روسیه خواهان افزایش روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری با ایران است

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل گفت: همکاری‌ها و مشورت‌های ایران و روسیه در این مدت، منجر به تفاهم و همگرایی در اوپک شد، این امر نشان دهنده آن است که روسیه مصمم است روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری خود را با ایران افزایش دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، مهدی محتشمی، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل، امروز (یکشنبه، ٢١ آذرماه) درباره سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: سال گذشته دوازدهمین اجلاس در روسیه برگزار شد که به دنبال سفر آقای پوتین به تهران و همچنین ملاقاتی که در حاشیه اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان بین روسای جمهوری کشورها رخ داد، قرار بر این شد که هرچه سریع‌تر سیزدهمین اجلاس را نیز برگزار کنیم.

وی افزود: این اجلاس به مدت سه روز برگزار می‌شود که امروز اجلاس کارشناسی است و فردا پنج کمیته کاری پیش بینی شده تا بتوانیم تمام اهداف در روابط دو جانبه را محقق و به سند پایانی اجلاس دست پیدا کنیم.

محتشمی با اشاره به اهمیت این اجلاس تصریح کرد: حدود ٥٩٠ نفر از مقام‌های روسیه شامل ٢ وزیر، ٢ استاندار، پنج معاون وزیر و بسیاری از روسای شرکت‌های بزرگ و معتبر روسی حضور پیدا کرده‌اند که نشان از بینش روسیه به ظرفیت‌های ایران است.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی میان ایران و روسیه عنوان کرد: همکاری‌ها و مشورت‌های ایران و روسیه در این مدت، منجر به تفاهم و همگرایی در اوپک شد، این امر نشان دهنده آن است که روسیه مصمم است روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری خود را با ایران افزایش دهد.

وی حجم روابط تجاری و بازرگانی فعلی ایران و روسیه را ١,٥ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: امسال با سرمایه گذاری که روسیه برای تعدادی از پروژه‌ها طی سال ٢٠١٧ انجام می‌دهد، حدود ٢.٥ میلیارد دلار در بخش سرمایه گذاری های زیربنایی در ٢ پروژه نیروگاه‌های حرارتی بندرعباس و برقی کردن پروژه ریلی گرمسار به اینچه برون اتفاق خواهد افتاد.

محتشمی گفت : سرمایه گذاری های دیگری نیز وجود دارد که اگر بتوانیم با روس‌ها در این اجلاس توافق کنیم، حجم روابط افزایش خواهد یافت.
وی افزود: حدود ٣٠ میلیارد دلار پروژه تعریف شده با روس‌ها داریم که مرتبط با آمادگی آن‌ها برای سرمایه گذاری و پذیرش شرایط جمهوری اسلامی ایران است، زیرا می‌خواهیم بخشی از این سرمایه گذاری ها را به صورت بومی برگزار کنیم که اگر روس‌ها قبول کنند پروژه‌های بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد.

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل تصریح کرد: بازار روسیه بسیار مهم است، مصمم هستیم که حداکثر سهم خود را در این بازار داشته باشیم.
کمیته های پنج گانه تخصصی سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه روز یکشنبه وارد شورهای تخصصی شدند.
این کمیته های تخصصی هر یک، اقدام های تعریف شده از پیش را در دستور کار خود قرار داده اند.
کمیته بانکی، مالی و سرمایه گذاری به بحث و بررسی بیشتر اهداف تعیین شده می پردازد تا در پایان کمیسیون بتواند به امضای یک قرارداد همکاری متقابل دست یابد.
کمیته صنعت، معدن و تجارت مسایل صنعتی میان دو کشور را مورد بررسی کارشناسان دو کشور قرار خواهد داد.
کمیته انرژی نیز به بررسی همکاری های نفت و گاز ایران و روسیه می پردازد و قرار است فردا (دوشنبه) در وزارت نفت ایران نخستین کمیسیون مشترک انرژی برگزار شود.
کمیته حمل و نقل و ارتباطات به بررسی راه های همکاری در بخش حمل و نقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات(آی سی تی ) می پردازد.
کمیته سایر موضوعات نیز زمینه های مورد علاقه را در همکاری میان دو کشور ایران و روسیه بررسی خواهند کرد.
هدف این کمیته ها کمک به تدوین سند نقشه راه همکاری های اقتصادی میان ایران و روسیه است تا در پایان سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی به امضای طرفین برسد.

101/401

کد خبر: 711921

وب گردی

وب گردی