علت بیماری اسکولیوز ناشناخته است/ دختران مراقب باشند

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: اسکولیوز اگر از نوع ناشناخته باشد، قابل درمان است؛ البته این امر با تشخیص زودرس و ورزش کردن امکان پذیر است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با برنامه فراسو شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه اسکولیوز زمانی روی می دهد که محور اصلی ستون فقرات به طرفین انحراف پیدا کند، افزود: شیوع این بیماری حدوداً 2 الی 5 درصد است و سن شیوع آن 10 الی 15 سالگی است و در دختران شایع تر است.
وی با تاکید بر این که شایع ترین علت این بیماری ناشناخته می باشد، ادامه داد: از سایر علل می توان به مواردی مانند اختلال مادرزادی و مسائل تکامل و التهاب دیسک کمر و عدم انطباق طول اندام ها اشاره نمود. بطور نمونه پای یک سمت یک سانتی متر کوتاه تر باشد و در این حالت لگن پایین تر آمده و ستون فقرات به دنبال آن می چرخد.
پناهی در ادامه بیان کرد: اگر به موقع درمان شود عوارضی ندارد؛ اما اگر انحراف ایجاد شده، استخوانها سفت و محکم شود، مشکل اصلاح نمی شود. اصلاح باید در سنین پایین تر باشد.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: عادتهای غلط هم می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد؛ مثلا حمل کیف های سنگین در یک دست باعث می شود ستون فقرات در دانش آموزان به یک سمت بچرخد. یا فرد ساعت ها تبلت در دست دارد می نشیند آن هم در وضعیت نامناسب که این هم باعث فرم دادن به ستون فقرات می شود.
وی با بیان اینکه عامل دیگر عضلات شکم و عضلات پشت است که در این مورد ورزش نکردن و بی حرکتی های طولانی مسئله را تشدید می کند، گفت: پزشک فرد را معاینه می کند و به فرم ایستادن و عدم تقارن شانه ها که یکی بالاتر و یکی پایین تر است، همچنین به فرم راه رفتن و طول اندام ها توجه می کند و برای تایید تشخیص ممکن است از عکس ایستاده ستون فقرات کمک بگیرد.
پناهی ادامه داد: پزشک انحراف را دیده و آن را اندازه گیری می کند. اگر انحراف کم تر از 30 درجه باشد، ورزش کردن و استفاده از بریس کفایت می کند.
وی افزود: اگر انحراف تا 45 درجه است و بچه در مراحل رشدی قرار دارد با پیگیری مجدد و ورزش کردن می توان به او کمک کرد. در صورتی که انحراف بالای 45 درجه باشد درمان با عمل جراحی، صورت می گیرد. اگر انحراف ستون فقرات 10، 12 یا 15 درجه باشد طول اندام (یک پا) خیلی کوتاهی نداشته باشد، معمولا اصلاح حرکت می تواند مفید باشد.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پایان اظهارداشت: ژنتیک می تواند در بروز اسکولیوز نقش داشته باشد و البته این یک احتمال است و قطعی نیست یعنی اگر در خانواده اسکولیوز دیده شود ممکن است در فرزندان آنها نیز این مشکل دیده شود اما قطعی نیست.

701

کد خبر: 712434

وب گردی

وب گردی