آیا خوردن قرص‌های تیروئید باعث پوکی استخوان می‌شود؟

کم‌کاری تیروئید بیماری شایعی است و در حال حاضر افراد زیادی به دلیل این بیماری در حال دریافت داروی لووتیروکسین هستند. لووتیروکسین درواقع ترکیبی کاملا مشابه هورمون اصلی تیروئید است و میان مردم به قرص تیروئید معروف است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ، بیماران زیادی هر روز از من می‌پرسند آیا خوردن قرص‌های تیروئید باعث پوکی استخوان می‌شود؟ پاسخ به این پرسش تا حدی منفی است و واقعیت این است خوردن زیادی یا بی‌دلیل این هورمون می‌تواند موجب بیماری پوکی استخوان شود.

هورمون تیروکسین و همتای آن یعنی لووتیروکسین به میزان متوسط و طبیعی برای سوخت و ساز استخوان مفید هستند، ولی وقتی از حد طبیعی بیشتر شوند، استخوان تخریب و پوک می‌شود. به همین دلیل بیماری پرکاری تیروئید حتما باید بخوبی و کامل درمان شود، زیرا در صورت درمان نشدن، زیادی هورمون‌های تیروئید موجب تخریب بسیاری از اندام‌ها از جمله استخوان‌ها می‌شوند.

در مورد کم‌‌کاری تیروئید نیز حتما باید داروی لووتیروکسین به اندازه استفاده شود، زیرا استفاده اضافی از این دارو به پوکی استخوان منجر می‌شود. تمام این موارد در سنین بالا مهم‌تر هستند، زیرا بیماری پوکی استخوان اصولا در میانسالی و پیری خود را نشان می‌دهد و در این سنین باید مراقب سلامت استخوان‌ها باشیم.

پوکی استخوان، یعنی کم شدن قوام و کیفیت استخوان. این بیماری شایع‌ترین بیماری اسکلتی در بشر است. هرچه سن افراد بالا می‌رود؛ شیوع این بیماری بیشتر می‌شود. در خانم‌ها بعد از سن یائسگی احتمال ایجاد این بیماری بسرعت زیاد می‌شود؛ به طوری که بعد از 60 سالگی حدود 40 درصد زنان دچار این بیماری هستند.

این بیماری هیچ‌گونه علائمی مثل درد ندارد، به همین دلیل آن را بیماری خاموش می‌گویند؛ چون استخوان پوک با کمترین ضربه می‌شکند. شکستگی مهره‌ها در این بیماری خیلی آسان رخ می‌دهد. بلند کردن یک جسم کمی سنگین، خم شدن زیاد یا حتی عطسه شدید می‌تواند باعث شکستگی مهره‌ها شود. این شکستگی‌ها ابتدا کم سروصداست و تنها می‌تواند فرد را دچار کمردرد کند، ولی در درازمدت بسته به محل شکستگی می‌تواند باعث محدودیت تنفسی (مهره‌های سینه‌ای) یا بیماری گوارشی (مهره‌های شکمی) شود. یکی دیگر از شکستگی‌های رایج در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی قسمت بالایی استخوان ران (داخل لگن) است که به دلیل افتادن مستقیم روی ران رخ می‌دهد.

باید بدانیم فعالیت ورزشی بخصوص در کودکی و جوانی باعث افزایش میزان اوج استحکام استخوانی خواهد شد و به این ترتیب در پیری که تراکم استخوان رو به افول می‌رود، پوکی استخوان دیرتر ایجاد خواهد شد. مصرف کلسیم و ویتامین D به میزان کافی در تمام سنین از کودکی تا پیری نیز یکی از راه‌های بالا بردن تراکم استخوان است.

در پایان باید تاکید کنم برای داشتن استخوان‌های سالم و محکم مهم‌ترین اصل، خوردن مواد حاوی کلسیم مثل لبنیات در تمام عمر از صفر تا صد سالگی و داشتن فعالیت بدنی در تمام عمراست و البته در کنار این اصول، استفاده منطقی از داروها نیز اهمیت دارد.

704

کد خبر: 712087

وب گردی

وب گردی