صادقی:  یکپارچگی رمز موفقیت کشور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:از کسانی که در قوا هستند انتظار داریم که التزام علمی به همه ارکان نظام داشته باشند، همه قوا محترم هستند و نباید روسای آن‌ها نسبت به یکدیگر برخی صحبت ها را مطرح کنند؛ چراکه این امر یکپارچگی نظام را زیر سوال می برد و تصویری چند پارچه از حاکمیت را منعکس می کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشستی با محوریت بررسی اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی و گرامیداشت روز دانشجو در سالن چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک گفت: در ابتدای امر تصمیم بر سخنرانی در خصوص قوه قضاییه داشتم، اما طبق تصمیمات اخذ شده و نظر برگزارکنندگان و حاضرین این نشست درخصوص اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، همچنین برخی موارد در نظر گرفته شده سخن خواهم گفت.

وی در آغاز به ولایت فقیه و ارتباط آن با قوانین اشاره و اظهار کرد: در جمهوری اسلامی حق حاکمیت مطابق قانون اساسی به طور ذاتی از آن خداوند است و در کنار آن نیز انسان حق حاکمیت دارد. هیچ کس نمی‌تواند این حق را از انسان بگیرد یا در اختیار منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. ملت حق حاکمیت بر زندگی اجتماعی و سیاسی خود که حقی خدادادی است را دارد و این حق الهی را نمی‌توان از انسان سلب کرد.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی دارای سه قوه مستقل از یکدیگر است که در راس آن‌ها ولایت فقیه قرار دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرد»، افزود: در جمهوری اسلامی کلیه انتخاب‌ها و انتصاب‌ها با رای مردم انجام می‌شود. نظام جمهوری اسلامی دو منبع مشروعیت الهی و مردمی دارد که در اصول قانون اساسی به خوبی به هم گره خورده‌اند بطوری که در اصل ۵ قانون اساسی موضوع ولایت فقیه و اصل ۶ قانون نیز به آرای مردم اشاره شده است و مطابق این نظریه ولی فقیه به اتکای مردم در راس امور و قدرت قرار گرفته است و در مراتب بعدی رئیس جمهوری و رئیس قوه مقننه و قضاییه که منشعب از ولایت هستند قرار دارند و از شئون و شعوب ولایت به شمار می‌روند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «قوه مقننه در زمان قانونگذاری قضات در زمان قضاوت اعمال ولایت می‌کند و رئیس جمهور و دولت نیز با ادامه فعالیت‌های خود ولایت را دنبال می‌کنند»، این امر را نشانگر حاکمیت یکپارچه عنوان کرد و گفت: این سه قوه مستند به رای مردم و زیر نظر رهبری پیش می‌روند.

وی با تاکید بر این‌که «این یکپارچگی رمز موفقیت کشور است» این حکومت را ولایی و برگرفته از رای مردم دانست و گفت: ولی فقیه در برابر قوانین با دیگر مردم تفاوتی ندارد و این امر در اصل ۱۰۷ قانون اساسی تاکید شده است آن‌جا که می‌گوید "پس از مرجع عالی قدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده منتخب مردم است و در بخش دیگری از قانون آمده است که رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساویست است که مستند به سیره پیامبر(ص) و ادله مختلف است.

وی با اشاره به این‌که «در اسلام رهبری شخص مادام العمر نیست»، رهبری در اسلام را شامل اوصافی عنوان کرد که شامل صلاحیت علمی، عدالت، تقوا و ... است و اگر شخص با زور و قهر رهبری را به دست گیرد مشروعیت نخواهد داشت، افزود: عدالت در امام جماعت با قاضی و رهبری متفاوت است و رهبری باید در امر عدالت عالی ترین حد را داشته باشد و علاوه بر آن نیز بینش صحیح اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی نیز داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که «طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی که صراحتا اعلام شده است هرگاه رهبری از انجام وظایف خود ناتوان یا فاقد یکی از شرایط و صفات مذکور در اصل ۱۱۰ باشد باید از مقام خود برکنار شود»، گفت: رهبری علاوه بر مشروعیت باید مقبولیت داشته و با اتکا به رای مردم مسئولیت پذیر و نظارت پذیر باشد.

وی در ادامه به وظایف قوه مقننه به عنوان یکی از قوای نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و کار این قوه را ریل گذاری دانست و با بیان این‌که «ما ریل اصلی با عنوان قانون اساسی را در اختیار داریم که در سال ۱۳۵۷ نوشته و به رفراندوم گذاشته شده و اکثریت مردم به آن رای دادند»، اظهار کرد: این قانون اساسی محصول تجربه تاریخی ملت ایران است و استادانه جامع مطالبات تاریخی ایران همچون عدالت خواهی اسلام، آزادی و استقلال خواهی درآن تجمیع شده و آرمان‌های استقلال‌خواهی و آزادی در آن پیش‌بینی شده است که باعث نظر مثبت اقشار مختلف سیاسی نسبت به آن و رای مثبت به آن شد.

