در شهر آنکارای ترکیه در 72 مسجد، 72 ختم برای 72 شهید کربلا برگزار شد

رهبر شیعیان ترکیه و امام جمعه شیعیان استانبول گفت: در شهر آنکارای ترکیه در 72 مسجد، 72 ختم برای 72 شهید کربلا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین شیخ صلاح الدین اوزگوندوز رهبر شیعیان ترکیه و امام جمعه شیعیان استانبول در سمپوزیوم بین المللی وحدت و اخوت اسلامی با بیان اینکه ارتحال آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و استاد سلیم موذن زاده اردبیلی برای جهان اسلام و بویژه استان اردبیل مصیبت بزرگی بود، گفت: در قاره اروپا و بویژه کشور ترکیه اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی از بلندگوهای مساجد در حال پخش است.

وی با بیان اینکه مراسم عاشورایی که ما در ترکیه برگزار کردیم به عنوان مراسم عاشورایی نمونه در یونسکو انتخاب شد، افزود: امام حسین(ع) فراموش شدنی نیست و در همین راستا در صدها هزار مسجد ترکیه در خصوص عاشورای حسینی صحبت شده است.

اوزگوندوز اضافه کرد: در شهر آنکارای ترکیه در 72 مسجد، 72 ختم برای 72 شهید کربلا برگزار شد.
رهبر شیعیان ترکیه با بیان اینکه آل سعود روزانه بیش از یک میلیارد دلار نفت می فروشد، تصریح کرد: متاسفانه دلار در رجال سیاسی دنیا نیز تاثیر گذاشته و آل سعود را از لیست کودک کش ها خارج کرده است.

امام جمعه شیعیان استانبول با تاکید بر اینکه مردم ترکیه نوعاً در مودت اهل بیت(ع) محب اهل بیت بوده و متفق القول هستند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم مذهب اهل بیت حق است و غیر آنرا حق نمی دانیم.

وی با اشاره به آیات شریفه قرآن کریم در خصوص مودت و دوستی اهل بیت، گفت: عده ای به زنجیرزنی ما در ایام محرم ایراد گرفتند، ما نیز به دوستان شیعه توصیه کردیم جهت نجات جان انسان ها اقدام به اهدای خون بکنند.
اوزگوندوز با تاکید بر اینکه در تاریخ شیعه، فقه، ائمه و مجتهدین شیعه از خون برادر پاک بوده اند، افزود: در اصول دین ما یک شرط « لا اله الا الله محمد رسول الله» وجود دارد و هر کس این شهادتین را بدهد، قطعا نمونه یک انسان کامل است.

رهبر شیعیان ترکیه با بیان اینکه در منطقه ما خیال تکفیری ها خام است، گفت: در این منطقه آنها در اکثریت قرار ندارند و نمی توانند غالب شوند.

امام جمعه شیعیان استانبول با بیان اینکه اتحاد شیعه و اهل سنت بیشتر از اختلاف آنهاست، تاکید کرد: ما باید آگاه باشیم و از اختلافات دوری کنیم؛ چراکه در غیر این صورت دشمنان را شاد و رسول الله را ناراحت خواهیم کرد.

وی با اشاره به دلایل حفظ ترکیه از تهاجمات بیگانگان، گفت: خداوند به دلیل اینکه ملت نجیب ترکیه محب اهل بیت بوده و شهیدانی را در راه وطن اهدا کرده اند، این کشور را حفظ کرده است.

اوزگوندوز با تاکید بر اینکه مذهب جعفری مذهب حق بوده و عاشورا و مصیبت امام حسین(ع) مصیبت همه ما است، افزود: نباید این تفکر را داشته باشیم که هر کس مخالف من است، کشتنش جایز است.

رهبر شیعیان ترکیه با تاکید بر اینکه صیمیت و اتحاد ایران و ترکیه موجب بیمه اسلام و مسلمین خواهد شد، ادامه داد: درگیری این دو کشور نیز فلاکت اسلام و مسلمین را در پی خواهد داشت.

امام جمعه شیعیان استانبول تصریح کرد: اگر ایران و ترکیه در عدم تجزیه منطقه همفکر و متحد باشند، آن وقت است که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، ولی اگر این دو کشور اختلاف داشته باشند، پروژه تجزیه منطقه توسط دشمنان پیاده می شود و در این صورت چشم آمریکا و اسرائیل روشن خواهد شد.

کد خبر: 712611

وب گردی

وب گردی