معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: دولت ها باید روی پژوهش های پایه و مرز دانش سرمایه گذاری کنند

هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارتاپ های دانشگاهی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مرکز همایش های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایسکانوز، سورنا ستاری در این مراسم با بیان اینکه سیستم اقتصادی کشور نیازمند تغییر جدی است گفت: پژوهش و فناوری به عنوان پایه ای اساسی باید در اقتصاد کشور مدنظر قرار گیرد و پایه اقتصاد در کشور باید مبتنی بر نیروی انسانی جوان و خلاق باشد تا شاهد شکل گیری اقتصاد قوی مبتنی بر دانش بنیان در کشور باشیم.
وی ادامه داد: تعابیر و برداشت استباهی که نسبت به پژوهش در کشور وجود دارد باید تغییر کند، تاکنون اشتباهات زیادی در تخصیص بودجه پژوهش رخ داده است در واقع اقتصادی که پایه آن فروش نفت و منابع زیرزمینی است پایدار نمی ماند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه پژوهش با بودجه دولت کیفیت و سرانجام مناسبی ندارد، بیان کرد: باید بخش خصوصی در انجام پژوهش ها ورود پیدا کند و از نیروی انسانی مستعد در این راستا بهره مند شویم زیرا همانطور که شاهد هستیم در کشورهای وابسته به منابع زیرزمینی که مدل سرمایه گذاری آنها نیز متاثر از همین منابع است پیشرفتی صورت نمی گیرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه باید فرهنگ کارآفرینی در کشور حاکم شود، گفت: تا پیش از فروش نفت، ایران تاریخ علم و فناوری غنی داشت اما اتکا به پول فروش نفت دستاوردهای ما را از بین برد بنابراین باید در کشور زیست بوم کارآفرینی مبتنی بر علم و دانش شکل بگیرد و علم به فناوری تبدیل شود.
پیش بینی 30 هزار میلیارد تومانی فروش شرکت های دانش بنیان تا پایان سال جاری
وی همچنین عنوان کرد: در سال های اخیر در عرصه نیروی انسانی و علمی توسعه و پیشرفت خوبی را در کشور شاهد هستیم و شرکت های دانش بنیان با فعالیت خود تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور گذاشته اند به گونه ای که تاکنون حدود 2 هزار و 800 شرکت دانش بنیان با فروش بیش از 20 هزار میلیارد تومان را داشتیم که پیش بینی می شود میزان فروش آنها آخر سال جاری بیش از 30 هزار میلیارد تومان شود.
ستاری در بخش بعدی صحبت های خود درباره پژوهش های پایه عنوان کرد: در سال های اخیر پژوهش های پایه مورد غفلت قرار گرفته است در واقع دولت ها وظیفه سرمایه گذاری روی پژوهش های پایه را دارند زیرا تا زمانیکه GDP کشور بالا نرود هیچ فردی این پژوهش ها را جدی نمی گیرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه باید پژوهش های پایه و مرز دانش را از پژوهش های تجاری تفکیک کنیم ابراز کرد: در بخش پژوهش های تجاری دولت نباید ورود کند زیرا شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی باید در این زمینه وارد شوند در بخش پژوهش های پایه و مرز دانش که اقتدار کشور به آن وابسته است نیز بعد از چند سال فعالیت پژوهش تجاری خروجی کار می شود همچنین طی این سه سال معاونت علمی و فناوری توجه ویژه ای به این بخش داشته و میزان کمک های معاونت به تحقیقات پایه و مرز دانش افزایش قابل ملاحظه ای در کشور نشان می دهد.
افزایش قابل ملاحظه بودجه پژوهش در سال آینده
وی همچنین درباره بودجه بخش پژوهش گفت: در بودجه سال 96 افزایش بودجه پژوهش دیده شده که در صورت تصویب مجلس ، بودجه پژوهش 1 و نیم درصد بودجه کشور می شود که با این اقدام امیدواریم تحولی جدی و زیرساختی در حوزه پژوهش ایجاد شود.

200

کد خبر: 712653

وب گردی

وب گردی