امروزه دغدغه های جدی مقام معظم رهبری، پرداختن به مسئله فضای مجازی است

کارگاه آموزشی شبکه های اجتماعی ویژه ی ائمه ی جماعت، مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این کارگاه حجت السلام و المسلمین چهری، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی گیلان در رابطه با موضوع «تبیین ضرورت های حضور در فضای مجازی، مزایا و معایب آن» به ایراد سخنرانی پرداختند، در ادامه حجت السلام و المسلمین صفوی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان سخنان و آموزش هایی در رابطه با «آسیب های فضای مجازی در سبک زندگی اسلامی» ارائه داد.

گفتنی است؛ این کارگاه در دو نوبت صبح و عصر روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با مشارکت نهاد مقام معظم رهبری در استان گیلان و معاوت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

حجت السلام و المسلمین چهری در ابتدای این کارگاه با تکیه بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ضرورت پرداختن به فضای مجازی را موضوعی اجتناب ناپذیر دانست و افزود: امروزه دغدغه های جدی مقام معظم رهبری، پرداختن به مسئله فضای مجازی است که از این رو اهمیت آن را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می دانند.

وی افزود: مدیران فرهنگی و ائمه جماعات دانشگاه ها به عنوان فرماندهان جنگ نرم لازم است با این فضا آشنا و عالمانه جهت پاسخگویی شبهات نسل جوان ورود کنند.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: تبلیغ به عدم حضور متدینین در شبکه‌های پیام‌ رسان پرجمعیت قابل دسترسی در کشو کاری است که دشمنان به دنبال آن هستند و با این کار عملاً فضای مناسب و راحتی برای تبلیغ پررنگ دشمنان و بدخواهان را با دست خود فراهم می‌کنیم

وی ادامه داد: بهتر است به این شبکه‌ها به عنوان فرصت استثنایی نگاه کنیم و با برنامه‌ریزی صحیح، حضور حداکثری و با استفاده از فرصت‌ها زمینه‌های تبلیغی دشمن را خنثی و کاربران را در موضوعات مورد نیاز اسلام و نظام و انقلاب بسیج کنیم.

حجت السلام و المسلمین صفوی نیز در این کارگاه، بیان کرد: استفاده افراطی و وسواس گونه از فضای مجازی منجر به آسیب های مفرد و روانی می شود، از منظر اندیشمندان صرف بخش قابل توجه ای از وقت در ارتباطات مجازی باعث اضطراب، افسردگی، بی حوصلگی، پرخاشگری، فردگرایی و ... می شود.

وی انزوای اجتماعی، احساس تنهایی، افزایش استرس و نا رضایتی از خود را از دیگر عوارض استفاده بیش از حد از فضای مجازی عنوان کرد و افزود: یکی از آسیب های فضای مجازی، افت عملکرد تحصیلی و افت عملکرد شغلی است و دلیلش نیز این است که فرد هنگام کار با اطلاعات الکترونیک در زمینه های تمرکز، تفکر، تلخیص واژگان، دسته بندی مطالب، استدلال و... دچار ضعف می شود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان ادامه داد: یکی از علل تاثیرات نامطلوب بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، قابلیت های زیاد اینترنت است، با وجود اینکه می تواند ابزاری ایده آل برای آموزش باشد، اما متاسفانه دانش آموزان و دانشجویان به جای فعالیت های خلاقانه، بیشتر در سایت های نامربوط، اتاق های گفت وگو ، سرویس های دوستی و ... وقت می گذرانند.

در ادامه حجت السلام و المسلمین زارع به معرفی شبکه ها و سایت ها و بیان تفاوت های آنها پرداخت و خاطرنشان کرد: عمومی بودن فضای مجازی به هر فردی در هر نقطه از جهان این امکان را می دهد از طریق این فناوری به آسان ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد و مرزهای جغرافیایی یا سیاسی تا‌کنون نتوانسته جلوی استفاده از فضای مجازی و گسترش روز افزون آن را بگیرد.

وی ادامه داد: اطلاع یافتن کاربران از آسیب های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی می تواند در پیشگیری از پیامدها و کاهش اثرات مخرب این فضا بسیار موثر باشد.

حجت السلام زارع تصریح کرد: امید است جوانان عزیز با درک درست از این نعمت و فرصت فراهم آمده که قابلیت های مثبت فراوان آن غیر قابل انکار بوده و درحقیقت چاقویی دو لبه است، ضمن بهره برداری های لازم، ازآسیب های فردی و اجتماعی آن بتوانند خود را مصون و سالم نگهدارند. که این با مدیریت خانواده ها و نهادینه کردن اصول اخلاقی و اعتقادی میسر خواهد بود.

در پایان حجت السلام و المسلمین زارع از اساتید صاحب نظر قم پیرامون موضوع «آموزش و معرفی شبکه ها و سایت ها و بیان تفاوت های آنها و همچنین آموزش و روش های نویسندگی و مناظره اینترنتی و جریان سازی در فضای مجازی» مطالبی را مطرح کرد.

205/200

کد خبر: 712465

وب گردی

وب گردی