نهال شرکت های دانش بنیان در بوستان دانشگاه آزاد اسلامی

تاسیس شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری به منظور تجاری ساختن ایده ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور  به منظور عملی شدن تبدیل نو آوریها به تکنولوژی صورت گرفته است .

به گزارش ایسکانیوز ،شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

تاسیس شرکت های دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری به منظور تجاری ساختن ایده ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور به منظور عملی شدن تبدیل نو آوریها به تکنولوژی صورت گرفته است . هر چند تاسیس چنین شرکت هایی گامی مثبت در این زمینه به شمار می آید اما هنوز وجود محدودیت هایی که درشکل گیری چنین موسسات و نهادهایی وجود دارد مارا از رسیدن به اهدافی که در چشم انداز 20 ساله نیز به آن اشاره شده بازداشته است . چندی پیش لایحه حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات در مجلس به تصویب رسید تا راهگشای برخی از مشکلات چنین شرکت هایی باشد، مشکلاتی از قبیل محدودیت در نحوه و جایگاه تاسیس ،نبود حمایت کافی دولت وترس از تاسیس چنین شرکت هایی به خاطر مشخص نبودن سرنوشتشان در آینده . هر چند از سوی شورای نگهبان ایرادهای مختصری به این لایحه وارد شد اما با اصلاحاتی که در مواد قانونی آن شکل گرفته این لایحه به تصویب نهایی خود نزدیک شده است

در واقع این شرکتها حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند که می توانند ایده ها رادر مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند وگاهی اوقات خود همین شرکتها هم می توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند .

تعریف مستند از مراکز مهم علمی همچون OECD :
آندسته از گروههای انسانی تحصیلکرده در مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی که توانسته باشند در این مراکز علاوه بر فراگیری علوم نظری و تئوریهای علمی روشهای تبدیل علوم فراگرفته به فعالیت‏های درآمدزا و تولید کننده ارزش را به همراه داشته باشد.

زمینه‎های فعالیت شرکت‎‎های دانش‎‎بنیان

1. تجاری‎سازی پژوهش‎های کاربردی و توسعه‎ای برای تولید فناوری‎های برتر و با ارزش افزوده فراوان
2. ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‏ای (خدمات علمی،‌ تحقیقاتی و فنی) از طریق امکانات موجود در دانشگاه با دریافت مجوز
3. تولید محصولات با فناوری نوین(تولید و توسعه فناوری‎های برتر)
4. ارایه خدمات توسعه کارآفرینی، با محوریت خوشه‎های کسب و کار
5. انجام خدمات ورود کسب و کار به بازار ملی و منطقه‎ای

انواع شرکت‎‎های دانش‎بنیان

1. شرکت‎هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.
2. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد،‌ شرکت دانش بنیان، شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت‎‎ها ثبت شود.
3. شرکت‎هایی که دانشگاه‎ها نیز در آن مالکیت دارند.
4. درصورتی‎که سهام دانشگاه 50 درصد یا بیشتر باشد، شرکت دانش بنیان، شرکتی دولتی است.

شاخص‎های شرکت‎های دانش بنیان نوپا

1. تولیدکننده و یا دارای برنامه طراحی و تولید کالای دانش بنیان مورد تایید مرکز رشد یا پارک علم و فناوری مربوط یا ستاد فناوری راهبردی مربوط باشد.
2. نهادینه‎سازی و بومی‎سازی دانش فنی از طریق تحقیق و توسعه صورت پذیرد.
3. دارای عملکرد تحقیق و توسعه باشد.
4. شرکت دارای 2 نفر نیروی انسانی تمام وقت باشد.
5. حداقل یک سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد.
6. عدم سوء سابقه و تخلفات مکرر در انجام تعهدات قبلی باشد.
7. دوسوم اعضای هیات مدیره دارای حداقل دو مورد از شرایط زیر باشد:
• حداقل مدرک کارشناسی
• حداقل 3 سال سابقه کاری یا علمی مرتبط یا سابقه مدیریتی
• حداقل یک اختراع تایید شده

چگونگی ایجاد و فرایند تشکیل شرکت‎های دانش‎بنیان

هر شرکت دانش‎بنیان به درخواست تعدادی از اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‎آموختگان و تایید کمیته واحدهای دانشگاهی یا مراکز پژوهشی تاسیس می‎شود یا با پیشنهاد واحدهای دانشگاهی و مراکز پژوهشی به اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‎آموختگان تاسیس می‎شود.

حداقل 51% اعضای هیات موسس شرکت ها و موسسه های دانش بنیان از اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‎آموختگان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

فرایند تشکیل:

ایجاد این شرکت ها با همکاری و مشارکت (تا سقف49%) صنایع بزرگ، موسسات مالی،بنگاه های معتبر، شهرداری های هر منطقه و دانشگاه های دیگر در اولیت است.
شرکت دانش‎بنیان می‎بایست جهت بهره‎مندی از قانون“حمایت از شرکت‎ها و موسسات دانش‎بنیان“ 1از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‎ها و موسسات دانش‎بنیان و نظارت بر اجرای آن تاییدیه لازم اخذ نماید.
شرکت می‎تواند حداکثر 3 تا 5سال در واحد دانشگاهی یا مرکز رشد استقرار یابد و موظف به پرداخت هزینه‎های فضای فیزیکی، خدمات ارئه‎شده و امکانات آزمایشگاهی بر اساس قرارداد می‎باشد.
شرکت مستقل از تشکیلات واحد دانشگاهی اداره می‎شود.
معامله واحد دانشگاهی با این شرکت‎ها از اولویت برخوردار است.

مشارکت در سهام شرکت‎های دانش‎بنیان:

واحدهای دانشگاهی می توانند در تاسیس شرکت‎ها و موسسه‎های دانش بنیان به میزان حداقل 5% و حداکثر 10% با مجوز شورا سرمایه گذاری نمایند.

برای استفاده و بهره مندی واحدهای دانشگاهی یا مراکز پژوهشی از دستاوردهای پژوهشی در شرکت ها و موسسه‎های دانش بنیان، بخشی از سهام شرکت‎ها و موسسه‎های یادشده با توافق سهامداران(سهامداران حقیقی یا حقوقی) به نام واحدهای دانشگاهی یا مراکز پژوهشی منظور می شود.

با کسب مجوز از ریاست عالیه دانشگاه، سهم دانشگاه تا سقف 49% قابل افزایش است.

101/402

کد خبر: 712103

وب گردی

وب گردی