هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع چاقی در همه گروههای سنی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هشدار داد: 20 درصد از کودکان زیر 2 سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر زهرا عبداللهی در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی که از 29 آذر ماه آغاز و تا 15 دی‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: طی چند سال اخیر به دلیل اقدامات مداخله‌ای موثر در کشور، بیش از 75 درصد مشکل سوءتغذیه کودکان و همچنین 50 درصد کمبود آهن در همه گروه‌های سنی کاهش یافته است، بدین ترتیب میزان کمبود آهن در زنان باردار که در گذشته 43 درصد بود، امروز به 14.8 درصد رسیده است. همچنین این رقم در نوجوانان قبلا 23 درصد بود اما در حال حاضر به 11 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه وزن و چاقی در همه گروه‌های سنی را یکی از مشکلات عمده وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: براساس آخرین اطلاعات، 20 درصد از کودکان کمتر از 2 سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. به همین دلیل کاهش مصرف بالای نمک، قند، چربی و همچنین بالا بردن مصرف سبزی و میوه‌جات در اولویت برنامه‌های ما برای اصلاح الگوی مصرف مردم قرار دارد.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در حال حاضر 65 درصد از زنان بین 25 تا 64 ساله دچار چاقی شکمی و دور کمر بالاتر از 88 هستند و این رقم در مردان به 20 درصد رسیده است. این نوع چاقی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته و دیابت را افزایش می‌دهد.

عبداللهی هدف از این بسیج را ترویج مصرف میوه و سبزیجات و همچنین آگاهی رسانی درخصوص مضرات سوءمصرف قند، چربی و نمک عنوان کرد و گفت: ما باید روی آگاهی و عملکرد دانش‌آموزان کار کنیم. از سال گذشته برای ترویج فرهنگ استفاده از میوه و سبزیجات برای اولین بار در بوفه‌های مدارس، میوه عرضه شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت همچنین از بازنگری هرم غذایی ایران خبر داد و گفت: این هرم سال گذشته بازنگری شد و در آن حبوبات جایگاه ویژه‌ای دارد. این گروه از مواد غذایی منبع پروتئین و حاوی فیبر هستند و در پیشگیری از اضافه‌وزن، چاقی و سرطان و سایر بیماری‌ها نقش مهمی دارند. همچنین قرار است از مهدهای کودک تا مدارس و همچنین مقاطع آموزش عالی نیز این هرم ترویج شود.

منبع:ایسنا

706

کد خبر: 712247

وب گردی

وب گردی