ایجاد یک کریدور جدید در دیدار با هیات تجاری چین

حسین چراغی در دیدار با هیئت تجاری چین اظهار کرد: هدف از این جلسه معرفی کامل پتانسیل های بنادر استان گیلان بوده تا موجب ارتقاء مبادلات تجاری بین دو کشور بشویم.

به گزارش ایسکانیوز ، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری از طریق دریا صورت می گیرد افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و وجود دریا در شمال و جنوب کشور موجب افزایش پتانسیل و توجه تجار به بنادر کشور شده است . وی یادآور شد: حضور جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدورهای بین المللی و قیمت ارزان برای تجار موجب رضایت تجار و سرمایه گذاری آنان در بنادر کشور می شود.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه حمل و نقل دریایی پشتیبان هفت استان مجاور که به دریا دسترسی ندارند شده است ، خاطرنشان کرد: استان گیلان به دلیل دسترسی به دریا واردات و صادرات هفت استان دیگر را پشتیبانی خواهد کرد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رشد روز افزون بنادر استان تصریح کرد: هم اکنون بندرانزلی می تواند کشتی های ۶ هزار تنی را تخلیه و بارگیری کند که براساس برنامه ریزی انجام شده و طرح توسعه بندر انزلی در آینده بسیار نزدیک می توانیم کشتی ۱۲ هزار تنی را پذیرا باشیم.
وی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: اسکله های سوختی، مجتمع کشتی سازی، مخازن روغن خوراکی و غلات، اسکله های کانتینری و کالاهایی عمومی از برنامه های امسال اداره بنادر و دریانوردی هستند.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان یک استان دارای ظرفیت های گردشگری دریایی است یادآور شد : مجتمع گردشگری دریا (مارینا)، ترمینال مسافربری در حال ساخت و تکمیل است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندرانزلی دارای مزایای ویژه ای نسبت به دیگر بنادر شمال کشور است :
وجود قوانین منطقه آزاد ، فراهم نمودن تسهیلات ویژه برای تجار، معافیت مالیاتی، دسترسی به کشورها ی CIS ارزانترین بندر نسبت به بنادر شمال کشور و همچنین وجود تعامل مناسب و همکاری موثر میان سازمان های ذی مدخل در امر تجارت در سطح استان گیلان از ویژگی های بندرانزلی است.
وی با بیان اینکه بندر انزلی علاوه بر وجود خط جاده ای مناسب در آینده نزدیک به شبکه ریلی وصل می شود و دارای ظرفیت های حمل و نقل چند وجهی می شود ادامه داد: مطالعات ریل گذاری در بندر انجام شده و به زودی ساخت و اتصال ان در بندر آماده می شود.
چراغی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بازرگانی در بندر انزلی به منظور صادرات هدفمند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد پایانه صادراتی و سردخانه با حضور سرمایه‌گذاران بومی و خارج از استان انجام می‌شود.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری بندرانزلی در بنادر شمال کشور متذکر شد: سال گذشته سهم بندرانزلی ۳۲ درصد بود که به دلیل خدمات بهتر و قیمت مناسب برای صاحبان کالا امروز نیمی از تبادلات تجاری دریای در اختیار بندرانزلی است.
وی با با بیان اینکه طی بررسی های انجام شده خط جدیدی برای واردات و صادرات از طریق بندر آکتائو تعریف شده است اظهار داشت: بندر آکتائو برای مبادلات تجاری با کشور چین مسیر مناسبی است زیرا موجب کاهش زمان حمل و نقل و قیمت تمام شده کالا از مبدأ چین به ایران می شود.
چراغی با اشاره به افزایش همکاری بین اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: پیشنهاد می کنم دبیرخانه مشترکی به منظور توسعه تجارت دریایی استان گیلان و استان قزوین ایجاد شود و توافقنامه مشترک بین دو استان تهیه و منعقد گردد.
همچنین راهکارهای ایجاد و راه اندازی یک مسیر تجاری جدید بین ایران و چین از طریق بندر انزلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری از طریق دریا صورت می گیرد افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و وجود دریا در شمال و جنوب کشور موجب افزایش پتانسیل و توجه تجار به بنادر کشور شده است . وی یادآور شد: حضور جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدورهای بین المللی و قیمت ارزان برای تجار موجب رضایت تجار و سرمایه گذاری آنان در بنادر کشور می شود.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه حمل و نقل دریایی پشتیبان هفت استان مجاور که به دریا دسترسی ندارند شده است ، خاطرنشان کرد: استان گیلان به دلیل دسترسی به دریا واردات و صادرات هفت استان دیگر را پشتیبانی خواهد کرد .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رشد روز افزون بنادر استان تصریح کرد: هم اکنون بندرانزلی می تواند کشتی های ۶ هزار تنی را تخلیه و بارگیری کند که براساس برنامه ریزی انجام شده و طرح توسعه بندر انزلی در آینده بسیار نزدیک می توانیم کشتی ۱۲ هزار تنی را پذیرا باشیم.
وی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: اسکله های سوختی، مجتمع کشتی سازی، مخازن روغن خوراکی و غلات، اسکله های کانتینری و کالاهایی عمومی از برنامه های امسال اداره بنادر و دریانوردی هستند.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان یک استان دارای ظرفیت های گردشگری دریایی است یادآور شد : مجتمع گردشگری دریا (مارینا)، ترمینال مسافربری در حال ساخت و تکمیل است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندرانزلی دارای مزایای ویژه ای نسبت به دیگر بنادر شمال کشور است :
وجود قوانین منطقه آزاد ، فراهم نمودن تسهیلات ویژه برای تجار، معافیت مالیاتی، دسترسی به کشورها ی CIS ارزانترین بندر نسبت به بنادر شمال کشور و همچنین وجود تعامل مناسب و همکاری موثر میان سازمان های ذی مدخل در امر تجارت در سطح استان گیلان از ویژگی های بندرانزلی است.
وی با بیان اینکه بندر انزلی علاوه بر وجود خط جاده ای مناسب در آینده نزدیک به شبکه ریلی وصل می شود و دارای ظرفیت های حمل و نقل چند وجهی می شود ادامه داد: مطالعات ریل گذاری در بندر انجام شده و به زودی ساخت و اتصال ان در بندر آماده می شود.
چراغی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بازرگانی در بندر انزلی به منظور صادرات هدفمند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد پایانه صادراتی و سردخانه با حضور سرمایه‌گذاران بومی و خارج از استان انجام می‌شود.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری بندرانزلی در بنادر شمال کشور متذکر شد: سال گذشته سهم بندرانزلی ۳۲ درصد بود که به دلیل خدمات بهتر و قیمت مناسب برای صاحبان کالا امروز نیمی از تبادلات تجاری دریای در اختیار بندرانزلی است.
وی با با بیان اینکه طی بررسی های انجام شده خط جدیدی برای واردات و صادرات از طریق بندر آکتائو تعریف شده است اظهار داشت: بندر آکتائو برای مبادلات تجاری با کشور چین مسیر مناسبی است زیرا موجب کاهش زمان حمل و نقل و قیمت تمام شده کالا از مبدأ چین به ایران می شود.
چراغی با اشاره به افزایش همکاری بین اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: پیشنهاد می کنم دبیرخانه مشترکی به منظور توسعه تجارت دریایی استان گیلان و استان قزوین ایجاد شود و توافقنامه مشترک بین دو استان تهیه و منعقد گردد.
همچنین راهکارهای ایجاد و راه اندازی یک مسیر تجاری جدید بین ایران و چین از طریق بندر انزلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

402/601

کد خبر: 711616

وب گردی

وب گردی