نتانیاهو در تلاش برای برهم زدن توافق برجام است

خبرگزاری رویترز با اشاره به موضع خصمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به توافق هسته ای ایران نوشت: «نتانیاهو در پی آن است که با کمک ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا ، برجام را به هم بزند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تارنمای خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی حملات خود را به توافق هسته ای ایران از سر گرفته است، در این باره نوشت: «نتانیاهو در پی آن است تا با کمک ترامپ یکی از میراث های اساسی تیم سیاست خارجی اوباما را نابود کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه روز یکشنبه (دیروز 21 آذر ماه/11 دسامبر) خود با برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری «سی بی اس» تاکید کرده بود که «راه های متعددی برای بی اثر کردن» توافق سال قبل وجود دارد.»
ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا نیز در دوران مبارزات انتخاباتی خود توافق هسته ای با ایران را «فاجعه» و «بدترین توافقی که تا به حال شکل گرفته» توصیف کرده بود.
رییس جمهوری منتخب آمریکا در عین حال خاطرنشان کرده بود که بر هم زدن توافقی که قطعنامه سازمان ملل متحد آن را تأیید کرده، کار سختی خواهد بود.
نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود گفت که برای بر هم زدن توافق هسته ای ایران پنج روش در ذهن دارد که آنها را با ترامپ در میان خواهد گذاشت.
از سوی دیگر 'جاکوب پاراکیلاس (Jakob Parakilas)، یکی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» (Chatham House) عقیده دارد: «اگر آمریکا در زمان حاضر توافق را بر هم بزند، سود چندانی عایدش نخواهد شد. تقریباً غیرممکن است که بدون وجود مدرکی دال بر نقض توافق از سوی ایران، بتوان اروپا و روسیه و چین را متقاعد کرد که تحریم های خود را علیه ایران به جای اول بازگردانند. بنابراین هر تحریمی که آمریکا مجدداً علیه ایران اعمال کند، تأثیر اندکی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. شاید بتوان در مقطع زمانی کنونی حمایت لازم را برای اعمال مجدد مجموعه ای از تحریم های چندجانبه کسب کرد اما این مسأله الان مد نظر نیست. پایان حضور آمریکا در توافق در مقطع کنونی شرایط را کم و بیش دشواتر خواهد کرد.»
رویترز در بخش دیگری از گزارش اشاره می کند، ممکن است ترامپ از سوی تیم خود نیز در خصوص برهم زدن توافق هسته ای ایران با مخالفت های جدی رو به رو شود زیرا «جیمز ماتیس» (James Mattis)، ژنرال بازنشسته ای که نامزد تصدی پست وزارت دفاع آمریکاست، خواهان اجرای جدی و سختگیرانه توافق شده است.

ایرنا

308/300

کد خبر: 712589

وب گردی

وب گردی