حریرچی:در حوزه کاهش عوامل خطر و میزان بروز بیماری های غیرواگیر ، رتبه دوم را داریم

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در رده دوم کشورهای دارای برنامه برای کاهش مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر قرار دارد، هر چند که داشتن برنامه به معنای جایگاه مطلوب در این خصوص نیست.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، در حاشیه نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 کمیسیون ملی یونسکو که صبح امروز برگزار شد، در خصوص اقداماتی که برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره انجام شده است، گفت: شاخص توسعه انسانی ما در حال حاضر 766 هزارم از یک است که نشان دهنده حرکات بسیار جدی در 30 و چند سال گذشته در حوزه توسعه انسانی است.

وی در ادامه افزود: در 32 سال منتهی به 2012 ، کشور ما از لحاظ توسعه انسانی، سالانه رشد یک و شش دهمی داشته، در حالیکه گروهی که با توسعه اقتصادی و اجتماعی بالا در آن قرار داریم، این عدد 73 صدم درصد و متوسط رشد کل کشورها 69 صدم درصد بوده است، یعنی ایران بیش از دو برابر درصد رشد کشورهای هم سطح و کل کشورها رشد داشته است.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، در هشت سال گذشته بالاترین رشد شاخص توسعه انسانی را داشتیم بطوریکه در سال 2014 ( سال 93)، بین 188 کشور جهان، شش پله صعود کردیم و رتبه 69 را داریم البته با توجه به مقضیات فرهنگی و سطح انتظارات مردم و مسئولین نظام و با توجه به اسناد بالادستی دوره چشم انداز سال 1404، هنوز مکفی نیست و اقدامات جدی تری را می طلبد.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در زمینه این اقدامات یکی از شاخص های اصلی و سه گانه، حوزه سلامت است که بالاترین رشد را ایجاد کنیم چراکه اکنون در دوره ای هستیم که از بیماری های واگیر خارج و با بیماری های غیر واگیر مواجهیم.

وی افزود: خوشبختیم که اعلام کنیم در ارزیابی بیماری های غیر واگیر، ایران از نظر کیفیت و استحکام برنامه هایی که درخصوص کاهش عوامل خطر و میزان بروز بیماری های غیرواگیر ارائه کرده است، از 14 معیار تعریف شده، رتبه دوم را دارد.

دکتر حریرچی تاکید کرد: تمام موفقیت های حوزه سلامت و رشدهایی که در 30 سال و سه سال اخیر حاصل شده، با روش های کارآمد، کارآ و با هزینه های نسبتا کمی صورت گرفته و ما در کشورهای هم سطح خودمان میزان اعتباری که مجموع دولت و بیمه ها برای هزینه های عمومی تامین کرده اند، جزو پایین ترین درصد هاست.

701

کد خبر: 711604

وب گردی

وب گردی