شمخانی: اسرائیل تنها بحران ذاتی در غرب آسیاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اسرائیل تنها بحران ذاتی در غرب آسیاست گفت: هیچ یک از کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا به غیر از رژیم صهیونیستی در حوزه تهدیدات ایران دسته بندی نمی شوند.

به گزارش ایسکانیوز، «علی شمخانی» بعد از ظهر امروز -یکشنبه- در نخستین کنفرانس امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: استبداد داخلی و سلطه گری و تجاوز خارجی عوامل بنیادین بحرانهای منطقه ای است.
شمخانی که به عنوان سخنران اختتامیه این کنفرانس سخن می گفت با اشاره به ضرورت گسترش مردم سالاری، مشارکت لایه های مختلف اجتماعی در تعیین سرنوشت و فراهم شدن امکان چرخش و انتقال قدرت در کشورهای منطقه اظهار داشت: فقدان استقلال و نفوذ خارجی در برخی کشورهای منطقه موجب شکل گیری بحران های ساختگی برای تحقق اهداف قدرت های فرامنطقه ای شده است.
وی با تاکید بر ساختگی بودن مجموعه بحران های منطقه ای از رژیم صهیونیستی به عنوان تنها بحران ذاتی منطقه نام برد و افزود: بحران های ساختگی موجود تابعی از اهداف و سیاست های قدرت های فرامنطقه ای به منظور سرپوش گذاردن بر بحران اصلی و تخلیه و انحراف ظرفیت های مقابله با رژیم صهیونیستی با شکل دهی مسابقه تسلیحاتی و خونین کردن مرزهای جهان اسلام است.
شمخانی افزود: امنیت و منافع مفهومی یکپارچه و در هم تنیده است که تامین آن نیازمند ایفای نقش فعال و مشارکت جویانه از سوی بازیگران محوری بر اساس قدرت و موقعیتشان می باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز تاسف از فقدان سازوکار موثر منطقه ای که بدون تاثیر پذیری از منافع قدرت های خارجی امکان حل بحران های جاری بر اساس معادله برد- برد را داشته باشد اظهار داشت: هیچگونه راهکار نظامی پایداری برای حل بحران های منطقه ای وجود نداشته و توهم ایجاد برنده و یا بازنده قطعی در کشمکش های موجود نباید موجب تفوق رویکرد نظامی بر راهکارهای مبتنی بر گفت و گو و مفاهمه شود.
شمخانی تلاش برای ایجاد موازنه منطقه ای از طریق ارتقاء همبستگی های متقابل در ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را راهکاری در دسترس برای تقرب به موقعیت های کم تنش عنوان کرد و افزود: دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر پایه توان نرم صورت بندی شده و در بخش دفاعی با تمرکز بر استراتژی ضربه دوم به دنبال بازدارندگی متعارف است.
وی افزود: بر این اساس هیچ یک از کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا به غیر از رژیم صهیونیستی در حوزه تهدیدات ایران دسته بندی نمی شوند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با یاد آوری خطر فرقه گرایی و توسعه منازعات قومی و مذهبی که می تواند در تلفیق با افراط گرایی بستر ساز خشونت و نا امنی شود اظهار داشت: الگوی جمهوری اسلامی ایران که در آن مذاهب، اقوام و ادیان مختلف از حقوق وجایگاه شهروندی برابر برخوردار بوده و در تولید و حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی کشور خود را متعهد و مسئول می دانند می تواند به عنوان رویه ای موفق در سایر کشورهای منطقه مورد بهره برداری قرار بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تروریسم را درد مشترک جهانی که پنجه های خونین خود را در پیکره غرب آسیا فرو برده است عنوان کرد و افزود: استفاده ابزاری از تروریسم برای پیشبرد اهداف سیاسی و منتسب نمودن آن به دین حنیف اسلام به منظور توسعه اسلام هراسی و ایجاد تفرقه میان مسلمانان شرایط پیچیده ای را رقم زده که تنها برنده آن رژیم صهیونیستی است.

300/300

کد خبر: 712021

وب گردی

وب گردی