دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل بالاقوه برای حضور در عرصه های علمی جهانی دارد

ورود دانشگاه آزاد اسلامی در شبکه های بین المللی دانشگاهی پتانسیلی برای توسعه کشور است و پتانسیل بالاقوه برای حضور در عرصه های علمی جهانی است.

علی درخشان-ایسکانیوز: با توجه به اینکه ایران کشوری در حال توسعه و با جایگاه نخست علم و فناوری درسطح منطقه محسوب می شود یکی از ارکان سازنده و موثر در حوزه تولید علم و روابط بین الملل در نظر گرفته شده است و همچنین با عنایت به سند چشم انداز 1404 ، در راستای دیپلماسی علم و فناوری در شرایط پسابرجام، نظام آموزش عالی کشور در حال مهیا کردن زیر ساخت لازم برای بین المللی نمودن دانشگاه هاست تا بتوانند با دانشگاه های جهان رقابت کنند.

اساساً زمینه سازی بین المللی شدن دانشگاه ها پیامدهای مثبت فراوانی همچون گسترش مهارت‌های ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینه های مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع مالی را در پی خواهد داشت و همچنین باعث توسعه زیرساخت های علمی کشور خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بهره گیری ازاین پتانسیل در راستای گسترش ارتباطات بین المللی اقدام به عضویت در شبکه های بین المللی دانشگاهی کرده است تا بتواند زمینه های تقویت بنیه علمی کشور را فراهم و بستری مناسب در حوزه علمی و پژوهشی که در آن دانشجویان و استادان امکان تبادل اندیشه با دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران در سطح بین المللی را اجرایی کند.

در این خصوص حسین ابراهیمی معاون بین المللی دانشگاه آزاد درخصوص برنامه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما توانستیم براساس برنامه 5 ساله دانشگاه ،از ابتدای مهرماه سال جاری در حوزه بین الملل، این برنامه را آغاز کنیم.

یکی از مهمترین بندهای این برنامه ،توسعه حوزه بین الملل دانشگاه آزاد در خارج از کشور است که خوشبختانه در اسفندماه سال ،94 مصوبه توسعه دفترهای دانشگاه آزاد، از سوی امنای مرکزی ابلاغ شد.

این مصوبه در برنامه توسعه دانشگاه آزاد ، 16 کشور را مد نظر قرار داده که تقریبا به عنوان نقشه راه حوزه بین الملل عمل می کند و همچنین موظف است که در این کشورها،دفترهایی را برای دانشگاه ایجاد کند.

وی به وظایف این دفاتر اشاره کرد و افزود: از وظایف این دفاتر برقرار کردن ارتباط میان واحدهای داخل با کشورها و دانشگاه های معتبر دنیا در حوزه های پژوهشی، علمی، آموزش است، همچنین تقابل دانشجو و استاد نیز از دیگر وظایف این دفاتر است.

بنا به گفته ابراهیمی این شبکه مرکب از واحدهای بین الملل، برون مرزی، دفاتر و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی است که تا مهرماه امسال حدود 2 هزار و 700 دانشجو از طریق این شبکه جذب شده اند ضمن آنکه خوشبختانه در این مدت سه دفتر آلمان، ایتالیا و روسیه فعال شده است . همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال نیز دو دفتر دیگر راه اندازی خواهد شد.

*ضرورت گسترش مشارکت آموزش عالی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی

شرایط قرن جدید، ما را مجبور کرده تا از نقطه نظر مالی در محیطی ناآرام و بی ثبات فعالیت کنیم. در این اوضاع و احوال، انتظارات فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای گسترش مشارکت در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد و از طرفی دانشگاه‌ها باید دانشجویان را برای آینده‌ای با ویژگی جهانی بیشتر آماده کنند.

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همچنین با مسئله تناسب برنامه‌های آموزشی، نگهداری تعداد دانشجو، فناوری‌های جدید، کیفیت آموزش و تدریس ، توسعه مشارکت ، تخصیص بودجه و ضرورت بهبود مدیریت و اداره دانشگاه مواجه اند.

این‌ها تنها برخی از چالش‌های اصلی هستند و نباید مسائلی از قبیل مشارکت در پژوهش‌های نوین و فعالیت‌های تجاری و همیاری دانشگاه‌ها به اقتصاد ملی را هم از نظر دور داشت.

