های آموزشی است.»

وی با انتقاد از کاربردی نبود علوم در ایران افزود: «در بحث کارشناسی ارشد و دکتری تحقیق ها می شود, پایان نامه ها چاپ می شود و در نهایت بایگانی می شوند و استفاده ای ندارند. باید دقت داشته باشیم تحقیقاتمان به سمت مشکلات بازار بورس, مشکلات آموزشی حسابداری حرکت کند و به جای اینکه میدانی عمل شود ابتدا تحلیلی بررسی شود و با سایر کشور ها مقایسه شود.»

استاد دانشگاه تهران گفت: « برای مقابله با این مسائل و مشکلات بورس باید براساس اصول علمی یک بازار سرمایه اصلاحات لازم را انجام دهد و ارزش اسمی را بردارد و از افزایش سرمایه هایی که از ارزش اسمی انجام می شود جلوگیری شود. تمامیIFRS ها را ترجمه کند تا دانشجویان بتوانند استاندارد ها را تحلیل و اجرا کنند. کتاب ها جامعیت مطالب درسی زیر بنایی استاندارد هارا در بر بگیرد و بورس از سفته بازی خارج شود. بنابراین در ابتدا باید زیر ساخت ها تقویت شود. در این صورت فارغ التحصیلان با مهارت وارد بازار سرمایه و کار می شوند.»

205/200

کد خبر: 711523

وب گردی

وب گردی