ربات پوشیدنی دانشگاه شریف برنده جشنواره خوارزمی شد

ربات پوشیدنی کمک‌حرکتی آرنج و مچ دست بیماران ضایعه نخاعی که توسط محققان دانشگاه شریف ساخته شده بود، رتبه دوم پژوهش های کاربردی جشنواره جوان خوارزمی را به دست آورد.

به گزارش ایسکانیوز، محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی، ساخت و کنترل ربات پوشیدنی کمک حرکتی برای آرنج و مچ دست بیماران ضایعه نخاعی شدند که این طرح در هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه دوم پژوهش های کاربردی را کسب کرد.

اسماعیل محمدی فلاور جانی، محقق این طرح به خبرنگار مهر گفت: هدف از طراحی و ساخت این ربات، کمک به دست بیماران ضایعه نخاعی با سطح ناکامل گردنی و یا افرادی است که دست آنها به دلایل مختلف در حرکت مفصل آرنج و مچ ناتوان شده و بازه حرکتی آن در حد چندین درجه است.

وی افزود: با پوشیدن ربات و حرکت دست، ربات مسیر حرکت را تشخیص و ادامه حرکت را انجام خواهد داد. این عمل باعث تحریک اعصاب و جلوگیری از تنبل شدن عضلات درگیر و به مرور زمان افزایش بازه حرکتی آرنج و مچ می‌شود.

محمدی با بیان اینکه با توجه به اینکه تعداد زیادی افراد سالخورده، از کار افتاده و دارای ناتوانی فیزیکی کاهش یا عدم عملکرد در آرنج و مچ را به دلایل مختلفی چون آسیب، جراحی‏‌های ورزشی، جراحی ستون فقرات و یا سکته تجربه می کنند، نیاز به طراحی ربات در این زمینه احساس می‌شد، افزود: اساس الگوریتم کنترلی این ربات بر پایه حرکت دست بیمار است. سادگی و نوع روش کنترل، طراحی منحصر به فرد و قابل حمل بودن آن برای انواع بیماران ضایعه نخاعی و سکته مغزی، از ویژگی‌های بارز این ربات شریفی محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، طراحی و ساخت ربات شریف اگزو از سال ۱۳۸۹ آغاز و در سال ۹۱ اولین نمونه آن ساخته شد. بعد از تست ربات بر روی تعدادی بیمار و انجام چندین مرحله بهینه‌سازی و با در نظر گرفتن الزامات مکانیکی، الکتریکی، توصیه‌های فیزیوتراپ‌ها و نظرات بیماران، در سال ۹۴ نمونه نهایی ساخته و پس از اخذ تائیدیه از مراکز دانشگاهی و توانبخشی، مراحل تست نهایی را برای مدت یک ماه در انجمن ضایعه نخاعی استان اصفهان سپری کرده است.

اسماعیل محمدی فلاورجانی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بیومکانیک در دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محمد علی اسماعیلی، با راهنمایی‌های دکتر حسن ظهور استاد دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه، موفق به طراحی، ساخت و کنترل ربات کمک حرکتی توانبخش شریف اگزو (Sharif-Exo) در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود شده است.

ربات شریف اگزو در جشنواره اختراعات رویش بنیاد نخبگان سال ۹۴ حائز رتبه اول در مهندسی مکانیک شد. همچنین تاکنون دو مقاله ISI در زمینه طراحی مکانیک و کنترل و چندین کنفرانس داخلی و خارجی حاصل کار علمی این پروژه بوده است.

نمونه صنعتی و تجاری‌سازی این ربات با درجات آزادی بیشتر نیز هم‌اکنون توسط محمود حجازی و علی سلیمانی دو تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با سرپرستی دکتر ظهور در دانشکده مهندسی مکانیک در حال طراحی و ساخت است. این ربات با درجات آزادی بیشتر و قابلیت کنترل از طریق سیگنال‌های عضلانی در حال طراحی و ساخت است تا در نهایت با هر هفت درجه آزادی دست بتواند برای همه افراد مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 712534

وب گردی

وب گردی