پرورش‌ : همه ۸۰ فروند هواپیمای خریداری شده از بوئینگ مجوز اوفک را دارند/ نهایی شدن قرارداد با ایرباس در آینده نزدیک

مدیرعامل هما درباره نحوه تأمین مالی سهم ایران‌ایر در قرارداد خرید۸۰ فروند بوئینگ، با بیان اینکه مهلت مجوز اوفک به بوئینگ تا سال ۲۰۲۰ میلادی است، اضافه کرد: فعلاً همه این ۸۰ فروند هواپیما، مجوز اوفک را دارند و البته زمان آن قابل تمدید است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش درباره قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ که بین ایران‌ایر و نمایندگان کمپانی آمریکایی بوئینگ به امضا رسید، بیان کرد: تأمین مالی خرید این هواپیماها به صورت فاینانس و در قالب سهم‌های ۲۰-۸۰ و یا ۱۵-۸۵ خواهدبود که در واقع حدود ۸۵ درصد فاینانس است و ۱۵ درصد هم سهم ایران‌ایر است که پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: ابتدا کمپانی بوئینگ فروش ۶ فروند از این هواپیماها را فاینانس می‌کند و در مرحله بعدی با فاینانس خارجی به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی هما می‌شود.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره نحوه تأمین مالی سهم ایران‌ایر در این قرارداد توضیح داد: پیش از این مصوبه‌ای برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای نو داشتیم که قرار است از این مصوبه برای دریافت تسهیلات و ارائه سهم نقدی خود در قرارداد بوئینگ‌ها اقدام کنیم.

وی گفت:رقم این قرارداد طبق رقم اسمی، ۱۶.۶ میلیارد دلار است که هیچ‌وقت این رقم ملاک نیست ورقم نهایی خیلی کمتر خواهد بود بدین ترتیب که بسته به شرایط خرید هواپیماها و خدمات، ارقام قراردادها متفاوت است.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: شرایط هر ایرلاین با ایرلاین دیگر در خرید‌‌ها متفاوت است و این تفاوت، به تفاوت نرخ خرید هم می‌انجامد؛ در واقع هر هواپیما در هر شرایطی برای هر ایرلاینی نرخی دارد که بسته مسائلی نظیر تانکر سوخت، انتخاب برخی تجهیزات توسط ایرلاین، مانیتور و مسائل مختلف دیگر، ارقام بالا و پایین می‌شود.

پرورش یادآورشد: در واقع قیمت هواپیماها تابع فاکتورهای انتخاب شده است و نرخ‌‌ها قطعی نیست‌ و ممکن است تغییر کند.

وی شرایط فعلی خرید این هواپیماها از کمپانی بوئینگ را مناسب دانست و افزود: همین که واسطه‌گری در خرید هواپیماها حذف شده است، خود بسیار با ارزش است، انتخاب‌ هواپیماها هم انتخاب مناسبی است؛ به شرط اینکه غرب در تحویل هواپیماها بدعهدی نکند.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه مهلت مجوز اوفک به بوئینگ تا سال ۲۰۲۰ میلادی است، اضافه کرد: این بوئینگ‌ها همه مجوز اوفک ‌(Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ در آمریکا»، را دارد البته این مجوز تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دار‌د و سپس دوباره باید مجوز اوفک صادر شود.

پرورش اضافه کرد: فعلاً همه این ۸۰ فروند هواپیما، مجوز اوفک را دارند و البته زمان آن قابل تمدید است.

مدیرعامل ایران‌ایر همچنین درباره پیش‌قرارداد خرید حدود ۱۱۲ فروند ایرباس‌‌ و نهایی شدن آن نیز گفت: احتمالاً در آینده بسیار نزدیک، این پیش‌قرارداد هم نهایی می‌شود.

101/402

کد خبر: 712740

وب گردی

وب گردی