وی اظهار کرد: آرمان استقلال متلازم با آزادی پیش‌بینی شده است و طبق اصل ۹ قانون اساسی این دو از هم تفکیک‌ناپذیرند و نمی‌توان به بهانه آزادی استقلال را دچار خدشه کرد یا به بهانه حفظ امنیت و استقلال کوچکترین خدشه را به آزادی وارد کرد، البته نمی‌توان به بهانه آزادی به بیگانه وابسته شد. آزادی که در اسلام پیش‌بینی شده است توام با مسئولیت است. طبق فرموده امام علی(ع) "برده نباش خداوند تو را آزاد آفریده است" براین اساس آزادی اصل و بناست و به انسان کرامت و شخصیت می بخشد و بندگی و بردگی انسان را حقیر می‌کند.

صادقی با اشاره به این‌که «انتخاب آزاد به انسان و جامعه روح، حیات و نشاط می‌بخشد»، گفت: جامعه‌ای که همه هنجارها در آن تحمیل شود از درون مرده است. هنجارها باید پذیرفته شوند. نمی‌توان قانون را به انسان‌ها تحمیل کرد باید خود بپذیرند و اگر قانون تحمیلی باشد جز وادادگی و تنیدگی در اجتماع چیزی وجود نخواهد داشت.

وی با طرح این سوال که «چرا قانون‌شکنی را هنر و زرنگی می‌دانیم؟» گفت: در چنین شرایطی ما حاکمیت را از آن خود نمی دانیم و هنجارهای حاکمیتی را با زورگویی برابر می‌دانیم به همین دلیل اکثر مردم دائما دچار اضطراب و نگرانی هستند، اما کسی که موحد است قطعا احساس آرامش خواهد داشت و حاکمیت و نظم خردمندانه حاکم بر جهان احساس آرامش را در پی دارد. اگر مردم حس کنند که حاکمیت خرمندانه ای دارند که مبتنی بر آرای خودشان است آرامش به جامعه باز خواهد گشت و مدیریت همراه با تدبیر دغدغه را از بین می‌برد.

وی در ادامه درباره قانون و قانونگذاری و ارتباط آن با اراده مردم و ثبات مدیریتی و تدبیر اظهار کرد: در جمهوری اسلامی نماینده مردم علاوه بر حق قانونگذاری حق نظارت بر ارکان حاکمیت را دارد و همه اختیارات در نظر گرفته شده برای مجلس دارای عمومیت است. حتی در بحث تحقیق و تفحص، طبق اصل ۷۶ تحقیق و تفحص بر تمامی امور کشور لحاظ شده که البته تفسیرهای مختلفی از آن صورت گرفته است و برخی از موارد را از شمول آن خارج کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اصل ۸۴ قانون اساسی مبنی بر این‌که «همه نمایندگان مجلس در برابر تمام ملت مسئولند»، گفت: نماینده تهران صرفا نماینده مردم تهران نیست بلکه نماینده همه مردم است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر داشته باشند. همه مردم حق دارند در خصوص تمام مسائل اظهار نظر کنند، اما ذکر آن در قانون به منظور تاکید بیشتر بوده است.

به گزارش ایسنا، وی با طرح این سوال که« آیا اصل ۸۴ با اصل ۱۹ که بیانگر این است که مردم از هر قوم و قبیله ای از حقوق مساوی برخوردارند متفاوت است؟» افزود: این دو اصل با مساوات تفاوتی ندارند و امتیاز ویژه ای برای شخصی خاص در نظر نگرفته اند.

وی به اصل ۸۶ قانون اساسی اشاره کرد و با بیان این‌که «براساس این اصل نمایندگان در اظهار نظر و رای خود مستقل هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب بیان نظرات در مجلس و آراء و وظایف خود توقیف کرد»، گفت: نمایندگان در برابر تمام ملت مسئولیت دارند و اگر به آنان مصونیت داده‌اند به این معناست که به تمام ملت مصونیت داده اند. نماینده نباید وقتی پشت تریبون می رود نگران رد صلاحیت در دوره‌های بعد باشد و باید با راحتی و بدون ترس نظرات خود را بیان کند.

صادقی خاطرنشان کرد: اظهار نظر در اسلام آزاد است و پیامبر اکرم(ص) بارها فرموده‌اند که هیچ ملتی به کمال نمی‌رسد مگر این‌که در آن حق امت ضعیف و ستمدیده بدون این‌که صدایش به لرزه بیفتد از ستمگر گرفته شود. این اتفاق به این معناست که باید دادگستری عادلانه در جامعه حاکم باشد که ستمدیده بدون نگرانی حقش را بگیرد نه این‌که تصویری همراه با ترس از محکمه داشته باشد. این سخن به این مصداق نیست که قوه قضاییه ما این چنین است، قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد است و قضات عادل و شریفی در آن فعالیت دارند، البته در هر دستگاهی مفاسدی وجود دارد که قطعا اگر خود را مصون از خطا ندانیم فسادها را می‌توان رفع کرد.

