حضور داستان نویسان غیر ایرانی در جایزه ادبی جلال آل احمد

نشست خبری نهمین جایزه ادبی جلال آل احمد امروز صبح با حضور مهدی قزلی (دبیر اجرایی) و منیژه آرمین (دبیر علمی این جایزه ) در محل بنیاد شعر و ادبیات باستانی ایرانیان برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست مهدی قزلی گفت: خوشبختانه جایزه ادبی جلال، در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است. امیدواریم این جایزه ادبی که مهمترین پشتیبان کشور است را در خارج از مرزهای ایران توسعه دهیم.

وی ادامه داد: به همین جهت امسال بخشی را در کنار جایزه قرار داده ایم که به ادبیات داستانی فارسی زبانان غیر ایرانی بپردازند. در حال حاضر ادبیات داستانی هشت سال گذشته کشور افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است که البته این بخش جزو بخش های اصلی نیست بلکه در کنار آن قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: امیدواریم این اتفاق قدمی باشد که بتوانیم در قدمهای بعدی داستانهای فارسی دیگر ایرانی را بررسی کنیم. نامزدهای افغان نیز در روزهای آینده اعلام خواهند شد.

دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به راه اندازی یک سامانه اظهار کرد: در این سامانه بیش از هزار کتاب را مورد بررسی قرار داده ایم و چهارصد و هشتاد و هشت کتاب را مورد مطالعه قرار داده ایم و در واقع این رصد و راه اندازی این سامانه در داوری جایزه بسیار به ما کمک کرد.
وی اظهار کرد: خوشحالم که نظر داوران نشان داد که این جایزه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اختتامیه جشنواره ادبی جلال 4 دی ماه در سالن وحدت برگزار خواهد شد.
قزلی با اشاره به اینکه خوشحالم که دوران بی تفاوتی به جایزه اول جلال سر آمده است گفت: تا کنون هیچ کس از نتایج داوری ها مطلع نشده و سال گذشته حتی آقای سید عباس صالحی نیز یک روز قبل از نتایج داوری مطلع شدند.
بعد از او، منیژه آرمین (دبیر علمی جایزه جلال) در اشاره به برگزیدگان این دوره جشنواره بیان کرد: نامزدهای داستان کوتاه این جایزه عبارتند از: بازار خوبان نوشته آرش صادق بیگی، راز خانه شکیب نوشته ابراهیم مهدی زاده، روباه شنی نوشته محمد کشاورز و مردن به روایت مرداد مرجان صادقی که داوری این بخش را راضیه تجار، داوود غفارزادگان و عباس عبدی برعهده دارند. نامزدهای بخش رمان نیز عبارتند از : برکت نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه، پرتقال خونی نوشته پروانه سراوانی، لم یزرع نوشته محمدرضا بایرامی و برج قحطی نوشته هادی حکیمیان و نیز چشمهای آبی نوشته محمدرضا کاتب که داوری این بخش را نیز حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور برعهده دارند.
دبیر علمی این جایزه با بیان اینکه تعداد نویسندگان این دوره بیشتر از دوره قبل از است اظهار کرد: در این دوره زنان داستان نویس حضور پررنگی در جایزه داشتند همچنین در انتخاب ساختار محتوا دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. پرداختن به سوژه های متنوع در این دوره بسیار چشمگیر بود.

وی افزود: به عنوان کسی که سالهاست کتاب میخوانم بعد از چهل سال می بینم که ادبیات داستانی ما وامدار ترجمه هایی از زبان بیگانه نیست و همچنین مقلد نویسندگان دوره مشروطیت تا انقلاب اسلامی هم نیست. در طی یک سالی که در جریان جایزه های ادبی هستم می بینم که نویسندگان ما دچار یکسان نویسی و شعار زدگی هم نیستند در واقع نویسندگان دارای تشخص و تفکر مستقل و شیوه های خودساخته هستند. ادبیات امروز ایران به خصوص در حوزه داستان و رمان امری کامل جدی است.

او با اشاره بخش نقد ادبی این جایزه که هیچ برگزیده ای نداشت اظهار کرد: متاسفانه درباره نقد ادبی ما سیر نزولی داشتیم. در دوره ای که داوران ما افرادی بسیار توانا و کارکشته حوزه خود هستند نتوانستند هیچ اثری را با عنوان نامزد انتخاب کنند و این چالش بسیار بزرگی است. خوشبختانه بنیاد ادبیات داستانی قرار است سمیناری برگزار کند که به ارایه راهکار و آسیب شناسی این موضوع بپردازد.
قزلی نیز در این باره گفت: داوران بر اجماع دقیق و بسیار جدی بودند که از بین آثار ارسالی حوزه نقد ادبی هیچ اثری را انتخاب نکنند تا جامعه ادبی متوجه این بحران شود و برای آن کاری کند.
دبیر اجرایی این جایزه با اشاره به سکه های جایزه جلال اظهار کرد: با توجه به اینکه جایزه های کتاب سال و نشان لیاقت جمهوری اسلامی به اندازه جایزه ادبی جلال بود تصمیم بر این شد که از تعداد سکه آن کم کنیم تا این جایزه، جایزه کتاب فال و نشان لیاقت را تحت تاثیر خود قرار ندهد. در واقع برنده جایزه جلال برای یک عمر فعالیت ادبی جایزه نمیگیرد بلکه یک برنده سالانه است.

او ادامه داد: ظرفیت ادبی ما به گونه ای نبود که برنده جایزه جلال همسنگ نشان درجه یک لیاقت باشد. در واقع هرگز این طور نبوده یک کتاب در سطح نشان لیاقت باشد. سالهایی بوده که وضعیت مالی اجازه پرداخت صد و ده سکه را نمی داده و سالهایی نیز بوده وضعیت مالی خوبی برخوردار بودیم اما داوران حاضر نمی شدند این تعداد سکه را به یک کتاب بدهند. تمام این دلایلی که ذکر کردم باعث تضعیف جایزه شد و سیر نزولی را طی کرد.

وی گفت: خوشبختانه امسال به وضعیت بهتری رسیدیم برندگان این جایزه همسنگ جایزه کتاب سال هستند و لوح جایزه کتاب سال را با امضای رئیس جمهور دریافت می کنند و کتابهای ادبیات داستانی در جایزه کتاب سال بررسی نمی شود. ما امسال سی سکه برای برگزیده و ده سکه برای تقدیرشدگان در نظر گرفته ایم.

او در پایان سخنان خود بیان کرد: ما حدود دو هزار و صد و شصت کتاب رمان، پانصد کتاب مستندنگاری و صد و بیست کتاب نقدی را در دوره اول داوری بررسی کردیم و اتفاق خوب این بود که در همه بخشهای نامزد خانم داشتیم که در دوره های قبل شاهد این اتفاق نبودیم.

500500

کد خبر: 712550

وب گردی

وب گردی