تدوین ساز و کار مقابله با تخلف علمی در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران گفت: در دانشگاه براساس چارچوب قانون‌های موجود، ساز و کارهای مدونی را ایجاد کردیم که بر اساس آن با هرگونه قانون‌شکنی و تخلف علمی برخورد می شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمود نیلی احمدآبادی در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در سطح کشور در زمینه انتشار مقالات علمی گفت: با ایجاد ساز و کارهای قانونی با هر گونه تخلف علمی در حوزه پژوهش برخورد می‌کنیم.

وی افزود: حدود ۹ درصد از مقالات منتشر شده در نشریات معتبر جهانی، متعلق به دانشجویان و استادان دانشگاه تهران است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: حدود ۳۰ درصد مقالات دانشگاه تهران دارای یک همکار بین‌المللی است.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: مدتی پیش شاهد بی‌اخلاقی چند دانشجو و فروش مقاله و پایان‌نامه بودیم و موجب شد تا موضوع سرقت علمی به ‌عنوان مساله ملی و روز کشور مطرح شود.

وی اضافه کرد: این اخبار موجب شد تا برخی زیربنای انتشار مقالات کشور را زیر سوال ببرند و برخی دیگر با نگاهی آسیب ‌شناسانه این مشکل را بررسی کنند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: آنچه بسیار برای آن متاسف هستیم سرقت‌های علمی است. ما به عنوان دانشگاهیان اولین افرادی بودیم که این وضعیت را یک عارضه و معضل دانستیم و خواستار حل این مشکل شدیم.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد: ‌در دانشگاه تهران در چارچوب قانون‌های موجود، ساز و کارهای مدونی را به وجود آورده‌ایم که بر اساس آن با هرگونه قانون ‌شکنی در این خصوص برخورد خواهد شد.

وی گفت: دانشگاه تهران اجازه نخواهد داد این مسایل تکرار شود، این را باید در دفاعیات دانشجویان و همچنین در مقالاتی لحاظ کنیم که مشمول گرنت و یا ترفیع و ارتقا می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: این یک بحران ملی است و باید در سطح ملی به آن پرداخت و باید تقاضا برای مدرک در کشور شکل منطقی به خود گیرد.

منبع: مهر

205/200

کد خبر: 712366

وب گردی

وب گردی