صندوق توسعه ملی از پروژه پیمانکاران ایرانی در بلاروس حمایت کند

وزیر صنایع جمهوری بلاروس حمایت صندوق توسعه ملی از پروژه های عمرانی پیمانکاران ایرانی را در این کشور خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز از صندوق توسعه ملی، «ویتالی ووک»* که به تهران سفر کرده است، در دیدار با «احمد دوست حسینی» رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: سرمایه گذاران ایرانی به طور عمده در احداث مجتمع های تجاری، هتل سازی، حمل و نقل و کشاورزی در اقتصاد بلاروس فعال هستند.
وی ابراز امیدواری کرد با هدف روانسازی و تسریع انجام این پروژه ها، صندوق توسعه ملی حمایت مالی لازم را از آنها به عمل آورد.
وی با برشمرد اهداف سفرش به تهران اظهار داشت: به ایران آمده ایم تا نقشه راه روابط اقتصادی دو کشور و وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران را بررسی و تاکید کنیم مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور در حال گسترش است.
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز در این دیدار به تشریح محورهای اصلی فعالیت صندوق توسعه ملی در حوزه تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های داخل و ضوابط حمایت از حضور شرکت های داخلی در پروژه های خارجی پرداخت.
دوست حسینی، تامین مالی پروژه های شرکت های غیردولتی و خصوصی دارای توجیه فنی و اقتصادی و صادرات گرا در کشور و جذب سرمایه های خارجی برای این فعالیت ها به کشور را با شرط بازپرداخت تسهیلات و سود آن به صورت ارزی، محور اصلی سرمایه گذاری این صندوق در پروژه های داخلی عنوان کرد.
وی افزود: صندوق توسعه ملی، در تامین مالی پروژه ها با هدف توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی و خدمات فنی و مهندسی و ویژگی ارزش افزوده بالا برای این محصولات، مشارکت می کند.
دوست حسینی بر نقش اهرمی منابع صندوق برای تجهیز منابع برای سرمایه گذاری‌های مولد و رقابتی و صادرات گرا تاکید کرد.
وی از سرمایه گذاری در بازارهای مالی جهانی با ریسک پایین و نقدشوندگی بالا به عنوان محور دیگر فعالیت صندوق در خصوص تبدیل منابع حاصل از فروش و صادرات نفت و گاز ایران به سرمایه های زاینده، مولد و ماندگار یاد کرد که در آینده و با ملاحظه روابط بانکی کشور با خارج پیگیری خواهد شد.
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به شیوه های قانونی صندوق در خصوص تشویق توسعه صادرات کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: چنانچه پیمانکاران ایرانی در مناقصه های خارجی برنده شود، برای ارایه ضمانتنامه پیش پرداخت و همچنین برای تجهیز کارگاه در خارج از کشور می تواند از تسهیلات منابع صندوق استفاده کنند.
وی در عین حال یادآور شد: تامین مالی این پروژه ها علی القاعده به عهده کارفرما است و پیمانکاران ایرانی می توانند با دریافت وجوه مربوط به صورت وضعیت کارهای انجام شده تسهیلات دریافت شده را باز پرداخت کنند، لذا این تسهیلات بلند مدت نخواهد بود.
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از شیوه های تامین مالی در قالب اعتبار فروشنده و اعتبار خریدار نیز به عنوان راهکارهای تشویق صادرات با اتکا به منابع این صندوق عنوان کرد.

وی گفت: شرکت های صادرکننده ایرانی که می­توانند کالای با ارزش افزوده داخلی قابل قبول را از تولیدکنندگان ایرانی خریداری و به کشور هدف صادر کنند، از تامین مالی در قالب اعتبار فروشنده برخوردار می شوند.
دوست حسینی همچنین درباره شیوه اعطای تسهیلات در قالب اعتبار خریدار اظهار داشت: چنانچه شرکتی خارجی همچون شرکت ثبت شده ای در کشور بلاروس بخواهد کالایی را از ایران خریداری کرده ولی وجه آن را مدت دار و یکساله یا کمی بیشتر بپردازد، این کار از طریق عقد قرارداد تجاری با فروشنده ایرانی و گشایش اعتبار اسنادی از طریق بانکی معتبر به نفع فروشنده ایرانی امکان پذیر است.
وی خاطر نشان کرد: صندوق توسعه ملی تلاش می کند تا در قالب قوانین حاکم بر این صندوق و در حد مقدور، پروژه های پیمانکاران ایرانی فعال در بلاروس را به میزانی که منجر به صادرات کالا از ایران شود، تامین مالی کند.
دوست حسینی گفت: حمایت مالی صندوق توسعه ملی هدفمند بوده و در این زمینه هدف تشویق صادرات از کشور است.

101/401

کد خبر: 712724

وب گردی

وب گردی