وی با اشاره به برخی ناملایمات اخیر تاکید کرد: بار دیگر با اعتقاد راسخ، عمیق و قلبی ایمان خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کنم و از کسانی که در قوا هستند انتظار داریم که التزام علمی به همه ارکان نظام داشته باشند، همه قوا محترم هستند و نباید روسای آن‌ها نسبت به یکدیگر برخی صحبت ها را مطرح کنند؛ چراکه این امر یکپارچگی نظام را زیر سوال می برد و تصویری چند پارچه از حاکمیت را منعکس می کند.

وی با دعوت دانشجویان به مهربانی نسبت به یکدیگر و ترک الفاظی چون دلواپسان تاکید کرد: همه ما اعضای خانواده ایران هستیم. منافع و دشمنان همه ما مشترک است و باید از فضای سوءتفاهم دور شده و به وحدت در عین کثرت برسیم و با وجود تنوع افکار با یکدیگر صحبت کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ولی فقیه عامل مشروعیت قانون است یا قانون به ولی فقیه مشروعیت می‌دهد؟ گفت: همه امور متکی به آرای عمومی است و در قانون اساسی مقرر شده است که قانونگذاری برعهده مجلس منتخب مردم باشد و برای کنترل تطابق قانون و اسلام، شورای نگهبان به عنوان ناظر فعالیت می‌کند. عموم مردم و رهبر در برابر قانون اساسی برابرند. تعارض‌ها و گسست‌ها بین اسلامیت و جمهوریت را نباید افزایش دهیم؛ چراکه آسیب زننده است، قانون را باید از خود بدانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت بورسیه‌ها گفت: از نظر قانونی به نظر من فرایند بورسیه‌ها رعایت نشده است و چهار نفر از من شکایت کرده‌اند. البته من هنوز لیست‌های اصلی را منتشر نکرده‌ام و اگر به دادگاه بروم قطعا مرتبطین به این پرونده شامل پسر فلان امام جمعه، پسر فلان وزیر و معاون رئیس جمهوری سابق، پسر فلان فرمانده و نماینده فعلی مجلس را افشا خواهم کرد.

وی در بحث بررسی حقوق‌های نامتعارف نیز با بیان این‌که «مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را دنبال کرده‌اند»، گفت: نکته حائز اهمیت این است که فیش‌ها به قانون مصوبه سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد که اعضای هیات مدیره ادارات دولتی می‌توانند پاداش برای خود در نظر بگیرند ولی پیگیری های لازم در این مورد انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص سخنان فرزند خود گفت: پسر من هر جرمی مرتکب شده است شبانه یا روزانه دستگیر شود؛ گردن من در برابر قانون از مو باریکتر است.

وی درباره تهیه لیست امید اظهار کرد: در بحث رد صلاحیت‌های فله‌ای شورای نگهبان بیش از ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان رد شدند که مجبور شدیم باقی اصلاح‌طلبان را ثبت‌نام کنیم به همین دلیل ۲۰۰ نفر ثبت نام و براساس شاخص‌های تعیین شده حدود ۳۰ نفر تعیین شدند و حتی از اصولگرایان معتدل نیز در لیست استفاده شد در این اتفاق ژنرال های اصلاح طلب حذف و تنها سربازانی چون من باقی ماندند. در این مسیر تنها نگران سوگندی که خورده‌ام هستم و امید است که به آن پایبند باشم.

این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش با بیان این‌که « امروز نتیجه عقلانیت را در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور شاهد هستیم و از تمام قطعنامه های علیه کشور نیز خارج شده‌ایم» تاکید کرد: برجام یک توافق چند ملیتی است و حتی نقض آن توسط آمریکا نقص از جانب یک طرف توافق است، تیم مذاکره کننده برجام را طوری طراحی کرده‌اند که با نقض عهد در کمیته ضمانت اجرایی بررسی خواهد شد و سازوکار حقوقی در خصوص آن تعریف شده است. بر همین اساس در هر شرایط حق خود را از حلقوم آمریکا بیرون خواهیم کشید و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

وی با بیان این‌که «کشور ما بیش از هر چیزی نیازمند شفافیت است و نیاز به اتاق های شیشه‌ای داریم»، گفت: این‌که بد گمان باشیم و سوال بپرسیم جرم نیست. وقتی مردم بدگمان شدند باید با شفافیت به آن‌ها پاسخ داده شود، پرسشگری حق مردم است و راه حل نیز در شفافیت است نه در جلب شبانه و برخورد قضایی؛ باید شفاف‌سازی در کشور تمرین و حاکم شود.

302/300

کد خبر: 711840

وب گردی

وب گردی