تاکید معاون بهداشت بر ضرورت بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی تاکید کرد و گفت: نقش رسانه ها در توانمندسازی و مشارکت مردم در زمینه کنترل بیماری ها و تغییر رفتار تغذیه ای بسیار مهم است.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری به مناسبت اجرای برنامه کشوری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی از 29 آذر تا 15 دیماه، گفت: یکی از اصلی ترین عوامل شیوع بیماری ها، تغذیه ناسالم و رفتار تغذیه ای نامناسب است.
وی افزود: مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند که این رقم باید 5 گرم برای افراد زیر 50 سال و 3 گرم برای افراد بالای 50 سال در روز باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: مردم ایران 310 گرم مصرف سرانه نان دارند که فقط از همین طریق روزانه 5-6 گرم نمک می خورند.
وی بیان کرد: نمک زیاد موجب افزایش فشارخون می شود که این بیماری سالانه 25 میلیون نفر در جهان را می کشد. 83 هزار مرگ سالانه در ایران مرتبط با فشار خون است و 10 میلیون ایرانی فشارخون دارند.
دکتر سیاری گفت: مصرف بیش از حد نمک همچنین موجب بیماری هایی همچون پوکی استخوان و سرطان ها می شود. نمک در پنیر، فست فودها، تنقلات و آجیل های شور بیشتر وجود دارد.
وی در خصوص مصرف روغن در ایران نیز گفت: سرانه مصرف روغن در کشور 46 گرم است که باید 35 گرم باشد. ترکیب روغن ها مهم است. برخی روغن ها مثل روغن جامد اسید چرب ترانس زیادی دارند که ضرر دارد. همچنین برخی روغن ها اسیدچرب اشباع دارند که در عروق رسوب کرده و موجب بیماری های قلبی می شود.
معاون بهداشت افزود: باید اسید چرب ترانس را صفر کنیم و اسید چرب اشباع را تا می توانیم کم کنیم. این اسیدهای چرب موجب چاقی، سزطان ها و سکته ها می شوند.
وی در خصوص مصرف قند گفت: مصرف سرانه قند 66 گرم است و در ایران ثابت شده که بیشترین میزان قند از مصرف نوشابه های گازدار است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: اگر کسی روزانه 300 میلی گرم نوشابه بخورد در عرض یکسال 7 کیلو اضافه وزن پیدامی کند. در ایران در عرض 10 سال اضافه وزن کودکان 2 برابر شده است.
وی بیان داشت: 50 درصد افراد 15 تا 64 سال دچار اضافه وزن هستند و علل آن تغذیه ناسالم، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی است.
دکتر سیاری افزود: افراد باید روزانه حداکثر 25 گرم شکر مصرف کنند ولی تنها یک آبمیوه صنعتی 25 گرم شکر دارد. بنابراین نقش رسانه ها در فرهنگ سازی سلامت و کاهش مصرف این مواد بسیار مهم است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان اهمیت مصرف میوه و سبزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: میوه از سرطان، کلسترول بالا جلوگیری می کند و در تنظیم وزن بدن نقش دارد.
گفتنی است در پایان این نشست خبری تفاهمنامه کاهش نمک در آرد و نان توسط مهندس نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران و دکتر سیاری معاون بهداشت امضا و تبادل شد.

706

کد خبر: 712222

وب گردی

وب گردی