معاون بین المللی دانشگاه آزاد، توسعه و ارتقای دفترهای دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور را از مهم ترین برنامه های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: مشخص است که اولین گام هنگام تاسیس دفترها در سایر کشورها، شناسایی کشور میزبان است.

برای مثال ،در حال حاضر دفتر دانشگاه در پلی تکنیک ایتالیا که یکی از شعبه های این دانشگاه در خارج از کشور است و کشور میزبان از این برنامه به شدت استقبال کرده است.

بنا براین گزارش نسبت جذب دانشجوی غیر ایرانی در مهرماه 95 نسبت به سال 92، بیش از 20 برابر بوده است و می توان گفت هدف نهایی دانشگاه آزاد اسلامی حضور 50 هزار نفر دانشجو در شبکه بین الملل دانشگاه آزاد است.

گفتنی است تا کنون تعداد دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه‌آزاد اسلامی 8 هزار و 123 نفر است که از این تعداد 6 هزار و381 نفر در داخل کشور و هزار و 742 نفر در واحدهای برون مرزی شاغل به تحصیل هستند.

ابراهیمی اضافه کرد: ما با مشخص کردن نقشه راه ، با هر کشوری براساس نوع تخصص وهدفمان شروع به کار می کنیم ؛مثلا دانشگاه پلی تکنیک معماری و شهرسازی میلان ،با توجه به این که قدمت و تخصص بسیاری دارد، می تواند در واحدهای داخل کشور ما نیز موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: هرساله یک نوبت اجلاس سراسری به منظور مرور بخشنامه برگزار می شود.

بر مبنای کمیسیون بین الملل ، نظر رییس های واحدها، استانها و دبیرخانه استان ها را گرفته ایم و درحال آماده سازی بخش عمده ای از این بخشنامه ،روشها و دستورالعملهایی که در آن جلسه بین الملل ارائه شد، هستیم.

*بهره گیری از خرد جمعی خصوصیت جدید استراتژی دانشگاه آزاد

معاون بین المللی دانشگاه آزاد در پایان درباره عملکرد ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: من مهمترین خصوصیت این دوره ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را استفاده از خرد جمعی می دانم.

در این دوره تعدادی زیادی شورای راهبردی تخصصی در دانشگاه ایجادشده واین شورای راهبردی توانسته افرادی خارج از دانشگاه را به خدمت بگیرد و به برنامه ریزی های اصولی،درازمدت و آینده دار دانشگاه کمک شایان توجهی کند.

امیدواریم این برنامه ها در حوزه بین الملل هم ادامه دار باشد و همچنین ساماندهی بین الملل و ارتقای برون مرزی و تشکیل شورای سیاست گذاری واحد در مناطق آزاد با دبیرخانه شورای آن منطقه از مهمترین فعالیت های ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی است.

گفتنی است در حال حاضر شورایی به عنوان شورای تخصصی واحد مناطق آزاد وجود دارد که براساس تفاهم نامه ای که بین دانشگاه آزاد اسلامی و مناطق آزاد تصویب و امضا شد ه است، برنامه ریزی خوشایندی را در این مناطق شروع کرده است.

* اجلاس آسایهل و ریاست دوسالانه این اجلاس به دکتر میرزاده

گفتنی است انجمن بین المللی دانشگاهی آسایهل که درسال ۱۹۶۵ با حضور دانشگاه‌های کشورهای آسیای جنوب شرقی و برخی از کشورهایی اروپایی تشکیل شده محل مناسبی برای ارائه دستاورهای علمی فرهیختگان و دانش پژوهان است.

در عصر ارتباطات که سرعت تبادل اطلاعات َمَثلی چون سرعت نور پیدا کرده است، بی شک عرصه علم و فن آوری جایگاه ویژه‌ای دارد، در این میان و با توجه رشد روز افزون و تصاعدی علم در عرصه های مختلف انتخاب چهره‌ای علمی که اکنون ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد قطعاً سبب ساز رشد روزافزون بار علمی کشور خواهد شد و بدون تردید باید همه نگاه‌ها و جریان‌ها فارغ از مسائل حزبی و جناحی این انتخاب را مهم دانسته و از این ظرفیت که افتخار آن نصیب دانشگاه آزاد اسلامی و به تعبیر والاتر نصیب جامعه دانشگاهی کشور شده است نهایت بهره را ببرد.

204/200

کد خبر: 711963

وب گردی

وب گردی